جمعه، تیر ۳۱، ۱۳۹۰

اسپيس ايکس يک جانشين احتمالی شاتل


اسپيس ايکس يک جانشين احتمالی شاتل
http://www.voanews.com/persian/news/Shuttle_Successors-2011-07-22-126002849.html

شرکت تجاری و آمريکايی اسپيس ايکس از هشت ماه پيش رسماً مسئوليت توليد محصولات هوافضايی آمريکا را بر عهده گرفت. اين شرکت ۹ سال پيش با هدف در دست گرفتن بازار مسافرتهای اقتصادی فضايی و توسط فردی به نام ايلان ماسک تأسيس شده است.

ايلان ماسک، بنيانگذار اسپيس ايکس، شرکت توليد کننده محصولات هوا- فضايی تجاری آمريکا، مغز متفکر و طراح اتومبيلهای مسابقه برقی و مؤسس شرکت نرم افزار اينترنتی پِی پَل بود. وی بخش کلان سرمايه های خود را صرف خريد سخت افزارهای کامپيوتری و استخدام مهندسان و دانشمندان کرد. از جمله محصولات اين شرکت يک موشک و يک سفينه قابل استفاده مجدد بوده که هر يک هشتصد و سيصد ميليون دلار آمريکا هزينه داشته اند.

سازمان ملی هوا -فضانوردی آمريکا، ناسا برای تأمين نرم افزارها و سخت افزارهای برنامه های فضايی خود همواره به اين شرکت مراجعه می کرده است.

اعتبار خريد اين محصولات در گذشته از طريق پول ماليات دهندگان آمريکا تأمين می شد، اما اکنون وظيفه تأمين بودجه خريد اين توليدات به شرکتهای خصوصی واگذار شده است.

ايلان ماسک مؤسس ۴۱ ساله شرکت اسپيس ايکس آنچنان به قابليت شرکت خود اطمينان دارد که از هم اکنون با امضای يک قرارداد با ناسا، مسؤليت حمل ۱۲محموله فضايی به ايستگاه بين المللی فضايی را با بهای ثابت بر عهده گرفته است. بدين معنا که چنانچه هزينه هر مأموريت بيش از هزينه مورد توافق ناسا باشد، اسپيس ايکس موظف خواهد بود مابه التفاوت آن را به ناسا برگرداند..

از سوی ديگر، در حال حاضر ناسا قصد دارد سفينه های پيشرفته و موشکهای بزرگ خود را برای سفرهای اکتشافی در عمق کهکشانها آماده کند. اما جزئيات اين طرح هنوز مشخص نشده است.

بدين ترتيب، با توجه به اينکه ناسا در پايان دوران سی سالۀ شاتلهای قديمی خود در نظر دارد ذخاير حداقل ده سال آينده ايستگاه بين المللی فضايی را تأمين کند، از هم اکنون وظيفه اسپيس ايکس مشخص است.

در همين حال اسپيس ايکس يکی از پنج شرکت زير است که بعنوان جانشينان احتمالی شاتل از آنها نام برده می شود:

Boeing’s CST-100

SpaceX’s Dragon

Sierra Nevada Corp’s Dream Chaser

NASA/Lockheed Martin’s MPCV

Blue Origin’s Space vehicle.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ