دوشنبه، تیر ۱۳، ۱۳۹۰

چين در دهه گذشته شاهد تحولات چشمگير درحوزه اقتصاد بوده است

چين در دهه گذشته شاهد تحولات چشمگير درحوزه اقتصاد بوده است
http://www.voanews.com/persian/news/China_Economy-2011-07-04-124960159.html

چين که اين هفته نودمين سالگرد حزب حاکم کمونيست را جشن گرفته، با داشتن ۳ تريليون دلار ذخيره ارز بزرگترين وام دهنده جهان است و از اين بابت از بانک جهانی که به کشورهای جهان وام می دهد پيشی گرفته است.

اقتصاد جهان يک بازی انحصاری است و چين بزرگترين سهم نقدينگی را دارد. با در دست داشتن يک چهارم توليد ناخالص داخلی جهان به کشورها وام می دهد. درآمريکا ازهر دلار ۴۰ سنت آن به پرداخت بهره وامهايش و عمدتا به چين اختصاص می يابد. دومينيکولمباردی، کارشناس پولی بين المللی و پژوهشگر موسسه بروکينگز، در واشنگتن، می گويد: «آشکاراست که چين مهم ترين وام دهنده به آمريکاست. اين امر اهرمی را در اختيار چين می گذارد تا درگفتگوهای دو جانبه ازآن استفاده کند. ما اين فشار را در مناسبات دو جانبه پکن- واشتگتن شاهد هستيم.»

اين برای کشوری که ۳۰ سال پيش ۹۰ درصد مردمش زير خط فقر بودند موفقيت سترگی است. يوکان هوانگ، مدير چينی پيشين بانک جهانی و پژوهشگر بنيادکارنگی در واشنگتن، می گويد: «چين اکنون دومين اقتصاد بزرگ جهان است.بزرگترين صادرکننده هم هست و بنا به پيش بينی ها در ۱۰ تا ۱۵ سال آينده جای آمريکا را به عنوان اقتصاد اول جهان می گيرد.»

چين با نرخ رشد ۸ درصد درسال، اکنون به ابرقدرت اقتصادی تبديل شده و به گفته دومينيکو اگر جز اين بود اقتصاد جهان با مشکل رو به رو می شد. دومينيکو می گويد: «رشد اقتصاد چين درواقع به رشد اقتصاد جهانی درمجموع کمک کرده است.»

چين با بهره گيری از اهرم اقتصادی بر نفوذ جهانی خود می افزايد. دراقتصاد به دردسر افتاده يونان سرمايه گذاری می کند چون نگرانست که نابسامانی اقتصادی اروپا به اقتصاد مبتنی بر صادرات چين آسيب برساند.

اما رشد اقتصادی چين انتقادهای گسترده ای را هم متوجه پکن کرده است. می گويند چين با کاهش عمدی ارزش پول خود برميزان صادراتش می افزايد و با وجود فشارهای جهانی تنها ۵ درصد ارزش پول خود را افزايش داده است.

يوکان هو انگ می گويد پول قوی موجب می شود بازارهای جهان که خواستار کالاهای ارزان قيمت اين کشورند از دست چين خارج شود. هوانگ می گويد: «به نظر من نرخ بالای مبادله ارز به جای کاستن از مشکلات دادوستد چين با آمريکا برميزان اين مشکلات می افزايد. برای مصرف کننده آمريکايی هم وضع بدتر می شود و نه بهتر. پس چه کسی از نرخ بالاتر ارز سود خواهد برد؟ بازارهای رو به رشد جهانی.»

يوکان هو انگ متذکر می شود که شرکتهای امريکايی برای ايجاد شغل بايد کار ارزان را از جاهای ديگر تامين کنند: «چون قطعات دستگاهها که درجاهای ديگر از جمله چين ساخته می شود در آمريکا ايجاد کار نمی کند. مردم آمريکا از اين راه سودی نمی برند اما شرکتها سود می برند.»

عده ای هم برآنند که ارزان ماندن پول چين باعث شده است دومين اقتصاد بزرگ جهان درضمن يکی از فقيرترين کشورها هم باشد. درآمد سرانه داخلی چين ۴ هزار دلار است و با تورم رو به افزايش ازاين هم کمتر می شودو چين درآينده با مشکل رو به رو خواهد شد. به اعتقاد اقتصاددانان اين مدل، پايدارنمی ماند.

بانک مرکزی چين می گويد نرخ ارز کنونی بايد اصلاح شود تا بتواند جلو مشکلات آينده را بگيرد. چين در ضمن تلاش دارد بدهکاران خارجی را متنوع برگزيند تا يوآن گزينه قوی دربرابر يورو و دلار بشود. چين اذعان دارد که جايگاه يگانه اش در اقتصاد جهانی نيازمند وجود اقتصاد سالم است يعنی چينی ها بايد بتوانند کالاهائی را که توليد می کنند، مصرف کنند.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ