پنجشنبه، آذر ۱۷، ۱۳۹۰

کريستوفر سيمز: حوزه يورو با خطر فروپاشی روبرو است


کريستوفر سيمز: حوزه يورو با خطر فروپاشی روبرو است
http://www.voanews.com/persian/news/EU_Euro-2011-12-07-135159008.html

کريستوفر سيمز، استاد اقتصاد دانشگاه پرينستون و برنده جايزه نوبل سال جاری در اقتصاد، می گويد بحرانهای مالی در اروپا، بقای حوزه يورو را بشدت تهديد می کند. او هشدار داد که چنانچه سران اروپا در اجلاس روز جمعه خود تصميم قاطع و جامعی برای مقابله با بحران بدهی اروپا اتخاذ نکنند، حوزه يورو با خطر فروپاشی روبرو خواهد شد. پروفسور سيمز که روز سه شنبه برای شرکت در مراسم اهدای جايزه نوبل وارد استکهلم شد، می گويد مردم اروپا که اميد داشتند با الحاق کشورشان به حوزه يورو از زندگی بهتری برخوردار شوند، اکنون همه چيز خود را از دست داده اند و از سياست هايی پيروی ميکنند که معمولاً در کشورهای جنگ زده بمورد اجرا گذاشته ميشود. به گفته او چنانچه قرار باشد چند کشور، حوزه يورو را ترک کنند، حوزه يورو نيز احتمالاً فرو خواهد ريخت. برنده جايزه نوبل در اقتصاد گفت که برای حفظ حوزه يورو، بايد اصلاحاتی در نظام مالی اتحاديه اروپا به عمل آيد، که وی بعنوان نمونه از ايجاد اوراق قرضه اتحاديه اروپا، نام برد.

به گفته اين استاد اقتصاد، طرح سران آلمان و فرانسه، يعنی تدوين و اعمال يک رشته مقررات مالی يکسان و سخت در سراسر اتحاديه اروپا، نميتواند راه حل مناسبی برای مقابله با بحران بدهی اروپا باشد. و اتحاديه اروپا بايد با کشورهای عضو با احتياط و بسيار محافظه کارانه رفتار کند.

در خبری جداگانه در پی هشدار تهديد آميز موسسه ارزيابی مالی «استاندارد-اَند-پورز» داير بر کاستن از اعتبار ۱۵ کشور حوزه يورو، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، بار ديگر بر تقويت و همکاری اقتصادی کشورهای عضو اتحاديه اروپا تأکيد کردند. آنها گفتند که با توافق کامل با يکديگر و با عزمی راسخ مصمم هستند تا با تمام قدرت، يکپارچگی و استحکام حوزه يورو را تضمين کنند.

سران آلمان و فرانسه خواستار اصلاحاتی در منشور اتحاديه اروپا شدند. رهبران دو کشور همچنين خواستار تدوين و اعمال يک رشته مقررات مالی يکسان و سخت در کليه ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا شدند، تا اتحاديه اروپا بتواند کنترل و نظارت بيشتری در تنظيم بودجه، يعنی درآمد و هزينه های کشورهای عضو داشته باشد.

آقای سارکوزی گفت که کشورهای عضو حوزه يورو تا ماه مارس آينده وقت دارند تا تغييرات جديد را بپذيرند. «اس اند پی» روز دوشنبه اعلام کرد چنانچه سران اروپا نتوانند در اجلاس دو روزه اين هفته خود در بروکسل به توافق جامع و قاطعی در مقابله با بحران مالی اروپا دست يابند، از درجه اعتباری ۱۵ کشور از ۱۷ کشور حوزه يورو، از جمله آلمان و فرانسه خواهد کاست.

در همين حال در حاليکه بحران بدهی اروپا نگرانی فزاينده ای در واشنگتن ايجاد کرده است، تيموتی گايتنر، وزير خزانه داری آمريکا، در آستانه برگزاری اجلاس سران اروپا، به ديدار رهبران مالی اتحاديه اروپا رفته است تا آنها را به اقدامی قاطع و جامع برای حل و فصل بحران بدهی در حوزه يورو ترغيب کند. وزير خزانه داری آمريکا پس از مذاکره با ماريو دراگی، مدير عامل بانک مرکزی اتحاديه اروپا، عازم برلين شد تا با ولف گانگ شوبله، وزير دارايی آلمان، در مورد عميق تر شدن بحران مالی اروپا گفتگو کند. وزير خزانه داری آمريکا سپس عازم فرانسه و ايتاليا خواهد شد تا با رهبران مالی اين دوکشور نيز مذاکرات مشابهی در زمينه مقابله و جلوگيری از سرايت و گسترش بحران مالی اروپا داشته باشد. از ماه سپتامبر تا بحال، اين چهارمين سفر اروپايی آقای گايتنر به اروپاست که نشانگر بارزی از نگرانی آمريکا از عميق تر شدن بحرانهای مالی و احتمالاً فروپاشی اتحاديه اروپاست که بدون ترديد تأثير عمده بر بازسازی اقتصادی آمريکا و اقتصاد شکننده جهانی خواهد داشت.

از سوی ديگر کند شدن رشد اقتصاد جهانی، رشد اقتصاد آسيا را درخطر فزاينده ای قرار داده است. ايوان عزيز، رييس دفتر اقتصادی بانک توسعه آسيا، می گويد، به دليل احتمال رکود اقتصادی در آمريکا و اروپا، و بی ثباتی جريان بازار سرمايه، اکنون کشورهای شرق آسيا با خطر کاهش رشد اقتصادی بيشتری روبرو هستند. او گفت که بزرگترين راهکار سياستگذاران کشورهای شرق آسيا آن است که با اتخاذ سياست های انعطاف پذير، خود را آماده برای رکود اقتصادی ديگری در سطح جهانی کنند.



iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ