دوشنبه، شهریور ۱۴، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-«نیم سرخ و نیم زرد»، نوای تازه ای از موسیقی سنتی ایران درخارج از کشور


«نیم سرخ و نیم زرد»، نوای تازه ای از موسیقی سنتی ایران درخارج از کشور
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/HalfredHalfyellowconcertatUCLA-2011-9-5.html

به تازگی گروه تازه پا گرفته ای متشکل از هفت موسیقی دان جوان و تحصیل کرده در رشته های مختلف موسیقی ازساکنان کالیفرنیای جنوبی، نخستین کنسرت موسیقی سنتی خود را با شکل وفورمی کاملا تازه در تالار «فروید» دانشگاه لس آنجلس برگزار کردند.

هبر این گروه «بهرام اسکویی زاده» دکترای خود را در رشته آهنگسازی وتکنولوژی از دانشگاه های کالیفرنیا و«ایرواین» دریافت کرده است و نام این برنامه بخصوص نیز از یکی از غرلیات دیوان شمس برگرفته شده است:

سیبکی نیم سرخ و نیمی زرد

از گل و زعفران حکایت کرد

چون جدا گشت عاشق از معشوق

برد معشوق ناز و عاشق درد...

گروه در این نخستین کنسرت علاوه بر ارائه تازه ای از آهنگ های قدیمی چون «نازنین»، «نرگس بیمار» و «ای وطن» یکی از آثاراستاد اصغر بهاری، آهنگ هایی از ساخته های «بهرام اسکویی زاده» که غالبا با اشعار مولانا و حافظ همراه بود از جمله تصنیف «شور و شر» ( دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد، به زیر آن درختی رو که او گل های تر دارد)،و برداشتی از پیش درآمد مخالف اثر درویش خان و تصنیفی به نام «فرهاد کش» را اجرا کردند.

اسکویی زاده، آهنگساز و نوازنده سنتور گروه در برنامه موسیقی سنتی«نیم سرخ و نیم زرد»، در طول دوران زندگی هنری خود بارها در تورهای مختلف در ایران، اروپا و ایالات متحده دست به اجرای برنامه های موسیقی و کنسرت های مختلف زده و یکی از پایه گزاران اصلی گروه «داروگ» به شمار می رود.او نخستین کنسرت مستقل خود برای سنتور و ارکستر را در سال ٢٠٠١ درکالیفرنیا اجرا کرد. این اجرا و اجراهای دیگر، جوایزی نیز برای این آهنگساز جوان به دنبال داشته است.

«اسکویی زاده» در طول چند سال گذشته، به دعوت دانشگاه های معتبرکالیفرنیا، کارگاه های آموزشی موسیقی سنتی نیز در این مراکز فرهنگی دایر کرده است. او درباره چگونگی گردهم آیی و تشکیل گروه همنوازان سنتی اخیر به صدای آمریکا می گوید:« من دریک کنفرانس دانشگاهی با آقای شاه محمدی (خواننده گروه)آشنا شدم. آهنگ هایی داشتم که خواندن آن ها تخصص خاصی می خواست..با هم صحبت کردیم و من این مسئله رو با او در میان گذاشتم. قبلا هم درباره کار ایشان از همکاران داخل ایران شنیده بودم .. بعد با بچه های دیگر تماس گرفتیم که هرکدام از یک راه دور از اطراف و اکناف جنوب کالیفرنیا به تمرین ها می آمدند. سه ماه تمرین کردیم و این درواقع اولین کنسرت گروه به صورتی که می بینید می باشد.»

خواننده گروه، علیرضا شاه محمدی، با صدایی گسترده و رسا درسیرو حرکتی دائمی میان منظرهای گوناگون و فراز و نشیب های نوت ها مختلف، تنها چندماهی پیش از پیوستن به گروه از ایران به لس آنجلس نقل مکان کرده است.او ردیف های آواز ایرانی را ابتدا نزد پدر و بعدها در مکتب استادان دیگری چون علی اصغر بهاری، پرویز مشکاتیان ومحمد رضا شجریان آموخته و با مهدی آذرسینا و گروه «آینه» همکاری داشته و کنسرت هایی نیز به همراه گروه موسیقی «محمد رضا لطفی» در ایران اجرا کرده است.

علیرضا شاه محمدی در رابطه با استقبالی که از کنسرت «نیم سرخ و نیم زرد» در تالار «فروید» دانشگاه لس آنجلس شده است به به صدای آمریکا می گوید: «این خیلی استقبال خوبی بوده و من خوشحالم. لس انجلس یک شهر ویژه است . شاید بیشتر به خاطر تعداد کثیر ایرانیانی که اینجا زندگی می کنندو البته مشکل هم تا کنون این بوده که غالب این ایرانی ها در این شهر متمایل به نوع دیگری از موسیقی هستند. شاید همین مسئله جذب مردم به سمت موسیقی سنتی به ویژه موسیقی که در همین شهر به طور محلی تولید می شود تا کنون کمی دشوارتر از معمول بوده است.»

آواز علیرضا شاه محمدی و موسیقی بهرام اسکویی زاده با همنوازی هنرمندان دیگر گروه از جمله نوید کندلوس نوازنده کمانچه، علی نوری، نوازنده تار و سه تار، آیدین اخوت (ازشاگردان پیرایه پورآفراز گروه لیان) نوازنده تار، امیر عباس اعتماد زاده نوازنده تنبک و دف و جاوید علی بوتا نوازنده تابلا، حال و هوای تازه ای در تماشاگربه ویژه شنونده بار اول ایجاد می کند. هرچند موسیقی این گروه هنوز کاملا در فورم کنونی آن جانیفتاده و گاه به صورتی قوام نیامده به نظر می رسد اما درعین حال به شدت دلپذیر، گوش آشنا و دلنشین است.

موسیقی گروه نوازندگان کنسرت«نیم سرخ و نیم زرد» درمجموع موسیقی است با طبیعتی شادی آور و طرب انگیز که درعمیق ترین گوشه های آن نوای امید و وعده نور نهفته است .این مسئله ای است که رهبر گروه «اسکویی زاده» در نیمه های برنامه با خواندن متن کوتاهی به تماشاگران یادآور می شود:«وقتی که نور آرام آرام به تاریکی اتاق وارد می شود، معلوم است که دیگر نوبت نشستن به سر آمده . برخی فکر می کنند و این فکر را مدام تکرار می کنند که موسیقی ایرانی بیان حزنی است که در طول تاریخ بر روح ایرانی دست برده است. این زمزمه شکوه آمیز همیشگی در باب موسیقی ایران اگرچه ریشه در حقیقت دارد اما تمام حقیقت نیست. موسیقی ایرانی نیمی سرخ دارد که گاها نادیده می ماند. این نیمه دیگر موسیقی ایران بیان امید و پویشی است در روح ایرانی که برایش در طول تاریخ شکوه و غرور و سرفرازی به ارمغان آورده است.»

اسکویی زاده می گوید:« این کار تلاشی است برای نشان دادن نیمه سرخ و نیمه زرد موسیقی ایرانی و بعد دوباره به هم بافتنشان و بعد سپردن جان و تن به تلالو نوری که آرام آرام می آید و ما را از خود می برد.»

ازوجوه مشترک اعضای گروه تحت رهبری «اسکویی زاده»، علاقه و کششی است که هریک از این موسیقی دانان جوان علیرغم زندگی و فعالیت در غرب به موسیقی سنتی ایران نشان می دهند.

یکی از این نوازندگان، نوید کندولسی، تحصیل کرده موسیقی غربی در مسکو و کنسرواتوار«جوزپه وردی» در میلان است. کندلوسی، برنده جوایز مختلف موسیقی که ساز اصلی اش ویولن است، تکنواز ارکستر سمفونی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی بوده است که در شب اجرای برنامه در دانشگاه لس آنجلس کار نواختن کمانچه را برعهده داشت. سازی که از طریق خودآموزی نواختن آن را فراگرفته و برای او سرسپاری و بازگشتی است به علاقه خاصی که او به موسیقی اصیل ایرانی دارد.

خواننده و نوازندگان کنسرت «نیم سرخ و نیم زرد» درپایان برنامه، باری دیگر برروی صحنه «فروید» آمدند و ترانه شور و شر را با اشعار مولانا جلال الدین رومی یک بار دیگر برای تماشاگران مشتاق خود اجرا کردند:

چراغست این دل بیدار، به زیر دامنش می دار

از این باد و هوا بگذر، هوایش شور و شر دارد

بنال ای بلبل دستان ازیرا ناله مستان

میان صخره و خارا، اثر دارد ..اثر دارد...


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ