سهشنبه، آبان ۰۴، ۱۳۸۹
فیلم «اوریون» تصویری از بکارت ایرانی در جشنواره سینمایی لندن
فیلم «اوریون» تصویری از بکارت ایرانی در جشنواره سینمایی لندن
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Orion-2010-10-26-105786908.html
در پنجاه و چهارمین «جشنواره بین المللی فیلم لندن» که امسال نیز به مدیریت «ساندرا هبرون» از سیزدهم اکتبر با نمایش فیلم «هرگزترکم نکن» مارک رومانک فیلمساز بریتانیایی کار خود را درلندن آغاز کرده است، امسال برخلاف سال های پیش که میزبان چند فیلم از ایران بوده تنها یک نماینده از این کشور داشته است. فیلمی به نام «اوریون» درباره مسئله بکارت دریک جامعه سنتی ایرانی. این فیلم که در طول برگزاری جشنواره لندن دوبار به نمایش درآمده، به شدت مورد توجه تماشاگران و منتقدان قرار گرفته است.
فیلم «اوریون» ساخته زیرزمینی و بدون مجوزعلی زمانی عصمتی ماجرای زندگی دختردانشجو و هوشیاری به نام «الهام» است که در یک جامعه مذهبی و بسته ایرانی زندگی می کند (فیلم در یزد فیلمبرداری شده است). الهام که پس از ایجاد روابط عاشقانه با پسری به نام «امیر» بکارت خود را از دست می دهد با مشکلات عدیده ای روبرو می شود. چرا که در جامعه سنتی این دو اگر این مسئله برملا شده و مرد از ازدواج با دختری که به اصطلاح «بی عصمت» شده سر باز بزنند موجب ننگ و رسوائی و بی آبروئی دختر خواهد شد. الهام که در این قضیه خود را محدود به رعایت آداب و سنن جامعه می بیند ناچاردرگرو تصمیم و اراده امیرو رفتار خودخواهانه اوست اما «امیر» راه های خطرناکی برای شانه خالی کردن از تعهدات خود در نظر گرفته است.
فیلم «اوریون» به خاطر تابو بودن موضوع آن یعنی بکارت، بدون مجوز و به صورت غیرقانونی یا زیرزمینی در ایران ساخته شده و یک اثر دراماتیک و قوی به شمار می رود که واقعیت های زندگی زنان به عنوان شهروندان درجه دوم در ایران امروز را به وضوح مطرح می سازد.
امروزه در ایران بسیاری از سینماگران جوان بجای درگیرشدن با شرایط تودرتو و سخت ممیزی، سانسور و تصویب فیلمنامه دست به ساختن فیلم های زیرزمینی کم خرج می زنند. این فیلم ها هرچند از نظرفنی و سینمایی تعریف چندانی ندارند اما به خاطر موضوع هایی که در آن ها مطرح شده و روش خلاف جهتی که در مقابله با سینمای رسمی و مسلط در پیش گرفته اند قابل توجه و بررسی هستند. این نوع فیلم ها و اصولا محصولات سینمای زیرزمینی ایران هیچگونه شانس نمایشی در داخل کشور ندارد.
با وجود ارسال فیلم های متعددی از ایران به جشنواره فیلم لندن، «اوریون» تنها فیلمی بود که به این جشنواره سینمایی راه پیدا کرد. برخی دلیل آن را موضوع جنجالی فیلم می دانند که از هرجهت موضوعی بکر و دست نخورده در مقایسه با فیلم هایی که تاامروز از ایران به خارج ارسال شده به شمار می رود.
ساختن فیلم هایی در رابطه با مسائلی که در جمهوری اسلامی «تابو» به شمار می روند برای سینماگران کار آسانی نیست و اغلب عواقب سنگینی به همراه دارد. اما این مشکلات تا کنون نتوانسته است از گرایش فیلمسازان جوان به سمت فیلم های بدون مجوز جلوگیری کند.
علی زمانی عصمتی، کارگردان فیلم «اوریون» هم مدتی پس از اتمام فیلم مورد بازجویی قرار گرفت. او در همان زمان در گفتگو با یکی از نشریات داخل کشور گفته بود:«این باعث تاسف است که به محض اینکه سلیقه شخصی آن هایی که قدرت حقوقی دارند با یک اثر هنری هماهنگ نباشد با انگ های مختلف امنیتی ، اثر و صاحب اثر را مورد تهدید قرار می دهند و به محض این که یک مسئله در طبقه بندی امنیتی قرار گرفت فرد از تمامی حقوق قانونی خود محروم می شود.»
زمانی عصمتی مدعی است با تمام تلاشی که برای ساختن فیلم «اوریون» در چهار چوب قوانین ایران و ضوابط فیلمسازی جاری داشته است ، پس از ۶ سال تاخیر سرانجام در سال ۱۳۸۷ پروانه ای برای ساختن فیلم دیگری که از نظر موضوع با «اوریون» شباهت هایی داشته اما موضوعش «بکارت» نبوده بلکه ماجرای مشکلات ارتباط یک دختر و پسر بوده است را دریافت می کند. «زمانی »سپس صحنه های فیلم را برای جلوگیری از جلب توجه مقام های دولتی در مناطق دورافتاده خارج از شهرو یا در نماهای داخلی فیلمبرداری می کند.
زمانی عصمتی که از درساختن فیلم خود از امتیازات مشاوره با جعفرپناهی فیلمسازسرشناس ایرانی بهره مند بوده است می گوید:«ساختن این نوع فیلم ها به طور قانونی در ایران امکان پذیر نیست. به محض اینکه شما موضوع و یا معضل اجتماعی واقعی مثل فقر، اختلاف طبقاتی و اعتیاد را انتخاب می کنید با مشکل مواجه می شوید.»
شخصیت «الهام در فیلم که نسیم کیانی بازیگر نقش اوست با دو نوع محدودیت در یک جامعه سنتی روبروست. بخشی از این محدودیت ها به نظام اجتماعی ایران امروز بازمی گردد که قوانین شرعی و عرفی برای مردم تعیین کرده و آن را تحت نظارت نیروی انتظامی، سپاه و بسیج به اجرا گذاشته است و دیگری محدودیت هایی است که از سوی خود اعضای جامعه و در فیلم از سوی خانواده سنتی و قشری این زن جوان به او تحمیل می شود.
فیلم «اوریون» پیش از این هم در بخش «بازار مستقل» جشنواره فیلم «کارلو ویواری» شرکت داشته وتوانست جایزه «نت پک» مربوط به انجمن ارتقای سینمای آسیا را به دست آورد. هم چنین در جشنواره فیلم «ابوظبی» فیلم مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفته است.
فیلم «اوریون» دومین فیلم داستانی و بلند علیرضا زمانی عصمتی به شمار می رود که پیش از این ها فیلم «از کوچه های باریک» را ساخته است. این فیلم هم چون فیلم تازه او در ایران مجوز نمایش ندارد.
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
بايگانی وبلاگ
-
▼
2010
(741)
-
▼
اکتبر
(67)
- فراخوان دوکمدین آمریکایی هزاران نفر را به نشنال ما...
- جشن یک میلیون نفری هالووین در هالیوود
- آينده نگر- چند مقاله
- قندچی-اسلام و گلوباليسم
- تفكر دلفينی
- شعری باور نکردنی --شاهنامه جديد
- کوروش گلنام-طبرزدی و ديگر مبارزان دربند را دريابيم
- شرکت پرزیدنت اوباما در برنامه طنزتلویزیونی «دیلی شو»
- خانواده حشمت الله طبرزدی- اگر می توانستم برای شکای...
- قندچی-يادداشتی کوتاه در مورد دولت و جامعه مدنی
- لطفا روی لينک زير کليک کنيد
- فیلم «اوریون» تصویری از بکارت ایرانی در جشنواره سی...
- فيروزه خطيبی-هفت سال از درگذشت ویگن، سلطان جاز ایر...
- آرشيو تلويزيون ايرانسکوپ IranscopeTV
- لطفا روی لينک زير کليک کنيد
- فيروزه خطيبی- «هرگز نگذار بروم»، یک شاهکار سینمای...
- مهندس طبرزدی: دادگاه های بین المللی به شکایت من عل...
- جديد آنلاين-ناف تهرون
- نامه فعالان جنبش زنان به نسرین ستوده: به خاطر ایما...
- گوگنهايم و يوتيوب مشترکاً هنرمندان جديد ويديويی را...
- نسرین ستوده، منصور اسانلو، حشت طبرزدی از درون زندا...
- بنياد برومند-منشور ٧٧ و منشور ٠٨
- یورش نیروهای امنیتی به منزل عروس اسانلو
- حشمت الله طبرزدی-شلاق جواب قلم
- فيروزه خطيبی-جایزه ادبی هانس کریستین اندرسن به نو...
- فهرست پیش بینی های اسکار ٢٠١١ منتشر شد
- لطفاً اينجا را کليک کنيد
- لطفاً روی لينک زير کليک کنيد
- متن لایحه دفاعیه مهندس حشمت الله طبرزدی ارائه شده ...
- نشان لژیون دونور فرانسه برای رابرت ردفورد کارگردا...
- فیروزه خطیبی- انتشار آلبوم تازه «کیوسک» به نام «سه...
- لطفاً اينجا را کليک کنيد
- شجره نامه خامنه ای در تیراژ وسیع
- موفقیت طرح های سنتی یک زن افغان در صحنه مد لباس لندن
- رأی دادگاه مهندس طبرزدی: تراژدی يا کمدی
- اصلاح طلبان در نشست حزب کمونيست چين خواستار آزادی ...
- لطفاً روی لينک زير کليک کنيد
- محمد رضا خاتمی- از زندانبانان ایران بخواهید دست از...
- متن رأی دادگاه حشمت الله طبرزدی
- اسانلو/بداغی/سحرخيز/طبرزدی-خانم ستوده در کنارمان ب...
- «شکنجه های نسرین ستوده به حدی شدید است که فریادهای...
- شکوه ميرزادگی- هفتم آبان ماه روز کورش کبير
- فيروزه خطيبی-شنبه زاده و اجرای رقص و موسیقی بوشهر ...
- نياز فوری محمد اوليايیفرد برای اعزام به مراکز تخص...
- ماه های سال
- فيروزه خطيبی-مرضیه، ستاره تابنده آسمان موسیقی ایران
- یک سايت اصولگرا: افزایش تغییر نام افراد از اسامی د...
- احمد باطبی-بخش اول - مطلبی در باب انتقاد از ایرانی...
- زهرا رهنورد به کمپين خانواده بزرگ زندانيان سياسی پ...
- پشتيبانی از پيشنهاد رفراندوم موسوی توسط 5 زندانی س...
- گزارش فایننشالتایمز از فعالیت هنری میرحسین موسوی
- قندچی-چرا سکولاريسم در نيمی از جهان شکست خورد
- مادر حسین رونقی: پسرم را به زور و تهدید وادار به ا...
- مهندس طبرزدی-آقای شریعتمداری! اندازه نگه دار
- کوروش گلنام-محکوميت طبرزدی نشان توانايی نيست که در...
- «قوانين نورنبرگ» در آرشيو ملی آمريکا در معرض تماشا...
- اطلس تاريخي ايران پيش از اسلام
- نام و عکس کشته شدگان يکسال و نيم اخير
- فيروزه خطيبی-نورمن ویزدوم کمدین قدیمی و معروف انگ...
- اعتراض مهندس طبرزدی به حکم دادگاه
- خانواده ام را آزاد کنيد!
- سکولاريسم نو-حکم ناعادلانه حبس وشلاق برای طبرزدی
- حکم مهندس طبرزدی: صدور حکم ۹ سال زندان و ۷۴ ضربه ش...
- حمایت از مهندس حشمت الله طبرزدی دبیر کل جبهه ی دمک...
- آیتالله دستغیب:ادعای آزادی بیان با فیلتر کردن سای...
- طنز: خورشيد ساحل
- فيروزه خطيبی-آغاز نمایش فیلم «شبکه اجتماعی» و نارض...
-
▼
اکتبر
(67)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر