پنجشنبه، آذر ۱۰، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-«جدایی نادر از سیمین» و «مریل استریپ» برنده جایزه منتقدین فیلم نیویورک و نامزد جایزه اسپیریت شدند


«جدایی نادر از سیمین» و «مریل استریپ» برنده جایزه منتقدین فیلم نیویورک و نامزد جایزه اسپیریت شدند
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Awards-2011-11-30-134810118.html

روز سه شنبه (٢٩ نوامبر) با اعلام اسامی نامزدهای جوایز سینمایی «اسپیریت» Spirit Awards یا سینمای مستقل آمریکا و نام برندگان جایزه «انجمن منتقدین فیلم نیویورک» NYFCC رقابت ها برای به دست آوردن جوایز اسکار عملا آغاز شد.

یکی از مهم ترین اخبار در این رابطه، برنده شدن فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغرفرهادی بود که انجمن منتقدین فیلم نیویورک آن را به عنوان بهترین فیلم خارجی سال انتخاب کردند.

معمولا جوایز انجمن منتقدین فیلم نیویورک و جوایز اسپیریت یکی از نخستین نشانه هایی است که به برندگان احتمالی «اسکار» اشاره دارد و این گزینش ها در هفته های پیش از اعلام اسامی نامزدهای جوایز اسکار در ماه ژانویه، شور و هیجان خاصی به جریان این رقابت ها می بخشد.

جایزه منتقدین فیلم نیویورک امسال زودتر از سال های پیش اسامی برندگان خود را اعلام کرد. آن ها مدتی هم در انتظار اکران فیلم تازه «دیوید فینچر» (دختری با اژدهای خالکوبی شده) بودند. هرچند به فیلم مذکور هیچ جایزه ای تعلق نگرفت!

یکی دیگر از رویدادهای مهم در رابطه با اعلام اسامی برندگان و نامزدهای این دوجایزه معتبر، حضورشاخص فیلم صامت و سیاه و سفید کارگردان فرانسوی«میشل هازاناویسیوس» به نام «آرتیست» بود که نوعی سرسپاری است به دوران طلائی هالیوود. انجمن منتقدین فیلم نیویورک این فیلم را به عنوان بهترین فیلم سال ٢٠١١ انتخاب کرد. این فیلم در دایره جشنواره های مختلف با استقبال فراوان تماشاگران و منتقدین روبرو بوده است.

یکی دیگر از گزینش های غیرمترقبه «انجمن منتقدین فیلم نیویورک» انتخاب «برد پیت» به عنوان بهترین بازیگر مرد سال برای ایفای دو نقش متفاوت در دو فیلم مختلف، «مانی بال» Moneyball و «درخت زندگی » Tree Of Life بود. هم چنین «مریل استریپ»، برنده چندین جایزه سینمایی معتبر توانست یک بار دیگر و این با ربه خاطر ایفای نقش «مارگرت تاچر» نخست وزیر پیشین بریتانیا در فیلم «زن آهنین» عنوان بهترین بازیگر زن سال NYFCC را به دست آورد.

اما جوایز «اسپیریت» برخلاف «انجمن منتقدین فیلم نیویورک»، بیشتر به فیلم های کم خرج هنری مستقل و کارگردان های جوان و نوآور توجه دارد. انتخاب فیلم Beginners (تازه کارها) با بازی «ایوان مک گرگور» و «کریستوفر پلامر» موقعیت این فیلم طنزآلود درباره مردی که متوجه می شود پدر سالمندش همجنسگراست را در دایره جوایز سینمایی امسال تثبیت می کند.

این فیلم یک شب قبل از اعلام اسامی نامزدهای جوایز «اسپیریت» برنده جایزه بهترین گروه بازیگران (آنسامبل) «جوایزسینمایی مستقل گاتام» شد و علاوه برآن به طور مشترک با فیلم «درخت زندگی» جایزه بهترین فیلم سال این جوایز را نیز دریافت کرد.

نامزدهای جوایز اسپیریت در رده بندی های مختلف از جمله بهترین کارگردانی و فیلمنامه نویسی بار اول ، بهترین فیلمی که با بودجه ای زیر ٥٠٠ هزار دلار ساخته شده، بهترین بازیگر نقش اول و بازیگرمکمل زن و مرد، بهترین سینماتوگرافی، بهترین فیلم مستند و بهترین فیلم بین المللی اعلام شدند.

نامزدها بهترین فیلم سال «اسپیریت»

نامزدهای بهترین فیلم سال جوایز اسپیریت، فیلم 50/50 یک کمدی تلخ درباره مرد جوانی که با عوارض یک بیماری کشنده کلنجار می رود، فیلم «تازه کارها»، «درایو» Drive فیلم ماجراجویانه ای با شرک «رایان گاسلینگ»، «قایم شو» Take Shelter فیلمی درباره آخر دنیا و «آرتیست» The Artist فیلم صامت و سیاه و سفیدی درباره هالیوود قدیم هستند.

نامزدهای بهترین کارگردانی سال

مایکل هازاناویسیوس (آرتیست)

مایک میلز (تازه کارها)

جف نیکولز (قایم شو)

الکساندرپین (نوادگان)

نیکلاس وایندینگ رفن (درایو)

نامزدهای بهترین بازیگر زن سال

میشل ویلیامز برای بازی در نقش «مرلین مونرو» در فیلم «یک هفته من با مرلین» و الیزابت اولسون برای ایفای نقش اول فیلم «مارتا مارسی می مارلین» از نامزدهای دریافت جایزه «اسپیریت» بهترین بازیگر زن سال هستند. ژان دو ژاردین بازیگر فرانسوی فیلم «آرتیست»، رایان گاسلینگ برای بازی در فیلم «درایو»، وودی هرلسون برای بازی در فیلم «رامپارت» Rampart و مایکل شانون برای بازی «قایم شو» به نامزدی جوایز اسپیریت در رده بندی بهترین بازیگر نقش اول مرد رسیدند.

برخی ازمعروف ترین نامزد های جایزه بازیگر نقش مکمل زن و مرد، جسیکا چستین، برای بازی در فیلم «قایم شو»،آنجلینا هوستون برای بازی در فیلم 50/50، شیلین وودلی برای بازی در فیلم «نوادگان»، البرت بروکز برای بازی در فیلم «درایو» و کریستوفر پلامر برای بازی در فیلم «تازه کارها» هستند.

دربخش فیلم های بین المللی و خارجی جوایز اسپیریت ، علاوه بر فیلم ایرانی «جدایی نادر از سیمین»، «مالیخولیا»، «شرم»، «بچه ای با دوچرخه» و «تیرانوسور» نیز به نامزدی این جوایز رسیدند.

برندگان جوایز انجمن منتقدین فیلم نیویورک

فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته «اصغر فرهادی» به عنوان بهترین فیلم خارجی سال انجمن منتقدین فیلم نیویورک شناخته شد. مریل استریپ به عنوان بهترین بازیگر زن سال برای ایفای نقش اول فیلم «زن آهنین»، فیلم صامت «آرتیست» به عنوان بهترین فیلم سال و کارگردان آن «میشل هازاناویسیوس» به عنوان بهترین کارگردان سال انتخاب شدند.

«جسیکا چاستین» برای بازی در دو فیلم «کمک» و «درخت زندگی» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن و آلبرت بروکز کمدینی که این بار نقش جدی یک جنایتکار قصی القلب را در فیلم «درایو» بازی می کرد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورد.

فیلم مستند و سه بعدی ورنرهرزوگ به نام «غار رویاهای فراموش شده»، به عنوان بهترین فیلم غیر داستانی سالی که گذشت انتخاب شد.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ