چهارشنبه، مهر ۲۱، ۱۳۸۹

یک سايت اصولگرا: افزایش تغییر نام افراد از اسامی دینی به ایرانی


ارسالی مهدی خانبابا تهرانی


یک سايت اصولگرا : سیر صعودی انتخاب اسامی غیر مذهبی و افزایش تغییر نام افراد از اسامی دینی به ایرانی زنگ خطری برای مسئولین فرهنگی جامعه است
http://www.peykeiran.com/Content.aspx?ID=22878

جهان : به گزارش خبرنگار اجتماعي جهان ژاپنی ها می گویند هر گاه کودکی به دنیا می آید در بهشت گلی همزمان شکوفا می شود و اگر نام کودک را نام همان گل بنامیم او خوشبخت خواهد شد.در فرهنگ اسکیمو ها که با گل و سبزی کاری ندارند این رسم کهن را بر پایه ستاره ها قرار دادند و نام فرزندانشان را از آسمانها می گیرند.

اما در ایران وضع فرق می کند ،چرا که مذهب و اقلیم و فرهنگ غنی این کشور دست به دست هم داده اند تا گستره ای از نامهای گوناگون در جامعه حضور داشته باشد. همین امر سبب شده تا نکات جالب و بعضا قابل تاملی در مورد اسامی افراد بوجود بیاید که در ذیل این گزارش به آن می پردازیم.

بر اساس نتایج یک تحقیق که از سوی دانشجویان رشته جامعه شناسی و حقوق که از طریق حضور در دادگاهها و ارائه درخواست رسمی، جمع آوری شده است،تعداد دختران و پسرانی که بر ای تغییر نام کوچک خود به دادگاه مراجعه می کنند بسیار زیاد است و مراجعه پسران به دلیل داشتن نامهای مذهبی گسترده تر، 30 درصد از دختران بیشتر است.

در این تحقیق ذکر شده است که با اینکه اکثر اسامی این پسران و دختران، اسامی قابل قبول و بعضا مذهبی جامعه بوده، اما آنها متقاضی تغییر نام کوچک خود به اسامی به اصطلاح شیک امروزی هستند و تنها 2 مورد از افراد مراجعه کننده به دادگاه به خاطر اسامیشان،، واقعا مستحق تغییر نام بودند.

نتایج یک بررسی دیگر نیز که از سوی سازمان ثبت احوال انجام گرفته ،نشان می‌دهد ذائقه خانواده‌های ایرانی و به خصوص پایتخت نشین در نامگذاری فرزندان دختر تغییر چشمگیری داشته است و نامهای ایرانی و غیرمذهبی توانسته‌اند رتبه‌های سوم تا هفتم از 10 نام محبوب سالهای اخیر را به خود اختصاص دهند.به نحوی که در سال 87 بیش از 15 هزار نفر و در سال 88 بیش از 13 هزار نفر نام دختران خود را "هستی " گذاشته اند .

اسامی دیگری همچون "مهسا"،"سارا"،"سارینا"،"عسل"،"غزل"،"یسنا"،"یلدا" و... هر سال نسبت به سال قبل از خود رتبه های بالاتری را در نامگذاری افراد کسب می کنند به نحوی که از بین 50 نام محبوب دختر در کل کشوردر سال 88 ، تنها 11 نام سبقه دینی داشته و مابقی غیر مذهبی است.

با اینکه نقش اسامی مذهبی و دینی به خصوص در پسران همواره پررنگ تر بوده اما نامهای افراد که همچون سند هویتی یک جامعه محسوب می شود ،نشان می دهد که در آینده چه افرادی و با چه شاخصهای هویتی در این کشور زندگی خواهند کرد.بنابر این سیر صعودی انتخاب اسامی غیر مذهبی و افزایش تغییر نام افراد از اسامی دینی به ایرانی در میان خانواده ها می تواند زنگ خطری برای مسئولین فرهنگی جامعه باشد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ