دوشنبه، مهر ۲۶، ۱۳۸۹

نشان لژیون دونور فرانسه برای رابرت ردفورد کارگردان و هنرپیشه سرشناس آمریکایی


نشان لژیون دونور فرانسه برای رابرت ردفورد کارگردان و هنرپیشه سرشناس آمریکایی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Robertredford-2010-10-18-105180429.html

نشان معتبر لژیون دونور فرانسه طی مراسمی در کاخ الیزه توسط نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور این کشور به رابرت ردفورد کارگردان و هنرپیشه ٧٤ ساله آمریکایی که تا کنون چندین جایزه سینمایی از جمله اسکار و گلدن گلوب را از آن خود ساخته است اهدا شد.

نیکلا سارکوزی این نشان را به پاس چند دهه فعالیت هنری و هم چنین فعالیت های مستمررابرت ردفورد در راه حفظ محیط زیست به این هنرمند تقدیم کرد و خطاب به او گفت:«آقای رابرت ردفورد، مردم سراسر جهان خصوصا ٦٥ میلیون مردم فرانسه شما را دوست دارند. فیلم های شما چون «بوچ کسیدی و ساندنس کید»، «بیرون از آفریقا» و «گتسبی بزرگ» در طول سال ها مورد توجه و موجب لذت و شعف مردم فرانسه و جهان بوده است. کسانی که سینما و فیلم های شما را دوست دارند، بارها و بارها به تماشای این فیلم ها نشسته اند و هربارمثل نخستین بار از آن لذت برده اند. برای ما فرانسوی ها شما یک اسطوره آمریکایی هستید و تجلی همان آمریکایی که ما در رویاهایمان می بینیم.»

سارکوزی هم چنین درمورد خدمات رابرت ردفورد در راه حفاظت از محیط زیست سخن گفت واز این خدمات نیزقدردانی کرد. رئیس جمهور فرانسه سپس نشان «لژیون دونور» که از یک روبان قرمز رنگ آویخته شده بود را روی سینه رابرت ردفورد سنجاق کرد و به این صورت به او مقام شوالیه فرانسه را بخشید.

رابرت ردفورد که به همراه همسر نقاش خود «سیبل زاگرس» در کاخ الیزه حضور یافته بود نیز در یک سخنرانی کوتاه به نوبه خود از مردم فرانسه سپاسگزاری کرد واز دورانی سخن گفت که پس از رها کردن نیمه کاره کالج مدتی را در فرانسه گذراند. او به حاضران گفت:«من در آن زمان ساده و بی اطلاع بودم. هیچ چیزی راجع به مملکت خودم نمی دانستم اما فرانسه و به ویژه ، دانشجویان فرانسوی در آن زمان با عملکردهای خود درس هایی از زندگی به من آموختند که چشم های مرا بازکرد.»

ردفورد که پایه گذار جشنواره معتبر و پرطرفدار «ساندنس» در «پارک سیتی» ایالت «یوتا» می باشد،در ادامه این سخنان گفت:« من به تعهد خودم در راه ساختن فیلم هایی که به روشن کردن ذهن مردم درجایی فراسوی همه مرزها کمک می کند ادامه خواهم داد. فیلم هایی که درک فرهنگ های متفاوت با فرهنگ من را امکان پذیر کند و می دانم که این جایزه در این راه به تلاش های من کمک دهنده خواهد بود.»

لژیون دو نور بالاترین نشان افتخار فرانسه است که ناپلئون بناپارت امپراطور فرانسه در سال ۱۸۰۲ بنیاد گذاشت. این نشان به کسانی اهدا می شود که خدمات قابل توجهی در زمینه های اجتماعی ، فرهنگی ، علمی و یا نظامی برای فرانسه انجام داده باشند. این جایزه به افراد غیرفرانسوی نیز اهدا می شود و برخی از برندگان پیشین آن کارگردان و بازیگر آمریکایی «کلینت ایستوود» و کارگردان کانادایی تبار «دیوید کننبرگ» بوده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ