چهارشنبه، دی ۰۷، ۱۳۹۰

دولت اسراييل مبارزه با تبعيض جنسيتی را شدت می دهد


دولت اسراييل مبارزه با تبعيض جنسيتی را شدت می دهد
http://www.voanews.com/persian/news/Israel_Sexism-2011-12-27-136251423.html

نخست وزير اسراييل تعهد کرده است با تعصب يهوديان بنيادگرای افراطی در آن کشور مقابله کند.

يک دختر بچه ۸ ساله در يک کانال تلويزيونی اسراييل شکايت کرده که در راه مدرسه مورد تهديد و ارعاب مردان يهودی ارتدوکس افراطی قرار گرفته و آنان لباس او را نانجيبانه خوانده و از او خواسته اند مانند آنان قبای بلند سياه بپوشد.

پاسخ بنيامين نتانياهو، نخست وزير محافظه کار کشور سکولار اسراييل، نشان از مقابله با تعصب های مذهبی دارد.

نتانياهو می گويد: پليس با تف کردن، دست بلند کردن و مزاحمت برخورد خواهد کرد و من از دولت خواسته ام علائمی را که در جاده ها ايجاد تبعيض می کند، بردارند. اين ها جايی در يک کشور آزاد و دموکراتيک ندارد.

اخيرا رسانه های اسراييل توجه خود را به اثر تبعيض جنسيتی يهوديان ارتودوکس افراطی معطوف کرده اند، مانند نشستن زنان در صندلی های عقب اتوبوس در محله های يهوديان ارتودوکس افراطی.

طبق قوانين اسراييل زنان مجبور نيستند در صندلی های عقب اتوبوس بنشينند ولی برخی از آنان در تبعيت از سنت و همچنين به دليل نحوه برخورد مردان يهودی افراطی، در عقب اتوبوس می نشينند.

خاخام يکی از گروه های يهودی ارتودوکس افراطی نشستن زنان در صندلی عقب اتوبوس را تحقير آميز نمی داند و آن را نشان از فروتنی می خواند.

يهوديان ارتودوکس افراطی که همچنان در يک نظام پدرسالاری سر می کنند مانتوهای سياه بلند بر تن می کنند، فقط ۱۰ درصد جمعيت ۷ ميليون و ۷۰۰ هزار نفری اسراييل را تشکيل می دهند اما افزايش توليد مثل آن ها و تجمعشان در اورشليم، جمعيت سکولار کشور را از اين که اين گروه روال زندگی آنان را تهديد کند، به هراس انداخته است.

يکی از مسائلی که سکولار های اسراييل را نگران کرده آگهی و تبليغ هايی است که در خيابان ها نصب می شود. برخی از شرکت های تبليغاتی، تلاش می کنند تبليغاتی را که با تصوير زنان چاپ شده در خيابانها نصب نکنند. زيرا در اورشليم اين تابلوها پاره شده يا بر روی آن ها رنگ پاشيده می شود.

اين خودسانسوری يک آموزشگاه رقص در اورشليم را بر آن داشت که پرده استوديوهای رقص خود را باز کند تا مردم شاهد تمرين رقصنده ها باشند.

خاخام يک گروه يهودی غيرافراطی در مقابله با تبعيض جنسيتی در فيس بوک کمپينی به نام «سانسور نشده» را آغاز کرده است. وی مبارزه با تبعيض جنسيتی را بسيار مهم می خواند.

ديوان عالی اسراييل امسال حکم داد هيچ کسی نمی تواند زنان را مجبور کند که در عقب اتوبوس های شهری بنشينند.

اکنون بر روی علائم اتوبوس های اورشليم خوانده می شود «هرکسی حق دارد در هر کجا که می خواهد بنشيند و ايجاد مزاحمت برای مسافران جرم محسوب می شود.»


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ