شنبه، تیر ۱۸، ۱۳۹۰

فيروزه خطيبی-معروف ترین کلوپ جاز نیویورک سی ساله شد


معروف ترین کلوپ جاز نیویورک سی ساله شد
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Bluenote-2011-7-9-125258024.html

«بلو نت» یکی از معروف ترین کلوپ های محل اجرای موسیقی «جاز» در نیویورک و شاید جهان اخیرا با برگزاری یک فستیوال موسیقی چهارهفته ای، سی سالگی خود را جشن گرفت.

زمانی که «دنی بن سوزان» در اوائل دهه هشتاد میلادی کلوپ «بلو نت» را در محله «ویلج» نیویورک گشود، هرگز تصور آن را هم نمی کرد که این کلوپ روزی تبدیل به یک مرکز مهم و معتبر اجرای موسیقی جاز شود. در طول سه دهه گذشته، بلو نت توانسته است برخی از بزرگ ترین و سرشناس ترین چهره های موسیقی «جاز» آمریکایی را به خود جلب کند و در عین حال مکانی بوده است برای نمایش استعدادهای تازه و هنوز کشف نشده هنرمندان جوان.

بنا برگفته «بن سوزان» دلیل اصلی موفقیت این کلوپ، اجرای موسیقی جاز در مکانی کوچک و خودمانی بوده است. جایی که تماشاگر با حس این نوازندگان هنگام نواختن ارتباط برقرار می کند:«به این صورت هر هنرمندی که در این مکان دست به اجرای موسیقی می زند همیشه با یک حال و هوای خاص و به بهترین نحو هنرخود را ارائه می کند.»

بن سوزان می گوید:«این موزیسین ها وقتی فقط یک بار در بلو نت دست به اجرای موسیقی می زنند می خواهند بازهم به اینجا برگردند. آن ها هم مثل تماشاگران این کلوپ به دنبال آن حس نزدیکی با شنونده موسیقی خود هستند.»

گروه سه نفره «اسکار پترسون تریو» در سال ۱۹۹۰ توانست سه جایزه «گرمی» برای آلبوم هایی که این گروه در کلوپ جاز «بلو نت» ضبط کرده اند به دست آورد. این کلوپ هم چنین مکانی بوده است برای ضبط صفحه هایی از «لایونل همپتون»، «دیزی گلیپسی» و «آرتورو سندوال» و نوازنده پیانوی جاز ۹۰ ساله، «دیو بروبک» که بتازگی به «بلو نت» بازگشت تا سه شوی مختلف در نخستین «فستیوال جاز بلو نت» اجرا کند.

درطول ماه ژوئن گذشته، کلوپ «بلو نت» وچند کلوپ دیگر در گوشه و کنار شهر نیویورک، میزبان این فستیوال و شاهد بیش از ۸۰ اجرای مختلف موسیقی جاز بوده اند.

«بلو نت» برای وفادار ماندن به رسم همیشگی کلوپ که گذشتن از مرزهای تعیین شده است اجراهایی از موسیقی «بلوز»، «فانک»، «آر اند بی»، «گاسپل» و «موسیقی جهانی» را هم در این فستیوال جاز گنجانده است.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ