پنجشنبه، آذر ۱۰، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-تهمینه میلانی اجبارا از داوری جشنواره هند کناره گیری کرد


تهمینه میلانی اجبارا از داوری جشنواره هند کناره گیری کرد
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Milani-2011-12-1-134834128.html

بنا برگزارش خبرگزاری تایمز هندوستان و خبرگزاری فارس در ایران، تهمینه میلانی که برای داوری چهل و دومین دوره جشنواره سینمایی «گوا» که در کشور هند برگزار می‌شود، دعوت شده بود ظاهرا در اعتراض به حضور داور دیگری که از اسراییل به این جشنواره آمده بود و همدلی با مردم فلسطین، اما در واقع به خاطر فشارهای داخلی از سوی رژیم در میانه جشنواره ناچار به کناره گیری از داوری در جشنواره شد.

هر چند در اغلب سایت های خبری دولتی ایران آمده که «میلانی پس از اعتراض به حضور داور اسراییلی از داوری جشنواره استعفا داده و به ایران بازگشته است» اما طبق آخرین خبرها از خبرگزاری «هند و اروپایی» خانم میلانی تا این تاریخ هنوز خاک هندوستان را ترک نکرده است.

پس از آن که «دان ولمن» فیلمساز اسراییلی جانشین سوزان بیبر، فیلمساز دانمارکی، داور دیگر جشنواره «گوآ» شد، موج اعتراضات از سوی سایت های هنری دولتی ایران بلند شد و معترضان به حضور یک هنرمند ایرانی در کنار یک فیلمساز اسراییلی از دولت خواستار برخورد شدید با تهمینه میلانی شدند. تهمینه میلانی نیز درعکس العمل به این اعتراضات و هم صدایی با دست اندرکاران رژیم، ازهیات داوری این جشنواره سینمایی کناره گرفت.

تهمینه میلانی در واکنش به گفتگوی منتشر شده از او در روزنامه هندی، با اشاره به این که داور یهودی جشنواره «گوآ» خود معترض نسبت به رژیم اسراییل است، گفت: «هر انسان متعهدی نسبت به ظلم صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها انتقاد دارد».

او در یادداشتی درباره چگونگی حضورش در جشنواره هند به عنوان داور، متذکر شده که از ابتدا قرار نبوده داور یهودی در بین داوران این جشنواره حضور داشته باشد.

میلانی می نویسد: «لیست کاندیداهای داوری جشنواره که به دست من رسید، پذیرفتم داور این جشنواره باشم. در میان داوران نام آقای لی یونگ وان دبیر جشنواره « پوسان» کره و خانم «سوزان بییر» اهل دانمارک که فیلم او سال گذشته برنده اسکار بهترین فیلم خارجی شده بود، بیش از پیش مرا ترغیب کرد تا جهت آشنایی بیشتر با عقاید این خانم فیلم ساز هنرمند، در هیات داوران جشنواره حضور داشته باشم.» در ادامه این مطلب میلانی می نویسد: «اما متاسفانه خانم بییر به سختی بیمار و بستری شد و مسئولان جشنواره، بدون آگاهی دیگر داوران در روزهای واپسین، داور دیگری را جایگزین ایشان کردند.»

در جایی دیگر از همین مطلب میلانی نوشته: «نام این داور دن ولمن کارگردان بازنشسته مستقل از رژیم صهیونیستی بود. با آگاهی از حضور ایشان چند روز پس از شروع جشنواره، حتی یک لحظه هم به ذهن من خطور نکرد که به دلیل موقعیت جغرافیایی که این هنرمند مستقل در آن به دنیا آمده، باید به حضور ایشان اعتراض کنم. چرا که هیچ یک از داوران شرکت کننده در جشنواره‌های معتبر سینمایی نماینده کشور خود نیستند و بر خلاف ورزشکاران که به عنوان نماینده کشور خود در مسابقات ورزشی شرکت می‌کنند، هنرمندان شخصیت حقیقی دارند و به دلیل سوابق و شأن هنری خود دعوت می‌شوند. برای من باور کردنی نیست که حضور من در کنار این کارگردان مستقل، که چه بسا اعتراض بیشتری از ما نسبت به سیاست‌های کشورش دارد، واکنش برخی از افراد را در داخل ایران برانگیخته است.»

میلانی در این یادداشت نوشته است: «جدا از مسائل سیاسی، همدلی و همدردی من و اکثر هنرمندان جهان و ایران با مردم فلسطین جای شک ندارد.»

میلانی می نویسد: «اساسا هر انسان متعهدی نسبت به ظلمی که از طرف اسراییل غاصب به مردم این سرزمین شده است، واکنش انتقادی و عاطفی دارد و من هم یکی از آنها هستم».

«دن ولمن» استاد دانشگاه و یکی از برجسته ترین فیلمسازان اسراییلی آمریکایی تبار به شمار می رود و تا کنون بارها برنده جوایز مختلف سینمایی از جشنواره های معتبر جهانی بوده است.

جشنواره سینمایی «گوآ» به ریاست فیلمساز اهل مالایا، آدورگوپالاکریشنان روز ٢٣ نوامبر کارخود را آغاز کرده و تا سوم دسامبر ادامه خواهد یافت.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ