سه‌شنبه، آذر ۲۲، ۱۳۹۰

کشف فيلم های مستند تاريخی در کوبا


کشف فيلم های مستند تاريخی در کوبا
http://www.voanews.com/persian/news/Castro_1959-2011-12-12-135493198.html

**برای گزارش ويدئويی روی لينک زير را کليک کنيد**
http://www.youtube.com/watch?v=1vbngoq3UpM

بنا به گزارش ها از کوبا، بتازگی يکی از مستندهای مربوط به واپسين روزهای رژيم باتيستا و يکی از مصاحبه های تاريخی فيدل کاسترو، پس از ۵۰ سال کشف و از کانالهای تلويزيونی سراسر کوبا پخش شده است.

فيلم مستند «ديا ماس لارگو» - طولانی ترين روز - رهبر بيمار و سالخورده انقلاب کوبا را در قالب جوانی پرشور و سرخوش از پيروزی انقلاب به تصوير می کشد. اين فيلم پس از پنجاه سال، روز شنبه دهم دسامبر بدون هيچگونه دستکاری و سانسور از تلويزيونهای سراسر کوبا، پخش شد.

فيدل کاسترو که اکنون ۸۵ سال دارد و به دليل بيماری، اداره کشور را به برادر خود رائول واگذار کرده، در اين فيلم حدود سی ساله است، و چهار روز پس از فرار فولخنسيو باتيستا، ديکتاتور کوبا، به کشور بازگشته و تعريف می کند که چگونه سانتياگو به تصرف نيروهای انقلابی درآمد و فرجام نبرد سانتا کلارا چه بود.

کاسترو در اين فيلم می گويد: پيروزی در سراسر کشور از آن ماست. همه فرماندهان نظامی کشور در کنترل رهبريت انقلابی مانوئل اوروتيا، رييس جمهوری است - کسی که همه فرماندهان نظامی کشور از اين پس گوش به فرمان او هستند. آزادی و اقتدار ملت در کشور به حد کمال خواهد رسيد. من در اينجا از همه رهبران اتحاديه های کارگری، و همه کارگران می خواهم به اعتصابهای انقلابی خود پايان دهند. ياد همه قهرمانان خفته کشور در اين ساعات پيروزی گرامی باد.

اين مصاحبه در روز چهارم ژانويه سال ۱۹۵۹، يعنی دو روز پس از سقوط باتيستا و ورود نيروهای انقلابی کوبا به رهبری چه گوارا به هاوانا، صورت گرفته است.

بسياری از کوباييها از ديدن اين فيلم و صحنه های تاريخی و نادر روزهای انقلاب کوبا ابراز خشنودی کرده اند.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ