سه‌شنبه، شهریور ۲۹، ۱۳۹۰

جایزه «انتخاب مردم» جشنواره تورنتو به یک فیلم لبنانی رسید


جایزه «انتخاب مردم» جشنواره تورنتو به یک فیلم لبنانی رسید
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Torontofilm-2011-9-19-130135163.html

فیلم «حالا کجا برویم؟» درباره چالش های مردم یک دهکده کوچک و جنگ زده در لبنان توانست جایزه اول جشنواره سینمایی تورنتو یا جایزه «انتخاب مردم» این فسیتوال معتبر را از آن خود سازد.

جشنواره تورنتو که یکشنبه شب (١٨ سپتامبر) با اهدای جوایز به برندگان این فسیتوال کار خود را به پایان رساند، معمولا ویترینی است برای فیلم های برگزیده ای که شانس برنده شدن در جوایز اسکار را نیز به دست می آورند.

فیلم «حالا کجا برویم؟» را «نادین لبکی» فیلمساز زاده لبنان ساخته و خودش نیز در آن نقش اول را ایفا کرده است. فیلم داستان دهکده ای است که مردم آن را مسلمان ها و مسیحیان تشکیل می دهند. هنگامی که اختلافات مذهبی از خارج به داخل این دهکده نفوذ می کند تا شکاف بین دو گروه را بیشتر کند، زنان دهکده دست به دست هم می دهند و دست به هر کاری می زنند تا جلوی وقایع خشونت آمیز را در دهکده خود بگیرند.

فیلم «حالا کجا برویم؟» برای نخستین بار در جشنواره سینمایی «کن» به تماشاگران معرفی شد و درحال حاضر نماینده کشور لبنان برای شرکت در رقابت های اسکار در رده بندی فیلم های خارجی محسوب می شود.

یکی از مقامات جشنواره فیلم تورنتو گفت که «لبکی» فیلمنامه فیلم «حالا کجا برویم؟» را در سال ٢٠٠٧، هنگام وقوع منازعات در منطقه و در زمانی که دوران بارداری را می گذراند نوشته است. او در آن زمان فکر می کرد که چگونه می تواند با ساختن یک فیلم جهان را عوض کند.

این فیلمساز پیامی از طریق دست اندرکاران فستیوال تورنتو برای حاضران فرستاد:«من دارم از خوشحالی پرواز می کنم..الان در فرودگان فرانکفورت هستم اما در پوست خودم نمی گنجم.»

سال گذشته فیلم «نطق پادشاه» جایزه «انتخاب مردم » جشنواره فیلم تورنتو را به دست آورد و پس از آن نیز در جوایز اسکار به عنوان برنده بهترین فیلم سال انتخاب شد. از فیلم های دیگری که پس از موفقیت در جشنواره فیلم تورنتو به اسکار نیز دست یافته اند باید از فیلم های «زیبای آمریکایی»، «تصادف»Crash و «میلیونر زاغه نشین» نام برد.

دومین فیلم مورد توجه در فستیوال پس از «حالا کجا برویم؟» فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی «اصغر فرهادی» بود که این فیلم نیز به عنوان نماینده ایران در بخش فیلم های خارجی به اسکار ارسال شده است. فیلم فرهادی در ماه فوریه گذشته، جایزه معتبر «خرس طلائی» فستیوال برلین را نیز به دست آورده است.

جایزه انتخاب مردم در بخش مستند به فیلم «رئیس جمهور جزیره» به کارگردانی «جان شنک» اهدا شد. این فیلم درباره «محمد ناشید» رئیس جمهور «مالدیو» و تلاش هایی است که او برای نجات جزیره کوچک خود که بخاطر تغییرات جوی درحال فرورفتن زیر آب است انجام داده است.

«محمد ناشید» در مراسم پایانی فستیوال فیلم تورنتو با ارسال پیامی به حاضران گفت:«امیدوارم مردم با تماشای این فیلم جلوی استفاده بی جهت از وسائلی که موجب آلودگی هوا می شود را بگیرند و کمک کنند تا ما بتوانیم «مالدیو» را نجات بدهیم.»

در این سی و ششمین مراسم برگزاری جشنواره سینمایی تورنتو، تعداد فیلم های مستند بیش از همشه بود. فیلم هایی چون «از آسمان به زمین»، مستندی درباره گروه معروف «یوتو»() ، فیلم هایی از «ورنر هرزاگ» فیلمساز برجسته آلمانی، مورگان اسپرلاک ، ویم وندرس و الکس گیبنی.

جشنواره تورنتو بخش مسابقه رسمی و هیئت داوری ندارد، اما در پایان جشنواره بهترین فیلم با آرای تماشاگران انتخاب می‌شود.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ