پنجشنبه، تیر ۱۶، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-شاهرخ مشکین قلم، از پاریس تا «تهرانجلس» با «زهره و منوچهر»


شاهرخ مشکین قلم، از پاریس تا «تهرانجلس» با «زهره و منوچهر»
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/shahrokhmoshkinghalam-2011--125159599.html

شاهرخ مشکین قلم هنرمند ایرانی ساکن پاریس نمایش کمدی موزیکال تازه ای به نام «زهره و منوچهر» را در «براد استیج» شهر سانتا مانیکا در حومه لس آنجلس برروی صحنه خواهد آورد.

این نمایش به مدت سه شب پیاپی در «براد استیج» Broad Stage یک مرکز هنری در شهر سانتامانیکا که به تازگی به منظور اجرای برنامه های هنری و آوانگارد تاسیس شده به زبان فارسی به اجرا درخواهد آمد. نمایش «زهره و منوچهر» کاری است از شاهرخ مشکین قلم ، بازیگر تئاتر «کمدی فرانسز» که برای نخستین بار در سال ٢٠٠٨ به همراه گروه لیان به تماشاگران ایرانی لس آنجلس معرفی شد و در تئاتر «ویلشایر ایبل» این شهر به اجرای برنامه پرداخت. نام این رقاص پرآوازه در ماه های اخیر به خاطر همکاری با گوگوش در یک موزیک ویدیوی متفاوت بیش از همیشه برسرزبان ها افتاد.

داستان نمایش «زهره و منوچهر» از یکی از اشعار «ایرج میرزا» شاعرطنزپرداز ایرانی الهام گرفته شده است و برداشت آزادی است از نمایش «ونوس و آدونیس» نوشته ویلیام شکسپیر. در این نمایش مشکین قلم علاوه برکارگردانی، نقش «زهره» را هم برعهده خواهد داشت و دو ایرانی دیگری که در پاریس به کار بازیگری در تئاتر اشتغال دارند، صدرالدین زاهد در نقش «منوچهر» و «عزیزالله بهادری» در نقش «راوی» داستان ایفای نقش خواهند کرد.

بخشی از این نمایش کمدی - موزیکال با موسیقی «کامیار» همراه خواهد بود. کامیار آهنگساز و نوازنده ایرانی است که «فیوژن» یا مخلوط تازه ای از موسیقی خاورمیانه و موسیقی غربی موسوم به «ریتم و بلوز» را ابداع کرده است. کامیار موسیقی ویژه ای را برای نمایش «زهره و منوچهر» ساخته که برای نخستین بار در این نمایش از آن استفاده شده است.

هرچند نمایش «زهره و منوچهر» بارها در پاریس به اجرا درآمده است اما این نخستین بار است که مشکین قلم به همراه همکاران خود، زاهد، کامیار و بهادری این نمایش را در لس آنجلس به اجرا درخواهد آورد و از هم اکنون سرو صدای زیادی در اطراف آن برپا شده است.

نکته جالبی که در مورد نمایش کمدی «زهره و منوچهر» جلب توجه می کند حضور چند نسل از هنرمندان ایرانی در کنار یکدیگر است. بهادری کمی بیشتر از ٨٠ سال دارد، زاهد ٦٠ ساله است، مشکین قلم چهل و دوسال و کامیار هم سی سال دارد.

مشکین قلم رقاص باله، بازیگر تئاتر، نمایشنامه نویس و طراح باله ایرانی/فرانسوی است که در سال های اخیر چند برنامه رقص و تئاتر در نیویورک و لس آنجلس به اجرا گذاشته است. برنامه هایی که به خاطر مهارت و استعداد سرشار این هنرمند به شدت موفق بوده اند.مشکین قلم تحصیلات خود را در رشته تاریخ هنر و رقص مدرن درپاریس به پایان رسانده است. او بازیگر تئاتر ملی فرانسه و از سال ٢٠٠٥ عضو موسسه تئاتری معتبر و شناخته شده «کمدی فرانسز» هم بوده است. ورود به «کمدی فرانسز» که در طول تاریخ این موسسه همواره در اختصاص بازیگران سرشناس و برجسته فرانسوی بوده است یک امتیاز مهم برای شاهرخ مشکین قلم که هنرمندی ایرانی تبار است محسوب می شود.

مشکین قلم هم زمان با بازی در نمایش های فرانسوی در طول سال های گذشته همواره به طراحی باله اشتغال داشته و اغلب آثار او بر اساس داستان های کلاسیک ایرانی طراحی شده اند.

مشکین قلم که در سال ۱۹۹۱ عضو گروه «آریان موشکین» شد، پس از چندی در سال ۱۹۹۷ خود گروه رقصی با نام نکیسا را پایه‌گذاری کرد. او تاکنون چند رقص بر پایهٔ متون ادبی فارسی از جمله «خسرو و شیرین»، «هفت پیکر»، «سهراب و گردآفرید» و «زهره و منوچهر» طراحی و اجرا کرده است.

دوستداران برنامه های رقص شاهرخ مشکین قلم در لس آنجلس از هم اکنون در انتظار برنامه تازه او هستند. این درحالی است که برای بسیاری از ایرانیان ساکن لس آنجلس، تجربه تماشای بازی یک بازیگر مرد در نقش زن، به اجراهای کمدینی به نام «هوتن» محدود می شود که همراه با بازیگر قدیمی تئاتر و سینمای ایران، مرتضی عقیلی برای مدتی صحنه تئاترهای کمدی این شهر را تسخیر کرد. اما اجرای «زهره و منوچهر» در یک مرکز هنری چون «براد استیج» از هم اکنون تماشاگران ایرانی «تهرانجلس» را کنجکاو کرده است. تماشاگرانی که نمی دانند دقیقا چه انتظاری از این نمایش و بازیگران آن داشته باشند.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ