یکشنبه، آذر ۲۷، ۱۳۹۰

شیفت های غیرمتعارف باعث انزوای اجتماعی کارمندان و سالمندان می شود


شیفت های غیرمتعارف باعث انزوای اجتماعی کارمندان و سالمندان می شود
http://www.voanews.com/persian/news/world/SHiftWorkers_SocialExpluctions-2011-17-12-135793418.html

نتایج یک تحقیق جدید در بریتانیا حاکی است افرادی که در شیفت های غیرمتعارف کار می کنند، با محرومیت های اجتماعی مواجه می شوند.

این تحقیق می گوید افرادی که نسبت به دیگران، برنامه کاری هفتگی متفاوتی دارند، به ویژه آن دسته از کارمندانی که آخر هفته ها و شیف شب کار می کنند، زمان کمتری را به گفتگوی مستقیم با دیگران و یا لذت بردن از مناسبات اجتماعی و معاشرت می گذرانند.

در بخشی از این گزارش خاطرنشان شده است افراد شب کار، شش ساعت و ۴۵ دقیقه و افرادی که روزهای آخر هفته کار می کنند فقط حدود پنج ساعت را صرف معاشرت های اجتماعی می کنند. این در حالی است که افرادی که ساعات کاری عادی دارند، هشت ساعت فعالیت اجتماعی دارند.

دکتر مت بانز، یکی از پژوهشگران اصلی این پروژه تحقیقاتی می گوید: «مشارکت در فعالیت های خاصی همچون ورزش، هنر، کار داوطلبانه و یا شبکه های اجتماعی نوعی حس تعلق به جامعه را به افراد القا می کند. تحقیقات ما نشان می دهد که افراد مسن تر و آن هایی که ساعات کاری غیرمعمول دارند، برای مشارکت در چنین فعالیت هایی با موانعی روبرو هستند.»

این پژوهش همچنین دریافته است که افراد مسن تر برای مشارکت در فعالیت های اجتماعی با موانعی روبرو هستند. بیش از یک میلیون نفر از جمعیت سالمند به دلیل بازنشستگی، از دست دادن همسر و یا بیماری مناسبات اجتماعی ضعیف دارند و از فعالیت های اجتماعی محروم می شوند.

براساس نتایج این تحقیقات، سالمندان به طور متوسط یازده ساعت از روز و در روزهای آخر هفته ده ساعت و نیم را تنها سپری می کنند.

نویسندگان این گزارش تحقیقی معتقدند که دولت محلی و سازمان های خیریه باید دسترسی این دو گروه یعنی کارمندان شیفتی و سالمندان را به سازمان ها و نهادهای اجتماعی تسهیل کند.

آقای بارنز می گوید دولت های محلی می توانند مجموعه های تفریحی عمومی و خدمات حمل و نقل عمومی را به فعالیت بیست و چهار ساعته ترغیب کنند و سازمان های خیریه نیز هنگام ترتیب دادن کلوپ های اجتماعی، کارگران شیفتی و شهروندان سالمند را در نظر داشته باشند.

این پژوهش که به محرومیت اجتماعی در بریتانیا می پردازد، با بودجه « شورای پژوهش اجتماعی و اقتصادی» و توسط محققان «مرکز ملی تحقیق اجتماعی» انجام شد.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ