سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۶، ۱۳۹۰

بوينس آيرس پايتخت جهانی کتاب برای سال جاری برگزيده شد


بوينس آيرس پايتخت جهانی کتاب برای سال جاری برگزيده شد
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Books_UNESCO-2011-04-25-120589214.html

کتاب، انسان را در پيوند دادن واقعيت و خيال و بيان آن توانمند می کند. کتاب نمونه ای از ظرفيت پذيری جامعه است، قدرتمند ترين نشانه های اميد را در دل زنده می کند و ستونی است که جوامع آزاد بر پايه آن استوارند. اين بخشی از پيام ايرينا بوكو وا، مديركل يونسكو، در شانزدهمين سالروز کتاب و حق مولف است.
هر سال بيست و سوم ماه آوريل برابر با سوم ارديبهشت در بسياری از نقاط جهان به تجليل از ارزش کتاب و ترويج، نشر و احترام به حقوق مولف اختصاص دارد.
از سال ۱۹۲۳، کتابفروش های اسپانيايی به منظور تجليل از ميگل د سروانتس، خالق دون کيشوت، از شاهکارهای ادبيات جهان روز بيست و سوم آوريل سالروز مرگ او، با اهدای گل به خريداران کتاب؛ يادش را گرامی داشته اند.
اين روز با روز گراميداشت سن ژرژ، از قديسان مسيحی،همزمان شده است. در اين روز از قرون وسطی تاکنون مردان اسپانيايی به زنان مورد علاقه خود گل سرخ هديه می دهند.
از سال ۱۹۲۵ نيز زنان در ازای دريافت گل به مرد زندگی خود کتاب هديه می دهند.
در سال ۱۹۹۵ سازمان تربيتی، علمی و فرهنگی ملل متحد -- يونسکو -- اين روز را که بر حسب اتفاق سالروز مرگ و تولد ماندگارهای ادبيات جهان از جمله ويليام شکسپير، ولاديمير ناباکوف، موريس درون و ميگل سروانتس است به تجليل از کتاب و تأکيد بر حقوق مولف اختصاص داده است. از سال ۲۰۰۱ نيز هر سال شهری را به عنوان «پايتخت جهانی کتاب» برمی گزيند.
امسال شهر بوينس آيرس در آرژانتين به دليل کيفيت و تنوع ادبی و نقش پررنگی که در ارتقای فرهنگ و ادب ايفا می کند، به عنوان پايتخت جهانی کتاب برگزيده شد.
روز جهانی کتاب و حقوق مولف در بسياری از کشورهای جهان جشن گرفته می شود و برنامه های متعددی برای ترويج کتابخوانی به ويژه ميان جوانان و همچنين تأکيد گذاشتن بر اهميت حفظ حقوق مولف تدارک ديده می شود.
ايران به دليل نپيوستن به قانون جهانی حفاظت از حقوق مولفان در جشن‌های بين‌المللی اين مناسبت حضور پر رنگی ندارد و هر سال جال خاليش در ميان اسامی نامزدهای پايتخت جهانی کتاب ِ سازمان يونسکو محسوس است. گفته می شود شرايط نامطلوب نشر در ايران و وجود سانسور و محدوديت در اين عرصه از موانعی است که انتخاب تهران را به عنوان پايتخت کتاب دشوار می‌کند.

iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ