جمعه، تیر ۲۴، ۱۳۹۰

يک پستچی در مجارستان همچنان از اسب و گاری استفاده می کند


يک پستچی در مجارستان همچنان از اسب و گاری استفاده می کند
http://www.voanews.com/persian/news/Hungary_PostOffice-2011-07-15-125621968.html

در کشور مجارستان بيش از ده هزار پستچی در حال انجام وظيفه اند که روزانه نامه ها و بسته ها را به مقصد ميرسانند. اما تنها يک نامه رسان برای انجام اينکار هنوز از اسب و گاری استفاده ميکند. آخرين پستچی اسب سوار مجارستان!

در مناطق روستايی جلگه بزرگ مجارستان با جاده های معمولا باريک و گلی استفاده از اسب و گاری هنوز يکی از بهترين راههای رفت و آمد است.

ايستوان کوليک، نامه رسان مجار، روز کاری خود را از اصطبل شروع ميکند. او نخست اسب محبوبش، کتی را زين ميکند و سپس با هم راهی شهرک «گاتر» ميشوند تا کار روزانه خود را آغاز کنند. ايستوان آخرين پستچی در محارستان است که نامه ها را با اسب بدست مردم ميرساند و برای مردم اين شهر که در ۱۳۰ کيلومتری بوداپست پايتخت کشور واقع شده، رابطی است با دنيای بيرون چرا که خانواده های اين منطقه تقريبا در انزوای کامل بسر ميبرند و گاه بمدت چند ماه کسی را از دنيای خارج نمی بينند .

ايستوان می گويد: «مردم گاتر با اشتياق در انتظار رسيدن پستچی هستن چون من براشون خبرهای جديد ميبرم و تنها کسی هستم که ميبينن و ميتونن باهاش صحبت کنن. و اگر مشکلی دارن با من درميون می گذارن.»

ايستوان ۵۳ ساله که ۲۴ سال است بعنوان پستچی کار ميکند، پيش از آن چوپان بوده، و ميگويد هنوز هم همراه با همسرش در زمينهای اطراف خانه شان به پرورش گاو و گوسفند و مرغ و خوک ميپردازد.

برخلاف بسياری از پستچی ها که شغل خود را بعلت افزايش استفاده از کامپيوتر و اينترنت از دست داده اند وضعيت معيشت ايستوان در خطر نيفتاده زيرا اکثر کشاورزانی که درحوزه ماموريت ايستوان هستند به اينترنت دسترسی ندارند و حتی برای تهيه کردن مواد غذايی مانند نان و خريد کپسول گاز به ايستوان وابسته هستند.

ايسيتوان هم تا حد امکان برای کمک کردن به مردم شهر «گاتر» تلاش ميکند. او ميگويد در روزهايی که هوا سرد و بارانی ست و گاريش در گل يا برف گير ميکند، ناچار ميشود گاری را رها کند و سوار بر کتی -- اسب خود -- نامه ها و بارها را برساند. و اعتراف ميکند که در چنين روزهايی مطمئنا استفاده از اتوموبيل کارش را بسيار آسان ميکرد. اما باوجود تمام مشکلها ميگويد هرگز حاضر نيست اين سبک زندگی را با زندگی ديگری عوض کند.

ايستوان کوليک می گويد: «من زندگی در طبيعت باز رو دوست دارم . در ضمن از صحبت با مردم و آشنايی با افراد جديد لذت ميبرم . اين سوال از من پرسيده شده که چوپانی رو بيشتر دوست دارم يا اينکار را؟ وقتی چوپان بودم من تصميم گيرنده بودم اما الان بايد خودم رو با مردم و شرايط وفق بدم. ما بايد ياد بگيريم که هميشه در زندگی خودمون رو وفق بديم.»

بنظر ميرسد آخرين پستچی اسب سوار مجارستان حالا حالا ها قصد بازنشستگی ندارد!


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ