یکشنبه، آذر ۲۰، ۱۳۹۰

رقابت های علمی دانش آموزان در آمريکا


رقابت های علمی دانش آموزان در آمريکا
http://www.voanews.com/persian/news/Science_Competition-2011-12-09-135311868.html

هفته گذشته بيست دانش آموز مقطع دبيرستان در واشنگتن دی سی در يکی از برترين رقابتهای سراسری مربوط به علوم پژوهشی به رقابت پرداختند. جايزه اين رقابت علمی نيم ميليون دلار برای مخارج دانشگاهی است. اما جايزه اين مسابقه تنها يک وجه آن است. وجه ديگر آن رقابتی است که ميان اين دانش آموزان برای پيروز شدن، وجود دارد.

اندرو اکس يو، يکی از دانش آموزان ممتاز آمريکا در عرصه علمی، با طرح آلگوريتم های رياضی تازه ای توانسته است کارايی ارتباطات اينترنتی و سايت های مربوط به شبکه های اجتماعی چون فيس بوک را افزايش دهد.

اندرو اکس يو ميگويد پروژه ما از پتانسيلی برخوردار است که بازدهی چنين شبکه هايی را افزايش می دهد. زيرا هر چه شبکه ها بزرگ تر ميشوند رشد بازدهی می تواند مقدار متنابهی از مخارج بکاهد.

اندرو به همراه ١۹ دانش آموز ديگر به فينال مسابقات سالانه رياضی بنياد زيمنس راه يافته اند. هر يک از اين دانش آموزان اميدوارند هيات داوران، پروژه آنها را به عنوان مبتکرترين، و از لحاظ علمی مهمترين پروژه، انتخاب کنند.

جان سولدر که راهی را کشف کرده که از طريق نور ميتواند اختلالات ذهنی يا جراحات مغزی را درمان کند، می گويد: يک کابل فيبرنوری به لايه رويی جلوی استخوان پيشانی می رود، يعنی جايی که بيماری های آلزايمر و پارکينسون خود را نشان ميدهند. کاری را که ميتوانيد بکنيد اين است که مجرای حساس نور را به ياخته عصبی نزديک کنيد تا با اين کار ياخته های عصبی را ترميم و کارايی مغز را به آن باز گردانيد.

کيسی کين ١۷ ساله و زی يوآن ليو به عنوان برترين دانش آموزان از ميان اين بيست نفر انتخاب شدند. آنها ١۰۰هزار دلار بورسيه تحصيلی شان را صرف پروژه خود کرده اند.

جوليا کرولی فرنگا و هم تيمی اش مقام سوم را کسب کردند. پروژه آنها در ارتباط با تکامل کهکشانها است. جوليا سعی دارد تا دانش آموزان بيشتری را به راهی که او پيموده، دعوت کند.

امسال عنوان دانش آموز ممتاز به همراه يک صد هزار دلار بورسيه تحصيلی به انجلا ژنگ تعلق گرفت. او برروی نحوه رشد سلول های سرطانی تحقيق ميکند.



iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ