دوشنبه، مهر ۲۶، ۱۳۸۹

فیروزه خطیبی- انتشار آلبوم تازه «کیوسک» به نام «سه تقطیره»


انتشار آلبوم تازه «کیوسک» به نام «سه تقطیره»
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Kiosk-2010-10-18-105190579.html

چهارمین آلبوم گروه پرطرفدار «کیوسک» که درحال حاضر در شهر سانفرانسیسکو به فعالیت هنری اشتغال دارند به نام«سه تقطیره» وارد بازار شد. یکی از جالب ترین ویژگی های این آلبوم تازه این است که کلیه آهنگ های آن به صورت زنده در یکی از کلوپ های جاز شهر سن فرانسیسکو ضبط شده است.

این آلبوم را شاید بتوان اولین آلبوم ضبط زنده ایرانی‌ در این سبک به خصوص موسیقی نامید. از آنجایی که گروه‌های ایرانی‌ ساکن ایران اصولا حق اجرا ندارند ضبط اجرای زنده عملا در ایران منتفی است و گروه‌های ایرانی‌ بیرون از ایران نیز به دلایل مشکلات مختلف از جمله گردآوردن موزیسین ها زیریک سقف در یک مدت زمان معین تاکنون اقدام به چنین کاری نکرده اند. کیوسک به عنوان گروهی برآمده از جریان موسیقی زیرزمینی ایران با ارائه این آلبوم تازه کوشیده است تا توجه مخاطبین را به «موسیقی» و «متن» و عمق ارزش‌های هنری این جریان معطوف کند نه به حاشیه‌های آن.

اعضای گروه کیوسک این آلبوم«سه تقطیره» علاوه بر ارائه تازه ترین ترانه های خود چند ترانه قدیمی و پرطرفدارخود را هم به صورتی جدید با تنظیم های تازه وحال و هوایی متفاوت بازخوانی کرده اند.

آرش سبحانی، خواننده، گیتاریست و ترانه سرای گروه در باره این آلبوم تازه و تور کنسرت گروه کیوسک که به زودی از شهر تورنتو آغاز شده و به استکهلم سوئد ختم می شود می گوید:«این اجراها به خاطر زنده بودن آن به نوعی یک حال و هوای آکوستیک دارد. اجرا در کلوپ «یوشیز» Yoshiz در سن فرانسیسکو که یکی از مهم ترین کلوپ های موسیقی «جاز» Jazz در این شهر به شمار می رود محل اجرای موزیسین های خیلی خوب این موسیقی است. ما وقتی برای اجرا به این کلوپ دعوت شدیم می خواستیم تا آن جایی که ممکن است تنظیم های جدیدتری از کارهای خودمان داشته باشیم ودر واقع نوع سازبندی مان تا حدودی عوض شده. اولا یک ویلون به گروه اضافه کرده ایم و اردلان نوازنده کیبوردمان هم تازگی ها از آکوردئون بیشتر استفاده می کند. به این صورت بود که تنظیم ها به خودی خود تا حدود زیادی عوض شدند.»

آرش سبحانی در این مورد که آیا «کیوسک» سبک کار آشنا وهمیشگی خود را تغییر داده و حرکت تازه ای را به سوی نوعی موسیقی جهانی آغاز کرده است می گوید:«فکر می کنم حداقل در این آلبوم تازه این طور به نظر می رسد. راستش ما همیشه می خواهیم به همین سبک شناخته شده کار کنیم و این سبک را نگهداریم اما دراین آلبوم تازه شیوه های تازه هم تجربه شده است و من از حاصل ونتیجه کاربسیار راضی و خوشحالم.»

با این همه تنظیم های تازه آلبوم جدید گروه «کیوسک» از حال و هوایی حزن انگیز برخوردار است که از بسیاری جهات با کارهای قبلی این گروه تفاوت دارد. حال وهوایی که بسیاری از دست اندرکاران معتقدند از رویدادهای بعد از انتخابات که آرش سبحانی آن را «کودتای خرداد» می نامد تاثیرگرفته است:«برای من این رویدادها بقدری سنگین بوده است که فکر می کردم خودش به تنهایی به یک آلبوم جداگانه احتیاج دارد. همان موقع هم ما شروع کردیم به کار روی یک پروژه ای به نام «آلبوم سبز» که من واقعا دوست داشتم هنرمندان دیگری را هم با آن درگیر کنم. اما راستش در آن زمان احساس کردم اگربخواهم همین الان برایش یک آلبوم درست کنم به صورتی دارم از آن فضای احساسی موجود استفاده می کنم. برای همین هم فکر کردم بهتراست یک مدت صبرکنم و یک فاصله منطقی یک یا دوساله با این وقایع داشته باشم. شاید به خاطر همین مسئله هم این آلبوم در مجموع غم انگیزبه نظر می رسد و یکی دوقطعه هم در این آلبوم نشان می دهد که روحیه من از آن فضای سرخوردگی وخشونت بار و آن چیزهایی که دیدیم و شنیدیم خیلی متاثر است اما خوب البته در این قطعات ما لزوما درمورد آن وقایع حرف نمی زنیم. شاید بهترباشه بگویم آن وقایع روی فضای کلی کار تاثیرات بسیارعمیقی داشته است.»

آرش سبحانی در مورد انتخاب نام آلبوم«سه تقطیره» می گوید:«خوب این چهارمین آلبوم ماست و من می خواستم این تجربه ی به خصوص یعنی ضبط زنده را با این کار تازه داشته باشیم. اما برخلاف آنچه به نظر می آید این یک پروسه خیلی سختی است. یعنی اجرای زنده هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ کار موزیسین ها و خیلی چیزهای دیگر سخت تر است.خلاصه من فکر کردم انگار ما سه بار «تقطیر» شده ایم و به هرحال «سه تقطیره» شده ایم.»

آرش سبحانی با اشاره به مشکل دانلود های مجانی به خصوص در آمریکا و اروپا در رابطه با این آلبوم تازه اشاره می کند. آلبومی که در خارج از کشور می توان آن را از طریق اینترنت به راحتی خریداری کرد و دانلود مجانی آن برای گروه که مخارج زیادی را برای تولید این آلبوم ها متقبل می شوند به همراه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ