پنجشنبه، آذر ۱۰، ۱۳۹۰

بهمن سقایی-اعتراض بنیادهای غیردولتی اهدای جایزه های ادبی


اعتراض بنیادهای غیردولتی اهدای جایزه های ادبی
بهمن سقایی
http://www.voanews.com/persian/news/civil-society/iran-aultural-2011-12-01-134820928.html

بنیادهای غیردولتی اهدای جایزه های ادبی، در ایران به سیاست دولت درخودداری از دادنِ مجوز برگزاری مراسم سالیانه شان معترض اند. آنان می گویند در ادامه سیاست های وزارت ارشاد اسلامی دایر بر دولتی کردن فعالیت های ادبی چندین سال است که بنیادهای اهدای جوایز ادبی غیردولتی از جمله جایزه هدایت، جایزه نیما، جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات و جایزه هوشنگ گلشیری برای تعطیل کردن فعالیت هایشان تحت فشار شدید هستند.

هفته گذشته جایزه دولتی ادبی جلال آل احمد برگزار شد و نویسندگان برگزیده این رویداد معادل ۱۱۰ سکه طلا وجه نقد دریافت کردند. این جایزه که مصوب شورای عالی فرهنگی جمهوری اسلامی است هرساله توسط خانه کتاب از زیر مجموعه های وزارت ارشاد اسلامی برگزار می شود. هرساله نیز جایزه دولتی بهترین کتاب فجر همزمان با سالگرد انقلاب اسلامی برگزار می شود. اما این برنامه ها تا چه اندازه در دستیابی به اهداف برگزاری جوایز ادبی مبنی بر توسعه کتابخوانی و افزایش فروش کتاب موثر افتاده اند پرسشی است که می توان آن را از شمارگان و چاپ های بعدی کتابهای شایسته دریافت جایزه دریافت. مدیران وزارت ارشاد اسلامی نیز با آگاهی از این موضوع است که هیچگاه به تاثیرات مثبت این جوایز دولتی اشاره نکرده اند.

منتقدان ادبی، ناشران و برگزارکنندگان جوایز ادبی غیردولتی آشکارا نه تنها بی فایده بودن جوایز دولتی در رونق بازار کتاب را ابراز کرده اند، بلکه می گویند جوایز دولتی تاثیرات منفی نیز داشته و مخاطبان این گونه کتابها را تحریم می کنند.

نهادهای غیردولتی اهدای جایزه ادبی می گویند دولت در کنار بذل و بخشش جوایز دولتی سختگیری های خود را علیه نهادهای غیردولتی اهدای جایزه ادبی بیشتر کرده است به حدی که حتا از صدور اجازه برگزاری در یک سالن هم به آنان خودداری می کند. داریوش معمار دبیر جایزه شعر نیما می گوید: به دلیل سختگیری های شدید دولتی، برگزاری این مراسم امروزه به زیرزمین ها و پارکینگ ها منتقل شده است.

اسد سیف منتقد ادبی ساکن آلمان می گوید: وزارت ارشاد اسلامی طی اطلاعیه ای رسمی اعلام کرد: «جوایز خصوصی باید منابع مالی خودشان را به طور مشخص اعلام كنند»

برگزارکنندگان این مراسم می گویند سال هاست برگزاری این جوایز به خانه های مسکونی افراد منتقل شده که با گنجایش اندک آن، حتا همه نامزدهای دریافت جایزه هم نمی توانند به مراسم دعوت شوند. هزینه های برگزاری مراسم هم برعهده برگزارکنندگان است.

جهانگیر هدایت دبیر جایزه ادبیات داستانی هدایت می گوید: از نظر هزینه های برگزاری جایزه هدایت تا امسال که دهمین سال است تمامی هزینه ها با دفتر هدایت و سایت سخن است.»

فرزانه طاهری دبیر جایزه ادبیات داستانی گلشیری با اشاره به اینکه مسئولان دولتی گویا همین کمک های افراد را تاب نیاورده و بر آن مالیات بسته اند می گوید: «سال گذشته هم البته به لطف اداره دارایی، با ما مثل یک شركت انتفاعی برخورد شد و یک و نیم میلیون یعنی ۲۵ درصد دارایی بنیاد را مالیات دادیم.

محمدهاشم اكبریانی دبیر جایزه شعر خبرنگاران نیز هزینه کردن از بودجه عمومی برای جوایز دولتی را مورد انتقاد قرار داده می گوید: «افكارعمومی كه بودجه در واقع از جیب آنها تامین شده، باید به طور شفاف در جریان مراحل مختلف جوایز دولتی قرار بگیرند.»

با این حال مقام های مسئول دولتی بی نگرانی از تعهدات ایران به نهاد فرهنگی یونسکو مبنی بر رعایت حقوق نهادهای غیردولتی فرهنگی، به یاری نهادهای امنیتی همه تلاش خود را برای به تعطیل کشاندن جوایز غیردولتی ادبی بکار برده می برد. این است که برگزارکنندگان می گویند اگر تلاش هایشان برای مجاب کردن مقام های دولتی مبنی بر رعایت آزادی برگزاری این مراسم به شکست منجر شود آنان ناچار به مراجعه به یونسکو برای داوری در این باره اند.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ