یکشنبه، آبان ۰۹، ۱۳۸۹

جشن یک میلیون نفری هالووین در هالیوود


جشن یک میلیون نفری هالووین در هالیوود
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Halloween-2010-10-29-106327469.html

امسال هم مثل هرسال نزدیک به یک میلیون نفر با لباس های عجیب و غریب و غیر مرسوم در جشن و رژه سالیانه «هالووین» در شهر هالیوود شرکت خواهند کرد.

روز یکشنبه ٣١ اکتبر ٢٠١٠، بیست و سومین رژه هالووین و کارناوال همراه آن برگزار می شود. یکی از برنامه های جنبی این برنامه هم نمایش پشت سرهم فیلم ترسناک و موزیکال «راکی هارور پیکچر شو» Rocky Horror Picture Show است. فیلم کلاسیکی که از تاریخ نخستین نمایش آن در سال ١٩٧٥ تا کنون هنوز در سئانس نیمه شب در سینماهای شهرهای مختلف آمریکا به نمایش در می آید.

جشن هالووین بیشتر در کشورهای آمریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا مرسوم است. این جشن را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در اوائل قرن نوزدهم با خود به قاره آمریکا آوردند و یکی از نمادهای آن کدوتنبل توخالی است که برای آن دهان و چشم به صورتی ترسناک درآورده شده و با روشن کردن شمعی در داخل آن به آن جلوه های ترسناک تری داده می شود.

جشن هالووین که از دوهزار سال قبل تا امروز در کشورهای غربی برگزار می‌شود، یک جشن مذهبی است که به «روز همه مقدسین» معروف است. بنیانگذاران این جشن قوم سلتی بودند که سال‌ها پیش از میلاد مسیح در ایرلند و شمال فرانسه زندگی می‌کردند. به روایت این قوم آغاز سال میلادی اول نوامبر است و با این اعتقاد آخرین شب سال یعنی سی و یکم اکتبر را زمان یادآوری از ارواح درگذشتگان قرار دادند و به این ترتیب جشنی برپا می‌کردند، همگی دور هم جمع می‌شدند، آتش می‌افروختند، قربانی می‌کردند و هر کس هر غذایی داشت با دیگران قسمت می‌کرد و همگی بر سر یک سفره می‌نشستند چراکه بر این باور بودند که در این شب راه میان دو جهان باز می‌شود و ارواح مردگان در جمع آن ها حاضر می‌شوند و ارتزاق می‌کنند، و کسانی که با سخاوت بیشتری در این جشن شرکت می‌کردند مورد شفاعت درگذشتگان در نزد خداوند قرار گرفته و تا پایان آن سال از گزند بدی‌ها و بلاها در امان می‌ماندند.

از دیگر مراسمی که در این بخش برگزار می‌شد و امروزبه شکلی کاملاً دگرگون درآمده، می‌توان به پوشیدن لباس‌هایی از پوست سر حیوانات، پیشگویی توسط کشیشان، خوردن سیب که سمبل پومانا (خدای میوه و درخت) بود و بردن باقی مانده‌های آتش و خاکستر به خانه‌ها با این نیت که آنها را از بدی‌ها و از سرمای زمستانی که در پیش بود در امان بدارد اشاره کرد. در انتها کشیش ها با شب زنده داری و خواندن دعاهای مخصوص آخرین شب سال را به پایان می بردند.

پس از حمله رومی ها به این مناطق، آیین هالووین هم دچار تغییراتی شد که ورود مسیحیان «کریستین» به این سرزمین و ادغام عقاید آن ها با یکدیگر موجب که که کم کم «هالووین» یا «شب همه مقدسین» دیگر تنها متعلق به ارواح پاک نبود بلکه شیاطین و ارواح خبیثه را نیز در این جشن حاضر می دانستند.

از این پس برخی از مردم در جشن هالووین لباس‌های عجیب و ترسناک می‌پوشیدند تا در برابر ارواح گناهکار ایستادگی کنند و به شکلی نمادین آنها را ترسانده و از میان خود برانند. رفته رفته با شکل گیری زندگی شهری، کشاورزان تنها قشری شدند که مصرانه این جشن را برگزار می‌کردند و برای آن به در خانه‌ها می‌رفتند و طلب غذا و خوراک برای پذیرایی در جشن می‌کردند. این مسئله کم کم تبدیل به انجام مراسم «حیله و سخاوت» یا Trick or Treat شد. یعنی اگر کسی با سخاوت چیزی را به افرادی که به در خانه اش می آمدند اهدا می کرد درواقع رفتار نیکویی از خود نشان می داد و هرکس خوراک قابل توجهی نمی داد او را به مسخره و بازی می گرفتند.

دراوایل قرن نوزدهم و با ورود مهاجران ایرلندی به آمریکا بسیاری از این آیین‌ها و اعتقادات بار دیگر دچار تغییر و تحولاتی شد. رفتار این مهاجران و خشونتی که دربرگزاری رسوم هالووین به کار می بردند موجب شد که اجرای این مراسم برای مدتی در ایالات متحده آمریکا ممنوع شود اما کمی بعد برای اولین بار به طور رسمی در سال ۱۹۲۰ و به شکلی متعادل هالووین جشن گرفته و به عنوان یک روز مذهبی شناخته شد. هر چند که باز هم این مراسم با آنچه در ذهن و نیت پدیدآورندگان قدیمی آن بود بسیار متفاوت برگزار می شد.

امروزه هالووین یکی از محبوب ترین جشن های سالیانه در میان سنین مختلف به ویژه کودکان آمریکایی به شمار می رود که در اوایل غروب با لباس های رنگارنگ و مبدل خود به در خانه همسایه ها می روند و از آن ها تقاضای «تریت» یا رفتار نیک می کنند و تا آخر شب با سبدهایی مملو از شیرینی و شوکولات و اسباب بازی های کوچک اهدایی به خانه های خود باز می گردند.

جوانان آمریکایی هم این شب را با لباس های عجیب و غریب و گاه ابتکاری در کلوپ های شبانه و مهمانی های خصوصی به رقص و پایکوبی می گذرانند و البته در شهرهای بزرگ رژه های مخصوص هالووین نیز به اشکال مختلف برگزار می شود و شرکت کنندگان زیادی درخیابان های اصلی به آن می پیوندند.

امسال در رژه هالیوود، برنامه های جنبی دیگری هم روی صحنه های مختلفی که در بلوار «سانتا مانیکا» برپا شده اجرا می شود از جمله «نمایش عروسکی عروسک های زنده»، بندبازی، برنامه «پرندگان» که برداشتی است از فیلم ترسناک آلفرد هیچاک به همین نام ویک شوی زنده موسیقی راک اندرول که مجریان آن را ارواح خبیثه تشکیل می دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ