یکشنبه، تیر ۱۲، ۱۳۹۰

گزارش: مراسم نودمين سال تاسيس حزب کمونيست چين


گزارش: مراسم نودمين سال تاسيس حزب کمونيست چين
http://www.voanews.com/persian/news/China_CommunistParty-2011-07-02-124903649.html

در نودمين سال تاسيس حزب کمونيست چين، موجی از تبليغات سازماندهی شده در احيای نقش رهبری پيشين اين حزب تمامی جوانب زندگی مردم اين کشور را فرا گرفته است. هدف از اين تبليغات القای اين عقيده است که حزب کمونيست چين توانسته است اين کشور را در جايگاه واقعی اش در رهبری جهان، قرار دهد.

بر خلاف سال های گذشته که برگزاری مراسم سالگرد تاسيس حزب کمونيست چين صرفاً مراسمی برای اعضای اين حزب بود، رهبری اين حزب امسال در نودمين سال تاسيس اين حزب، با هدف احيای نقش رهبری پيشين اين حزب -- مائو تسه دونگ و رفقايش -- و ايجاد انگيزه در وفاداری به اين حزب، موجی از تبليغات وسيع را در ميان مردم سازماندهی کرد.

به سينماهای سراسر چين دستور داده شد به جای فيلم های هاليوودی فيلم آغاز احيای کبير را در مرکز توجه قرار دهند. بيش از يکصد سالن سينما اين فيلم را که وقايع منتهی به تاسيس حزب است، به نمايش گذاشتند. حزب کمونيست برای برگزاری مراسم امسال، با ايجاد واحدهای حزبی مردم را به خواندن آهنگ های شرق سرخ است و من چين را دوست دارم تشويق می کرد؛ سرودهای وطن پرستانه ای که تجليل از نقش مائو و رهبری حزب هستند.

برای بسياری در چين تبليغات سازماندهی شده حزب در فيلم ها، تاترها، آهنگ ها و هنر در اين کشور، صرفاً نمادی از وطن پرستی است. اما برخی بر اين باورند که اين ها صرفاً تبليغات حزبی است که رهبران حزب با جبر و با استفاده از راهکارهای دولتی برای شکل دهی اذهان عمومی به کار می گيرد.

بسياری می گويند که سرودخوانی های دسته جمعی و تبليغات حزبی کنونی يادآور دورانی است که شخصيت گرايی فردی مائو در دوران نابود کننده انقلاب فرهنگی، تجلی کرد.

از سوی ديگر در شرايطی که رشد اقتصادی با بلايای اجتماعی چون اختلاف طبقاتی همراه بوده است برگزاری برخی مراسم خيره کننده از قبيل المپيک ۲۰۰۸ پکن و يا شصتمين سالگرد تشکيل جمهوری خلق چين در سال ۲۰۰۹، تلاش برای مشروعيت بخشيدن به رهبری حزب کمونيست قلمداد می شود.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ