چهارشنبه، آذر ۱۶، ۱۳۹۰

سرمای مصنوعی، راهی برای مقابله با گرمایش جهانی زمین


سرمای مصنوعی، راهی برای مقابله با گرمایش جهانی زمین
http://www.voanews.com/persian/news/ClimateChange_EarthCooling-2011-07-12-135165823.html

تا به حال روش های متفاوتی برای مقابله با گرمایش زمین پیشنهاد شده است. از تولید ابرهای مصنوعی و اسپری ذرات معلق در جو فوقانی گرفته تا سفید کردن سقف خانه ها و کاشتن گیاهان با رنگ روشن، همه از جمله راه هایی است که برای مقابله با گرمایش زمین ارایه شده اند. اما در باره نصب یک سایه بان بر روی زمین چه می گویید؟

در برهه زمانی که نگرانی های عمیقی در مورد گرمایش جهانی زمین به وجود آمده است، گروهی از دانشمندان، فلاسفه و کارشناسان حقوقی در باره توانایی انسان در خنک سازی مصنوعی زمین و پیامدهای آن تحقیق کرده اند.

در تحقیقی که روز سه شنبه ۸ آذر ماه در لندن منتشر شد و روز جمعه ۱۱ آذرماه در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد در آفریقای جنوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفته شده است که بازتاب میزان کمی از اشعه خورشید به فضا قبل از رسیدن آن به زمین تاثیر بسیار سریع و شدیدی به همراه خواهد داشت.

طی چند سال دمای زمین به حالت ۲۵۰ سال پیش باز خواهد گشت. دوره ای که رشد صنایع و تولید گاز های گلخانه ای منجر به بالا رفتن دمای زمین نشده بود.

با این حال هنوز هیچکس از عواقب این راهکار اطمینان ندارد.

عواقب فیزیکی آن ممکن است تغییر الگوهای اقلیمی و باران های فصلی باشد. حتی از لحاظ سیاسی نیز ممکن است میان دولت ها بر سر نحوه استفاده از این فن آوری و یا حق کنترل آن اختلاف باشد.

نظریه مدیریت پرتوهای خورشیدی بالقوه می تواند بسیار مفید و یا بسیار خطرناک باشد.

در این گزارش، با مطرح کردن شکست بیست ساله سازمان ملل متحد در مذاکرات کاهش تولید گازهای گلخانه ای که عمدتا بر اثر استفاده از سوخت های فسیلی حاصل می شود، آمده است: «پیشرفت کند و نه چندان چشمگیر مذاکرات بین المللی آب و هوا منجر به افزایش جدی نگرانی ها شده است. احتمالا کاهش موثر تولید گازهای گلخانه ای برای جلوگیری از عواقب غیر منتظره آن در زمان لازم صورت نخواهد گرفت.»

در همین حال راهکارهایی که برای جلوگیری از گرمایش زمین ارایه شده اند نیز ممکن است منجر به تغییرات شدید و ناگهانی آب و هوایی شده و مشکلات غیره منتظره ای به همراه داشته باشند.

واضح است که برای محاسبه تاثیرات آب و هوایی چنین راهکار هایی به سال ها تحقیق و مطالعه نیاز است. ولی آنچه که بیش از تغییرات فیزیکی مشکل ساز خواهد بود، تاثیرات سیاسی این راهکارها خواهد بود.

چه کسی تصمیم خواهد گرفت که این آزمایشات چه زمان و در کدام مکان انجام گیرند؟ اگر کشوری بدون در نظر گرفتن توافقات بین المللی دست به انجام چنین آزمایشاتی بزند، عواقب آن چه خواهند بود؟ آیا برای تصاحب کلید ترموستات کره زمین جنگ به راه خواهد افتاد؟

در این تحقیق ۶۵ صفحه ای تلاش شده است که با گشودن مذاکرات و مباحثات، برای این پرسش ها پاسخی بیابد.




iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ