یکشنبه، شهریور ۲۷، ۱۳۹۰

تماشای محموداحمدی نژاد از درون لنز «آلیور استون»؟


تماشای محموداحمدی نژاد از درون لنز «آلیور استون»؟
http://www.voanews.com/persian/news/arts/SeanStone-2011-9-8-129484783.html

با سفر «شان استون» پسر مستند ساز و بازیگر، «آلیور استون» فیلمساز سرشناس آمریکایی به تهران، اخبار و شایعات در اطراف این مسئله که آیا فیلمی درباره «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهور رژیم اسلامی ایران در دست تهیه است یا نه بیش از همیشه قدرت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز گذشته رسانه های داخلی ایران از سفر آلیور استون، کارگردان برنده سه جایزه اسکارو سازنده فیلم هایی چون «متولد چهارم ژوئیه» و «جی اف کی» به ایران در ماه جاری خبر دادند و اینکه هم اکنون پسر او «شان» در این کشور درحال تعیین محل برای ساختن یک فیلم مستند درباره احمدی نژاد می باشد اما چند و چون موضوع این فیلم هنوزفاش نشده است.

«شان استون» ٢٦ ساله در آمریکا به عنوان یک مستند ساز گمنام شناخته می شود که در فیلم های پدرش نقش های سینمایی کوچکی را ایفا کرده است. اما نوع انعکاس این اخبار درمطبوعات داخل ایران نشان می دهد که رسانه های ایرانی از این که آلیور استون، یکی از کارگردان های مهم و مطرح سینمای آمریکا تصمیم دارد یک بیوگرافی مستند از روی زندگی رئیس جمهورضد غربی آن ها بسازد خشنود و راضی هستند.

روز گذشته قرار براین بود که شان استون در یک جلسه مطبوعاتی در یکی از هتل های تهران به سئوالات خبرنگاران پاسخ بدهد اما بنا برگزارش خبرنگار رویترز، شب گذشته این قرار لغو شد و پروژه فیلمسازی «استون» در ایران هم چنان به شکل یک رمزو راز باقی ماند.

پیش از این ها مقامات جمهوری اسلامی ایران، فیلم «الکساندر» ساخته سال ٢٠٠٤ آلیور استون را «توهین به غرور ملی ایرانیان» خواندند و از نمایش آن در این کشور جلوگیری کردند. چندی بعد در سال ٢٠٠٩، آلیور استون مستندی به نام «در جنوب مرزها» South Of The Borders درباره برخاستن سیاستمداران چپ در آمریکایی لاتین ساخت. در این فیلم «استون» با «هوگو چاوز» رئیس جمهور ونزوئلا، رائول کاسترو، رهبر کوبا، «اوو مورالز» رئیس جمهور بولیوی و «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رهبر برزیل گفتگوهایی انجام داده است.

یک سال پیش از این درسال ٢٠٠٨ نشریه «ورایتی» چاپ هالیوود نوشت که «آلیور استون» شایعات ساختن فیلمی درباره محمود احمدی نژاد را تکذیب کرده است. از سوی دیگرفرصت برای دیدار شخصیت های هالیوود از ایران، کشوری که دولت آن از ایالات متحده به نام «شیطان بزرگ» یاد می کند به ندرت اتفاق می افتد.

درماه مارچ ٢٠٠٩، «سید گنیس »که در آن زمان ریاست آکادمی علوم وهنرهای سینمایی را برعهده داشت ترتیبی داد تا چند تن از چهره های سرشناس هالیوود به تهران سفر کرده و در آنجا با دست اندرکاران سینمای مطرح ایران که در سال های گذشته بارها برنده جوایزی نیز شده است دیدارهایی داشته باشند. اما این سفربازتابی منفی در میان مقامات ایرانی داشت و در آن زمان مشاورفرهنگی احمدی نژاد «جواد شمقدری» به این میهمانان گفته بود که چنانچه خواهان ملاقات با دست اندرکاران سینمای ایران هستند بایستی از مردم ایران «به خاطر ٣٠ سال توهین به آن ها» درفیلم های هالیوودی عذرخواهی کنند.

با این همه مقامات ایرانی که به نظر می رسد از یک احساس عدم اطمینان نسبت به هالیوود برخوردارند و مدعی هستند که صنعت سینمای آمریکا تحت کنترل «صیهونیست» هاست وبه نفع آن ها عمل می کند وبه همین جهت نیز در فیلم های خود چهره ناهمگونی از کشور آن ها، ایران را به نمایش می گذارد، هنوز نتوانسته اند ماهیت ارتباط خود با آلیور استون را مشخص کنند.

درسال ٢٠٠٧، دولت محمود احمدی نژاد هالیوود را به خاطرچهره ای که از ایرانیان در فیلم «٣٠٠» نشان داده است متهم به آغاز یک «جنگ روانی» کرد. این فیلم که توسط استودیوی برادران وارنر ساخته شده بود، موضوع نبرد«ترموفیل» در سال ٤٨٠ پیش از میلاد مسیح بین یونانی ها و ایرانی ها را مطرح می کرد.

فیلم دیگر «آلیور استون» به نام «الکساندر» نیز درتهران بازتابی منفی داشت و مقامات تهران آن را«فیلمی درهمدردی با اسکندرمقدونی، جنگجویی قصی القلب و مورد تنفربسیاری از ایرانیان که تخت جمشید و امپراطوری ایران باستان را برای همیشه نابود ساخته» خواندند.

ازطرفی «آلیور استون» یکی از ده ها فیلمسازانی بوده که در سال ٢٠١٠ به همراه «استیون اسپیلبرگ»، «مارتین اسکورسیزیز» و «انگ لی» خواهان آزادی جعفرپناهی سینماگری که به اتهام مخالفت با رژیم در زندان به سر می برد شده است. اما هنوز بسیاری از مقامات ایران «استون» را به خاطر ساختن مستند سیاستمداران چپ گرای آمریکای لاتین از جمله «چاوز» که یکی از حامیان رژیم تهران به شمار می رود تحسین می کنند.

درسال ٢٠٠٧ «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که مشکلی با ساختن مستندی از او توسط آلیور استون ندارد اما می خواهد پیش از انجام این کار از اهداف این پروژه دقیقا آگاه شود و فیلمنامه آن را هم بخواند و قبول کند.

در آن دوران مقامات ایران آلیور استون را به عنوان «بخشی از نیروی مخالف در داخل آمریکا» شناسایی کرده بودند اما کمی بعد یک بار دیگر راه های رسیدن این پروژه به مرحله عمل را به این بهانه که «حتی اینگونه مخالفان بخشی از شیطان بزرگ یا آمریکا به شمار می روند» مسدود ساختند.

درپاسخ به این سخنان مقامات جمهوری اسلامی درسال ٢٠٠٧، آلیور استون خطاب به احمدی نژاد و هم چنین پرزیدنت جورج دبلیو بوش به خبرنگاران گفته بود:«تا امروز به من القاب زیادی داده شده اما هرگز عنوان «شیطان بزرگ» را نگرفته بودم! من آرزوی خوشبختی مردم ایران را دارم و فقط امیدوارم که آن ها بتوانند تجربه های بهتری از ما در رابطه با یک رئیس جمهور بی منطق، ناشایسته با طرزتفکری خشک و انعطاف ناپذیر داشته باشند.»

اما آلیور استون ازفکر ساختن مستندی درباره احمدی نژاد دست نکشید و یک بار دیگر درسال ٢٠٠٩ به سراغ مقامات ایرانی رفت اما این بار مسئله «مشکلات برنامه ریزی» انجام این پروژه را به تعویق انداخت.

بنا برگزارش رویترز، روز گذشته (چهارشنبه 7 سپتامبر)، نشریه «تهران تایمز» گزارش داد که آلیور استون و پسرش به دعوت «چند تن از تهیه کنندگان و سرمایه گزاران فیلم در ایران» به این کشوردعوت شده اند.

با این همه مردم معمولی داخل ایران، به طور روزانه به تماشای فیلم های هالیوودی از طریق «دی وی دی» ها و کانال های ماهواره ای غیرقانونی می نشینند. فیلم های آمریکایی برروی پرده تلویزیون دولتی ایران نیز به نمایش در می آید اما بخش هایی از آن که به نظردست اندرکاران «توهین به اسلام» محسوب می شود سانسور و حذف می شود.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ