جمعه، دی ۰۲، ۱۳۹۰

جايگاه واقعی روسيه در عرصه جهانی


جايگاه واقعی روسيه در عرصه جهانی
ال پسين، خبرنگار صدای آمريکا در لندن
http://www.voanews.com/persian/news/Russia_World-2011-12-23-136133288.html

اتحاد جماهير شوری ۲۰ سال پيش با سقوط خود تعادل جغرافيای سياسی جهان را تغيير داد. آثار ناشی از سقوط اتحاد شوروی در دو دهه اخير، قابل توجه هستند.

اتحاد شوروی با سقوط خود به عصر يک ابرقدرت استعمارگر، پايان داد. روسيه، بخش به جا مانده از شوروی، همچون سلف خود، قادر نيست مانند گذشته حلقه ای از متحدان جهانی را برای خود، ايجاد کند.

جيمز نيکسی، کارشناس مسائل روسيه و عضو انجمن مطالعات چاتم هاوس در لندن، می گويد: روسها هنوز تلاش می کنند به نحوی خود را با شرايط جديد وفق دهند. اما آن روزها گذشت، روسيه بايد اين واقعيت را قبول کند که دوران امپراطوريش به سر رسيده و ديگر حوزه نفوذی وجود ندارد که کسی بخواهد به آن، وارد شود.

روسيه در حال حاضر به شدت تلاش می کند تا در امور بين المللی جايگاه خاصی برای خود بوجود بياورد. به همين منظور چندی پيش به سازمان تجارت جهانی پيوست، حرکتی که به قول آناتولی چوبياس، نماينده روسيه در اين سازمان، نخستين گام در جهت ايفای نقشی ممتازتر در صحنه بين المللی، به شمار می رود.

آناتولی چوبياس می گويد: روسيه بعد از پشت سر گذاشتن يک صد سال تاريخ پيچيده، از انقلاب بلشويکی گرفته تا انقلاب دموکراتيک سال ۱۹۹۱، به تدريج دارد به جهان متمدن، بر می گردد.

روسيه با ايفای يک نقش سازنده تر مانند برخورد با برنامه اتمی کره شمالی، به احتمال زياد رضايت غرب را بدست خواهد آورد.

از زمان فروپاشی اتحاد شوری، تحولات زيادی در جغرافيای سياسی جهان بوجود آمده است. چين اکنون در رديف کشورهای مقتدر اقتصادی جهان قرار دارد. قلمرو اتحاديه اروپا به جمهوريهای سابق شوروی گسترش يافته و چه بسا در آينده، روسيه را نيز به جمع خود بپذيرد.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ