یکشنبه، آبان ۰۹، ۱۳۸۹

فراخوان دوکمدین آمریکایی هزاران نفر را به نشنال مال واشنگتن دی سی کشاند


فراخوان دوکمدین آمریکایی هزاران نفر را به نشنال مال واشنگتن دی سی کشاند
http://www.voanews.com/persian/news/arts/JonStewartRally-2010-10-30-106373708.html

فراخوان دو کمدین معروف آمریکایی، «جان استوارت» و «استفن کلبر» به یک گردهم آیی درپایتخت آمریکا با عنوان «بازگرداندن عقل سلیم» که کمدی و سیاست روز را در هم ادغام کرده است، هزاران تن از مردم آمریکا را از ایالت های شرقی این کشور به شهر واشنگتن و به مقابل بنای یادبود «آبرهام لینکلن» در «نشنال مال» این شهر کشاند.

این دو کمدین با برگزاری گردهم آیی روز شنبه به صورتی طنز آمیز خود را در نقش دو فرد «میانه رو» که مظهرتربیت و رفتار خوب هستند و می خواهند دوقطبی بودن را در آمریکا از بین ببرند به نمایش گذاشته اند. این درواقع تلاشی است برای یک پارچه ساختن ملت آمریکا درساعات کوتاه پیش از انتخابات میان دوره ای (سه شنبه آینده) و این دوکمدین امیدوارند نشان دهند که هیچ نوع شکاف سیاسی جدی میان طرفداران حزب «جشن چای» (بخشی از جمعیت محافظه کار آمریکا) و دیگر شهروندان این کشور وجود ندارد.

با این همه برگزارکنندگان این گردهم آیی بر این مسئله تاکید دارند که «بازگرداندن عقل سلیم» به هیچوجه یک حرکت سیاسی محسوب نمی شود. هرچند حامیان این گردهم آیی و طرفداران حرکت های سیاسی خارج از جریان اصلی معتقدند این گردهم آیی یک بار دیگر رای دهندگان حزب دمکرات به خصوص جمعیت جوان رای دهنده را در روز انتخابات میان دوره ای هفته آینده به سوی صندوق های رای خواهد کشاند.

جمعیت کثیری از شرکت کنندگان در محل نشنال مال درحالی که شعارهایی طنزآمیز چون «به عقل سلیم رای بده» و «راحت باش» Relax را روی پلاکاردها به نمایش گذاشته بودند در شرایطی که بیشتر به یک جشن یک روزه و کارناوال شباهت داشت در این مراسم شرکت کردند. در این میان شعارهای خنده داری چون «جناح راستی روی کله ام راه نرو» اشاره به گردهم آیی اخیراعضای حزب محافظه کار داشت که در تظاهراتی در ایالت کنتاکی یک طرفدار حزب دمکرات را زیر دست و پا انداخته و مورد تهاجم قرار دادند.

جان استوارت که مجری برنامه «دیلی شو» درشبکه تلویزیونی «کمدی سنترال» است در میان جمعیت دمکرات و رای دهندگان مستقل آمریکا طرفداران بی شماری دارد. استفن کلبر هم مجری برنامه طنز«گزارش های کلبر» است که معمولا در نقش یک فرد بی نهایت محافظه کار ظاهر می شود. در این گردهم آیی هم چنین بسیاری از طرفداران حزب دمکرات آمریکا از جمله هنرمندان طرفدار کمپین ٢٠٠٨ پرزیدنت باراک اوباما شرکت داشتند.

این گردهم آیی هنگامی بوقوع می پیوندد که پرزیدنت اوباما از مردم آمریکا و طرفداران احزاب مختلف به ویژه دو حزب اصلی دمکرات وجمهوریخواه خواسته است که علیرغم چگونگی نتایج انتخابات روز سه شنبه با هم یکپارچه شوند.

جان استوارت می گوید تظاهرات یک روزه آن ها فقط به منظور از بین بردن شکاف های عقیدتی بین طرفداران احزاب مختلف در آمریکاست و در سایت اینترنتی خود خطاب به تماشاگرانش می گوید:«دوستان، فریاد زدن آزار دهنده است وگلوی انسان را خراش می دهد!»

از میان هنرمندانی که در این تظاهرات آرام دست به اجرای برنامه خواهند زد باید از «شریل کرو» و گروه «روتز» نام برد. هم چنین بازیگر سینما و تلویزیون آمریکا «سام واترسون» یکی از مجریان این برنامه است.

با اعلام برگزاری این تظاهرات بیش از ٢٢٦ هزار نفر بلافاصله روی فیسبوک به شرکت در آن جواب مثبت دادند. نشریه آزادیخواه و اینترنتی «هافینگتون پست»Huffington Post کاروانی متشکل از ٢٠٠ اتوبوس با بیش از ١٠ هزار شرکت کننده را از نیویورک به واشنگتن فرستاده است. اپرا وینفری نیز مخارج سفر بیش از ٢٠٠ شرکت کننده در برنامه «دیلی شو» را برای حضور در نشنال مال واشنگتن پرداخت کرده است.

تظاهرات ماهواره ای در شهرهای دیگر آمریکا از جمله لس آنجلس، شیکاگو، دنور و هونولولو هم زمان برگزار خواهد شد.

جان استوارت و استفن کلبر شرکت کنندگان در این گردهم آیی را تشویق کرده اند تا روی پلاکاردهایی که به همراه می آورند بنویسند:«وطن پرستان واقعی کسانی هستند که بتوانند دگراندیشی را تحمل کنند» یا «می تواند از این هم بدترباشد اما بیاییم نگذاریم» و «مرگ بر هیچکس»!

گردهم آیی «بازگرداندن عقل سلیم» توسط دو کمدین محبوب آمریکایی، نوعی دهن کجی طنزآمیز است به تظاهرات مشابهی که در ماه اوت گذشته توسط «گلن بک» مجری محافظه کار شبکه تلویزونی «فاکس»Fox برگزار شد تا از حزب محافظه کار و بخش «جشن چای» آن حمایت کند.

برخی از طرفداران «جشن چای» از جمله «راش لیمباگ» مجری برنامه های رادیویی معتقدند «درمدت زمانی که دمکرات ها در واشنگتن وقت خود را با این دو کمدین تلف می کنند، اعضای حزب محافظه کار به گردآوری رای دهندگان بیشتر برای خود با موفقیت ادامه خواهند داد».

کلیه عواید حاصله از فروش اجناس در گردهم آیی جان استوارت و استفن کلبر به مصرف تعمیرات «نشنال مال» که مخارج آن ٤٠٠ میلیون دلار تخمین زده شده خواهد رفت. هم چنین مبالغ اهدایی شرکت کنندگان صرف خرید لوازم مدرسه برای بچه های کم بضاعت شده و بخشی از آن نیز به سازمان «روبان زرد» Yellow Ribbon که به سربازان آمریکایی مجروح در جنگ کمک می کند هدیه خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ