جمعه، اردیبهشت ۰۲، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-پرداخت غرامت ٨٨ میلیون دلاری سازنده «باربی» به مبتکر ایرانی عروسک های «برتز»


پرداخت غرامت ٨٨ میلیون دلاری سازنده «باربی» به مبتکر ایرانی عروسک های «برتز»
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Bratz-2011-4-22-120493259.html

در دعوای قانونی که در آن «ماتل» کارخانه عظیم اسباب بازی سازی و سازنده عروسک های «باربی» برعلیه شرکت «ام جی ای» و صاحب ایرانی آن، مبتکر و سازنده عروسک های «برتز» ادعای خسارت کرده بود، «ماتل» نتوانست مدارک لازم مبنی بر داشتن حق امتیاز عروسک های باربی را به دادگاه ارائه دهد و درنتیجه این دادگاه، به نفع سازنده عروسک های «برتز»، اسحاق لاریان رای داد.

درپایان این محاکمات طولانی مدت که روز گذشته در شهر «سانتا آنا» در جنوب لس آنجلس برگزار شد، رئیس هیئت منصفه دادگاه به خبرنگاران گفت که آن ها احساس همدردی و دلسوزی خاصی نسبت به «ام جی ای» که یک شرکت نسبتا کوچک تر است و می کوشد تا با شرکت عظیم تجاری چون «ماتل» رقابت کند داشته اند.

یکی از اعضای هیئت منصفه به نام «نادین دون» ٢٢ ساله گفت:«من فکر نمی کنم یک شرکت بزرگ با زورگویی بتونه دیگرون رو از میدون به در کنه.»

این هیئت منصفه به طور متفق القول ادعای «ماتل» مبنی بر داشتن کلیه حقوق وامتیازات ساختن عروسک های «برتز» و نظر آن ها که این عروسک ها به «باربی» شباهت دارند وهم چنین اتهام دزدیدن طرح و مدل های اولیه آن توسط سازنده «برتز» را رد کردند. درعوض «ماتل» مجبور به پرداخت بیش از ٨٨ میلیون دلار غرامت به «ام جی ای» خواهد شد که بنا بر ادعای سازنده «برتز» در بیش از١١٤ مورد مختلف از طرح های برتز استفاده کرده است!

«ماتل» تنها در یک مورد ودر رابطه با ادعای این شرکت مبنی بر انعقاد یک قرارداد غیرقانونی میان «اسحاق لاریان» صاحب ایرانی «ام جی ای» با طراح و سازنده عروسک های باربی در این شرکت برای ساختن عروسک های «برتز» که برخلاف قوانین اداری «ماتل» بوده است برنده شد و طبق رای دادگاه «لاریان» مجبور به پرداخت ١٠ هزار دلار غرامت به شرکت «ماتل» خواهد شد.

رای این دادگاه تحول بزرگی در روند این محاکمات به شمار می رود که از سال ٢٠٠٨ تا کنون جریان دارد وسال گذشته دادگاه دیگری در لس آنجلس به «اسحاق لاریان» حکمی مبنی بر پرداخت غرامتی بالغ بر ١٠٠ میلیون دلار به شرکت «ماتل» را ابلاغ کرده بود.

«اسحاق لاریان» مهاجریهودی تبار ایرانی که پس از وقایع انقلاب اسلامی در ایران به آمریکا مهاجرت کرده است و اعضای خانواده او که از شنیدن رای دادگاه به وجد آمده بودند به خبرنگاران گفتند که به شدت تحت تاثیر این رای دادگاه قرار گرفته اند. لاریان گفت:«این یک پیروزی برای همه مهاجرانی است که می خواهند دست به یک کار تازه بزنند و رای دادگاه به ما ثابت کرد که رویای آمریکایی واقعا وجود دارد.»

تا همین چندی پیش، «باربی»، عروسکی که اخیرا پنجاه سالگی خود را جشن گرفت، یکه تاز میدان اسباب بازی های دختربچه ها بود. حتی نسخه ایرانی این عروسک ها در داخل کشور به نام دارا و سارا ساخته شد که چند سال پیش با لباس های اسلامی به بازار آمد.

عروسک های «برتز» کمی درشت هیکل تر از عروسک های «باربی» هستند و پاهای آن ها به نسبت بدنشان به کوچکی و ظرافت پاهای «باربی» نیست. عروسک های برتز با رنگ پوستی شرقی و چشم های قهوه ای و گاه مورب در مدت زمانی کوتاه بین اهالی کشورهای آسیایی، خاورمیانه ای ، آمریکای جنوبی و مکزیک نیز طرفداران زیادی پیدا کرد و دربعضی موارد حتی جایگزین باربی شد. تا جایی که برای آن ها مدل اصل و مدل تقلبی هم زده اند. این عروسک یازده و نیم اینچی (٢٩ سانتیمتری) با مجموعه ای از لباس ها و وسایل متنوع در مغازه های اسباب بازی فروشی قابل خریداری است.

اسحاق لاریان سازنده عروسک های «برتز» متولد ١٣٣٢ درشهر کاشان است. او هم اکنون صاحب «ام جی ای» بزرگ ترین کارخانه عروسک سازی جهان است که توسط یک فرد و بدون سرمایه گذاری شرکا اداره می شود.

لاریان در سن هفده سالگی به آمریکا مهاجرت کرد و پس از اتمام تحصیلات در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لس آنجلس در رشته مهندسی به صادرات وسائل برقی پرداخت. او در سال ٢٠٠٠ تصمیم به ساختن عروسک های «برتز» گرفت که دو نوع از این عروسک ها به نام های ایرانی فرزندان او ، کامران و یاسمین خوانده می شوند. با موفقیت کم نظیر عروسک های «برتز» ، اسحاق لاریان در سال ٢٠٠٤ با عنوان «تاجر موفق سال» در صدر فهرست «ارنست و یانگ» قرار گرفت.

iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ