چهارشنبه، فروردین ۱۷، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-درخشش رابین ویلیامز در نمایش «ببربنگال در باغ وحش بغداد» دربرادوی


درخشش رابین ویلیامز در نمایش «ببربنگال در باغ وحش بغداد» دربرادوی
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/BengalTiger-2011-4-6-119339269.html

اگر بخواهیم نمایش «ببربنگال در باغ وحش بغداد» که این هفته با شرکت «رابین ویلیامز» بازیگر برنده اسکار سینمای هالیوود درتئاتر برادوی بر روی صحنه آمد را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم:«درشرایط جنگ به دنبال آفریدگار و معنای زندگی گشتن موجب سرگشتگی خواهد شد.»

«راجیو جوزف» نمایشنامه نویسی که در حال حاضریکی از نامزدهای جوایز «پولیتزر» به شمار می رود، این ایده قدیمی و این تفکر شناخته شده را با ظرافتی خاص و با قدرت تخیلی کم نظیر به هم بافته و به کمک بازیگران برجسته ای چون رابین ویلیامز بر روی صحنه «ریچارد راجرز» برادوی آورده است.

داستان نمایش در آغاز وقایع جنگ عراق در سال٢٠٠٣ اتفاق می افتد. جایی که هریک از شخصیت های نمایش اشتیاق آن را دارد تا به نوعی با وقایعی که در اطرافش می گذرد ارتباط برقرار کند اما زیر فشار خشونت ها خرد می شود. در طول مدت نمایش، هریک از این شخصیت ها یا تبدیل به یک یغماگردرنده خو و یا یک روح سرگشته و یا هردو می شوند.

نمایش «ببربنگال درباغ وحش بغداد» در سال ٢٠٠٩ در لس آنجلس به نمایش درآمد. البته در آن زمان ستاره معروفی چون «رابین ویلیامز» که امروز نقش اصلی «ببر بنگال» را برعهده دارد در آن بازی نمی کرد.

رابین ویلیامز که کار خود را در اصل از کمدی استندآپ آغاز کرده بیشتر به عنوان یک بازیگر کمیک شناخته می شود. اما این بار با موهای پریشان و صورتی اصلاح نشده، در پشت میله های قفس بزرگی بر روی صحنه، شخصیتی کاملا متفاوت با تمام نقش های پیشین خود ارائه داده است.

رابین ویلیامز در این نقش تازه و مهارشده، انعکاس صدای نویسنده نمایش «جوزف» است که به دنبال دلیل و برهان می گردد. او شکارچی است که تبدیل به یک فیلسوف شده است که در جایی شبیه به آخرت، عبث بودن ظلم و ستمی که در اطرافش می گذرد را زیر سئوال می برد.

نمایش های «راجیو جوزف» نمایشنامه نویس ساکن بروکلین، اغلب مملو از مردمی مصیبت دیده و ضربه خورده است. نماد هایی که در تازه ترین نمایش او به نام «زخم های مخوف زمین بازی» در زمستان گذشته در برادوی نیز به خوبی به چشم می خورد.

نمایش «ببربنگالی در باغ وحش بغداد» با حضور دو سرباز آمریکایی که کار نگهبانی از باغ وحش بغداد را برعهده دارند آغاز می شود. کاکی تام (با بازی گلن دیویس) و «کیو» (با بازی برد فلیشر) که نقش یک سرباز پرجوش و خروش را بازی می کند که در قصر «اودی حسین» پسر صدام به یک تفنگ «طلا» دست پیدا کرده است اما «کاکی تام» آن را از او می دزدد. کمی بعد هنگامی که «کاکی» به «ببر» باغ وحش غذا می دهد، ببر دست او را می بلعد و «کیو» با همان اسلحه مطلا ببر را می کشد. اما بعدها که روح این ببر به سراغش می آید دچار عذاب وجدان می شود.

درنهایت تفنگ طلای «اودی» به دست باغبان سابق او «موسی» یک مرد متین با روح آریایی می افتد. موسی که فعلا به کار ترجمه در ارتش آمریکا اشتغال دارد نتوانسته است خشونت های «اودی» را نسبت به او وخواهرش «هدیه» فراموش کند و هنگامی که «کاکی تام» به دنبال تفنگ طلائی اش به بغداد بازمی گردد یک بار دیگر وقایع خونبار تازه ای آغاز می شود.

رابین ویلیامز که پیش از این ها در سال ١٩٨٨ در نمایش «درانتظارگودو» بازی کرده است با خواندن متن این نمایش تازه شیفته آن شده است:«این نمایش در باره جنگ، خرابی ها و عواقب آن است اما از درانتظار گودو یک قدم پیش تر رفته است چرا که هم خشونت را به خوبی تصویر می کند و هم این که سفر معنوی غریبی را نشان می دهد که تماشاگر را به فکر وامی دارد.»

کارگردان نمایش «مویسز کافمن» هم با مهارتی چشمگیر شخصیت های خود را از درون صحنه های خشونت آمیزو دردناک به عمق شکننده احساساتی رقیق هدایت می کند. شخصیت هایی که چه بر روی زمین و چه در آخرت تازه متوجه می شوند که برای روشنگری خیلی دیر است.

یکی دیگر از ستارگان اصلی نمایش «ببربنگال درباغ وحشن بغداد» بازیگر ایرانی تبار زاده آلمان و ساکن لس آنجلس،«نگار زادگان» است. نگاردرفیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی از جمله «٢٤» در شبکه فاکس از موفقیت های زیادی برخوردار بوده است. او جزو بازیگران اولی نمایش در نقش یک زن عراقی برای نخستین بار در سال ٢٠٠٩ بر روی صحنه «مارک فوروم» در تئاتر کرک داگلاس در لس آنجلس ظاهر شد و هم اکنون نیز درجمع بازیگران این نمایش بر روی صحنه برادوی به بازی در این نمایش مشغول است.



iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ