دوشنبه، دی ۰۵، ۱۳۹۰

چند خانواده مسلمان ساکن آمريکا که به پيشواز کريسمس می روند


چند خانواده مسلمان ساکن آمريکا که به پيشواز کريسمس می روند
http://www.voanews.com/persian/news/civil-society/Muslims_America-2011-12-26-136220163.html

در آمریکا نه تنها مسیحیان بلکه پيروان سایر ادیان نیز کریسمس را جشن می گیرند.

این رسمی است که سامان نمازی خواه و همسرش فاطمه مختاری نمازی خواه پس از ازدواج آغاز کرده اند. در منزل آنها تزیینات کریسمس همه جا به چشم می خورد، اما این دو مسیحی نیستند.

فاطمه می گوید: ما هم آمریکایی و هم ایرانی و مسلمان هستیم؛ فرقی برای ما ندارد، ما خانه خودمان را تزیین می کنیم و از این جشن لذت می بریم.

این زوج سنت های آمریکایی و رسوم ایرانی را با هم ترکیب می کنند.

تهمینه خان، آمریکایی و پاکستانی تبار، نیز همراه با فرزندانش به پیشواز کریسمس می رود.

تهمینه می گوید: ما می خواهیم که در این رسم آمریکایی شریک باشیم و در این جشن و سرور شرکت کنیم.

تهمینه، خانه خود را تزیین می کند، برای خانواده هدیه می خرد، و سایر دوستان مسلمان خود، مانند سارا خان را به خانه اش دعوت می کند. سارا می گوید بعضی از دوستانش با این کار موافق نیستند.

سارا می افزاید: آنها فکر می کنند مسلمان ها نباید کریسمس را جشن بگیرند چون مربوط به دین ما نیست. فکر می کنند ما نباید تولد مسیح را جشن بگیریم. اما به نظر من، ما که به عیسی مسیح اعتقاد داریم، پس چرا تولدش را جشن نگیریم؟

عثمان مدحا می پرسد: اینجا یک نکته باریک وجود دارد و آن اینکه ما به موسی هم معتقدیم. معتقدیم به اینکه او یکی از پیامبران اصلی بوده است. اما چند مسلمان می شناسید که عید فصح یهودی را جشن بگیرند؟

به نظر عثمان مدحا، سخنگوی مسجد ملک فهد در لوس آنجلس، مسلمانان نباید مناسبت های سایر ادیان را جشن بگیرند. آقای مدحا می گوید: مسلمان ها می توانند در این جشن ها شرکت کنند و اوقات خوبی هم داشته باشند، اما بدانند که بین اسلام و مسیحیت تفاوت وجود داد.

اینکه چه تعداد از مسلمان ها در جشن کریسمس شرکت می کنند، بستگی به جامعه و رده سنی دارد. نظر عثمان در این مورد این است: احتمالا شمار اندکی از مسلمان ها هستند که کریسمس را جشن می گیرند.

اما ولی خان، نظری متفاوت دارد و می گوید: تقریبا همه مسلمان هایی که من می شناسم، کریسمس را به نوعی جشن می گیرند. آنها به دین خود معتقدند اما می خواهند در به جا آوردن رسوم آمریکایی با سایرین همرنگ شوند.

بسیاری از مسلمان های آمریکایی، کریسمس را فقط یک مناسبت مسیحی نمی دانند بلکه این زمان را به معاشرت و گردهم آیی اعضای خانواده و دوستان از همه ادیان، اختصاص می دهند.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ