دوشنبه، مهر ۱۲، ۱۳۸۹

فيروزه خطيبی-نورمن ویزدوم کمدین قدیمی و معروف انگلیسی درگذشت


نورمن ویزدوم کمدین قدیمی و معروف انگلیسی درگذشت
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/NormanWisdom-2010-10-4--104312574.html/

نورمن ويزدوم كمدين معروف انگليسي كه حدود ‪ ٦٠سال در عرصه‌های مختلف تئاتر، سينما و تلويزيون حضوری فعال داشت دوشنبه شب درسن ٩٥ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، وضعیت جسمانی نورمن در طی ماه های گذشته براثر چند سکته ناقص وخیم شده بود واو درنهایت در خانه سالمندان محل سکونتش، در جزیره «آیل آو من» در شمال غربی انگلستان درگذشت.

خانواده نورمن ویزدوم با انتشار یک بیانیه ضمن تائید خبر مرگ او اعلام کردند که نورمن در روزهای آخر زندگی دچار اختلالات ذهنی و مشکلات جسمانی متعدد بود اما او در عالم خواب و در کمال آرامش از این دنیا رفت.

نورمن ویزدوم علاوه بر شرکت در نمایش ها و برنامه های مختلف تلویزیونی در بیش از ٢٠ فیلم سینمایی کمدی بازی کرده بود و یکی از محبوب ترین کمدین های انگلیس و جهان به شمار می رفت.

فیلم های کمدی نورمن ویزدوم به ویژه در دهه پنجاه و شصت میلادی شهرت زیادی بهم زد و در اغلب کشورهای جهان به نمایش در می آمد و تماشاگران زیادی را به خود جلب می کرد. شیوه کار نورمن ویزدوم را حتی چارلی چاپلین کمدین نابغه تحسین کرده و گفته بود که «اگر کسی بخواهد جانشین من بشود آن شخص نورم است. »

نورمن ویزدوم درفوریه سال ١٩١٥ درشهر لندن به دنیا آمد. او فعالیت در سینما را از اواخر دهه چهل میلادی آغاز کرد. نورمن با قد کوتاه، کلاه پارچه ای و کت و شلوار گشاد منحصر به فرد خود در فیلم های کمدی به زودی تبدیل به یکی از هنرپیشه های محبوب زمان خود شد و در طول چند دهه تماشاگران و دوستداران فیلم های خود را سرگرم کرد.

نورمن در سال ١٩٤٧ ‪ با فردا سيمپسون ازدواج كرد كه حاصل اين ازدواج یک پسر بود. زندگي مشترك نورمن با فردا در سال ‪١٩٦٨به طلاق انجامید .

این کمدین در سال ٢٠٠٠ به خاطر بیش از نیم قرن فعالیت هنری از سوی ملکه انگلستان به دریافت لقب «سر» نائل شد. او پس از بازی در یک فیلم کوتاه به نام «اسپرسو» درسال ٢٠٠٧ برای همیشه از فعالیت های هنری کناره گرفت.

از جمله فيلم‌هاي معروف نورمن كه در ايران هم به نمايش درآمده‌اند باید ازفیلم های نورمن در فضا، له له بچه ها، سر بزنگاه، قصاب باشي، جاده صاف كن و شيرفروش نام برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ