چهارشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۸۹

فيروزه خطيبی-جایزه ادبی هانس کریستین اندرسن به نویسنده رمان های هری پاتر تعلق گرفت


جایزه ادبی هانس کریستین اندرسن به نویسنده رمان های هری پاتر تعلق گرفت
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/AndersonAward-2010-10-20-105364933.html

جایزه ادبی «هانس کریستین اندرسن» روز سه شنبه ١٩ اکتبر، طی مراسمی در شهر«اودنسه» دانمارک به «کی جی رولینگ » نویسنده رمان های دنباله دار «هری پاتر» Harry Potter اهدا شد. این رویداد با برگزاری فستیوال سالیانه «هری پاتر» در این شهر هم زمان بود.

«رولینگ» نخستین دریافت کننده یک جایزه ٩٣ هزار دلاری است که طی مراسمی در محل زادگاه «هانس کریستین آندرسن» نویسنده مشهور داستان های کودکان دانمارکی به برنده آن اهدا شد. او هم چنین یک مجسمه برنزی «جوجه اردک زشت» را نیز به همراه این جایزه نقدی دریافت کرد.

جایزه ادبی «هانس کریستین اندرسن» به کسانی اهدا می شود که بتوانند در مقام مقایسه با این نویسنده برجسته دانمارکی داستان های تاثیرگذار کودکان قرار گیرند.

هانس کریستین آندرسن که درسال ١٨٠٥ در شهر«اودنسه» به دنیا آمد بیش از ١٦٠ قصه و شعر برای کودکان نوشته است. او در سال ١٨٧٥ درگذشت.

کی جی رولینگ هنگام دریافت جایزه خود به حاضران گفت:«هانس کریستین اندرسن نویسنده آثاری ابدی چون «حوری دریایی کوچولو» و «جوجه اردک زشت» توانسته است شخصیت های فنا ناپذیری را خلق کند و او به خوبی به این امر واقف بوده است که کار برای بچه ها نمی تواند آبکی و ملال انگیز و خسته کننده باشد. او می دانست چگونه در داستان های رنگینی که نوشته است وقایع را چالش آمیز و هیجان انگیزنشان دهد.»

تا امروز بیش از ٤٠٠ میلیون نسخه ازهفت کتاب از سری داستان های «هری پاتر» به قلم «رولینگ» در سراسر جهان به فروش رسیده است. این کتاب ها هم چنین به بیشتر زبان های زنده دنیا ترجمه شده اند.

جایزه ادبی «هانس کریستین آندرسن» در مقامی برابر با جایزه نوبل ادبی در رشته قصه های کودکان قرار دارد. این جایزه از سال ١٩٥٦ تا کنون هر دوسال یک بار به یک نویسنده در رشته ادبیات کودکان و یک تصویرگر کتاب های کودکان اهدا می شود. این جوایز سپس طی مراسمی توسط ملکه دانمارک رسما به برندگان آن اهدا می شود.

جایزه هانس کریستین اندرسن در ماه سپتامبر ۲۰۱۰ در حوزه نویسندگی به دیوید آلموند از بریتانیا و در حوزه تصویرگری به یوتا بائر آلمانی تعلق گرفت و این در حالی است که نام نام احمدرضا احمدی، شاعر معاصر ایرانی که در زمینه ادبیات کودکان نیز فعالیت دارد در فهرست نهایی چهار نفره این جایزه ادبی قرار داشت.

ریاست هیئت داوران جوایز امسال «هانس کریستین اندرسن» بر عهده زهره قائنی، نویسنده و کارشناس ایرانی ادبیات کودکان بوده است.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ