جمعه، آذر ۱۸، ۱۳۹۰

چگونه رویای آمریکایی یک نوجوان ایرانی با استفاده از فیسبوک به حقیقت پیوست؟


چگونه رویای آمریکایی یک نوجوان ایرانی با استفاده از فیسبوک به حقیقت پیوست؟
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Mazyar-2011-12-9-135332933.html

جیمز تراسلو ادامز ، نویسنده آمریکایی ، اصطلاح رویای آمریکایی را در سال ۱۹۳۱ بر سر زبان ها انداخت. او گفت: «زندگی باید بهتر و غنی تر و برای همه پر بارتر باشد و به هر کسی به اندازه توانایی ها برای دستاوردهایش فرصت داده شود». گرچه تعریف واقعی این رویا تا به امروز روشن نبوده است، اشخاصی چون «مازیار کازرونی » نوجوان ایرانی، جلوه های آشکاری از آن بوده اند.

مازیار اولین شرکت اینترنتی خود را دردوران تحصیل در دبیرستان شروع کرد. اما به محض اینکه پول به این شرکت سرازیر شد ، پدر و مادرش را متقاعد کرد تا ترک تحصیل کند تا بتواند همه اوقاتش را صرف شرکت اینترنتی اش کند :«من این وب سایت را وقتی ۱۵ ساله بودم درست کردم. وقتی در دبیرستان بودم و می دیدم حتی بیشتر از معلم هایم پول در می آرم. این موضوع کمی ذهن آدم رو آشفته می کنه. پدر و مادرم صاحب رستوران خودشون بودند . عمه و عمویم هم شرکت های خودشان را داشتند. در آن زمان از نظر من برای کسانی که در چنین محیطی بزرگ می شن، داشتن یک شرکت خیلی معمولی بود.»

دو سال بعد ، مازیار و یکی از دوستان خوبش ،« مَت اشلیکت» که او هم ترک تحصیل کرده بود ، کار برای شرکت ویدیویی « یو استریم» Ustream را شروع کردند.

در آن زمان، ویدیوی زنده Live Video یک ایده تازه بود. کار مازیار این بود که موسیقی دان های رپ را از آینده تکنولوژی «ویدیوی زنده» با اطلاع و آن ها را متقاعد کند که از این تکنولوژی برای پیشبرد کار خود استفاده کنند. مازیار این وظیفه را بخوبی انجام داد و تایید هنرمندان رپ هم امروزگُواهی بر این مسئله است.

«مازیار» چنان در این کار موفق بود که لیل وین Lil Wayne رپر معروف از او خواست، تدوین استراتژی فعالیتش در حوزه دیجیتال او را بر عهده بگیرد. مازیار می گوید:«ما کمک کردیم صفحه فیس بوکش فعال شود. او یک میلیون علاقمند داشت ، اما هیچ کس به فیس بوکش دسترسی نداشت و هیچ کس در آن پست نمی کرد. من بهش کمک کردم صفحه فیس بوکش را راه بیاندازه. تعداد هواداران او از یک میلیون به ۳۱ میلیون افزایش یافت. کار ما در زمینه ی به هنگام رسانی صفحه اش ، برایش یک رکورد جدید «گینس » به همراه آورد.»

چند ماه قبل ، مازی و مَت برای راه اندازی شرکت خودشان به نام «ترکزبای »Tracksby ، یو استریم را ترک کردند. شروین پیشه ور سرمایه گذار ایرانی با استقبال از راه اندازی این شرکت، ۶ میلیون دلار در آن سرمایه گذاری کرد:«ما از همه دانشی که از فعالیت دیجیتالی با هنرمندانی چون لیل وین کسب کردیم ، و تجربه مان در «یو استریم» کمک گرفتیم تا یک شرکت ۵ نفره به یک شرکت ۱۵۰ نفره تبدیل بشه و از آن برای تولیدات برنامه هایی استفاده کنیم که همه هنرمندان بتوانند از آن فایده ببرند.»

مازی و مت تا کنون سه دوست خود که در کار کامپیوتری و شبکه های اجتماعی تخصص دارند را در شرکتشان استخدام کرده اند. آن ها درحال حاضرهزینه ها را پایین نگاه داشته اند و از خانه هایشان برای محل شرکت استفاده می کنند. ترکزبای به هنرمندان امکان می دهد آثار موسیقی ، ویدیوها و تاریخ کنسرت هایشان را در صفحات فیس بوک عرضه کنند . مازی می گوید: « اگر درست به مساله نگاه کنی ، واقعاً دست زدن به یک کارتازه خطرناک نیست ، مخصوصاً وقتی جوان هستی. وقتی قسط خانه نداری ، فرزند نداری این خیلی راحت تره که در گیر یک کار بشی و سعی خودت را بکنی ، زیرا بدترین چیزی که ممکنه اتفاق بیفته ، ورشکستگیه. که خوب در این صورت باید رفت و کار دیگری گرفت. اما اگر موفق شوی ، پاداشش از هر کار دیگری بهتره»

واقعاً هم پاداش این فعالیت ها برای مازیار و مت خوب بوده است. بیش از ۵۰ هنرمند با صد و پنجاه میلیون علاقمند ، همگی در «ترکز بای» ثبت نام کرده اند. مازی در واقع به آن رویای آمریکایی که «جیمز تراسلو آدامز» صحبت آن را کرده، تحقق بخشیده است . توانایی وجود دارد و حال، زمان کسب دستاوردهاست.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ