دوشنبه، شهریور ۲۱، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-اهمیت پیروزی «فاوست» در جشنواره سینمایی ونیز

اهمیت پیروزی «فاوست» در جشنواره سینمایی ونیز
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/SukharofVenice-2011-9-12-129665988.html

فیلم «فاوست» Faust ساخته «الکساندر ساخوروف» کارگردان برجسته روسی جایزه «شیرطلائی» شصت و هشتمین جشنواره سینمایی ونیز را از آن خود ساخت. ساخوروف از سال ١٩٨١ به فکر ساختن فیلمی از روی کتاب معروف «گوته» افتاد، اما تا چندماه پیش از آغاز فستیوال ونیز، هنوز کار تدوین آن را به پایان نرسانده بود.

به دست آوردن جایزه اول قدیمی ترین و معتبر ترین فستیوال سینمایی جهان توسط «سوخاروف» بسیاری از دست اندرکاران و حاضران در جشنواره را غافلگیر کرد. کسانی که فکر می کردند فیلم تازه «رومن پولانسکی» از روی نمایشی از نوشته های «یاسمین رضا» نمایشنامه نویس فرانسوی ایرانی تبار برنده خواهد شد. اما فیلم سوخاروف به ویژه مورد تقدیر «دارن آرنوفسکی» فیلمساز آمریکایی و سرپرست هیئت داوران جشنواره ونیز بوده است و جایزه «شیر طلائی» نیز از دست او به این فیلمساز روسی اهدا شد.

آرنوفسکی در این رابطه به خبرنگاران گفت: «بعد از تماشای بعضی فیلم ها زندگی شما برای همیشه عوض می شود. فیلم فاوست سوخوروف یکی از این فیلم هاست.»

سوخوروف هم دریک نطق پرشور در قبولی این جایزه گفت که از انتخاب هئیت داوران فستیوال خوشحال است:«البته که من بسیار هیجان زده هستم. سال ها طول کشید تا من بالاخره توانستم این مجسمه کوچک را در دست هایم لمس کنم. من از شغلم به عنوان یک فیلمساز خیلی خوشحالم و امیدوارم که عشق و به خصوص درک طرف متقابل بتواند درجهان ادامه پیدا کند.»

پیروزی «سوخاروف» در ونیز برای فیلمسازی که او را یکی از١٠٠ کارگردان مهم سینمای جهان خوانده اند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که سوخاروف در طول سال های گذشته از جشنواره های سینمایی مهمی چون «برلین» و «کن» همواره دست خالی بازگشته است. هیئت داوران «فستیوال فیلم های ملی روسیه» نیز تا کنون فیلم های این کارگردان را نادیده گرفته اند.

روز یکشنبه (یازدهم سپتامبر ٢٠١١)، ولری کیچین، منتقد سینمایی ساکن مسکو در یک گفتگو با رادیو «صدای مسکو» دربرنامه ویژه ای خبرداد که «فاوست» ساخته «سوخاروف» سروصدای زیادی در ونیز به پا کرده است: «درطول نمایش فیلم «فاوست» در جشنواره سینمایی ونیز، کوچکترین صدایی از تماشاگران برنخاست اما با پایان فیلم ناگهان سالن نمایش فیلم با تشویق حاضران منفجر شد. من فکر می کنم سوخاروف بی شک لیاقت دریافت جایزه شیر طلائی را داشته است … آن هم برای ساختن فیلمی که تماشاگر را با عمیق ترین جنبه های فاسد کننده «قدرت» آشنا می سازد.»

«فاوست» آخرین فیلم از سری فیلم های چهارگانه از ساخته های سوخاروف است که شامل «مولوک» پرتره ای از آدولف هیتلر، «تاروس» درباره «لنین» و «آفتاب» در باره امپراطور «هیروهیتو» می باشد.

«فاوست» یک نگاه شخصی به نمایش معروف «گوته» است که در آن «شیطان» به صورت یک انسان معمولی به تصویر کشیده شده است. سوخاروف می گوید:«شیطان بر عکس «خدا» و «انسان» بیش از هرچیز دیگر به شکل یک اسطوره تئاتری به نمایش گذاشته شده است در حالی که «فاوست»، «لنین»، «هیتلر» و «هیروهیتو» همگی به ظاهر انسان بوده اند و ما افراد معمولی هم شاهدان تصدی و اشغال آن ها.»

«فاوست» سوخاروف از هم اکنون با درام و تراژدی های چهارگانه برجسته جهان از جمله شاهکار نقاشی «پیتری بروگل» مقایسه می شود. فیلم از لحاظ تکنیک های سینماتوگرافیک و موسیقی متن نیز مورد تشویق و تقدیر دست اندرکاران و کارشناسان سینمایی قرار گرفته است.

منتقد روسی درباره فیلمبرداری «فاوست» می گوید:«کاردوربین در این فیلم یک شاهکار و موسیقی خلاق«آندرئه سیگل» که مخلوطی از موسیقی «واگنر» را با آثار «ماهلر» و «چایکوفسکی» ارائه داده، بی سابقه و منحصر به فرد است. فیلم «فاوست» سوخاروف خالی از هر نوع جلوه های رومانتیک ، موجودی را نشان می دهد که در نهایت شومی به هرکاری دست می زند تا جهان را به بدترین شکل عوض کند.»

بنا برگفته «سوخاروف» افرادی از ٣٨ ملیت مختلف در ساختن «فاوست» شرکت داشته اند که همین به نظر او نمایشی است از همکاری های بین مردم مختلف در اروپا. برای این کار یک شهر کوچک در خارج «پراگ» ساخته شد تا امکانات بهتری برای فیلم برداری بوجود آید و بازیگران اصلی فیلم هم «جوهانس زیلر» آلمانی در نقش «فاوست» و «آنتون آداسینسکی» روسی در نقش شیطان هستند.

فیلم «فاوست» علاوه برجایزه اول بهترین فیلم سال جشنواره ونیز، توانست جایزه «انساندوستی» و جایزه «فیلم های دیجیتالی آینده جهان» این فستیوال را نیز از آن خود سازد.

درمراسم پایانی جشنواره فیلم ونیزدر روز یکشنبه، سوخاروف به خبرنگارن گفت که فیلم تازه ای در دست تهیه دارد اما از جزئیات آن سخنی نبرد.

برندگان جشنواره ونیز

شیر طلایی: فاوست (الکساندر سوخوروف، روسیه)

شیر نقره ای برای بهترین کارگردان: شانگ جون سیای برای فیلم مردم کوهستان، مردم دریا (محصول مشترک چین و هنگ کنگ)

جایزه ویژه هیات داوران: ترافرما ساخته امانوئل کریالس (ایتالیا)

بهترین بازیگر مرد: مایکل فاسبندر برای شرم (بریتانیا)

بهترین بازیگر زن:دنی ییپ (زندگی ساده)


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ