یکشنبه، دی ۰۴، ۱۳۹۰

احمد محمود؛ نویسنده‌ای که خامنه‌ای به آرزوی کشتن او نرسید


احمد محمود؛ نویسنده‌ای که خامنه‌ای به آرزوی کشتن او نرسید
خودنويس، دی ۱۳۹۰ سهند خوانساری
http://www.khodnevis.org/permalink/15944.html

امروز چهارم دی‌ماه، هشتادمین سالروز تولد احمد محمود، است. این داستان‌نویس روشنفکر ایرانی قبل از انقلاب مدتی به زندان افتاد و پس از انقلاب نیز از قتل‌های زنجیره‌ای روشنفکران مخالف حکومت جان سالم به در برد. رهبر جمهوری اسلامی یکی از مخالفان سرسخت احمد محمود بود.

احمد اعطا با نام ادبی احمد محمود ۴ دی ۱۳۱۰ در اهواز به دنیا آمد. این نویسندهٔ که پیرو مکتب رئالیسم اجتماعی بود با رمان همسایه‌ها به شهرت رسید.

این نویسنده پس از کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ در حالی که دانشجوی دانشکده افسری بود به دلیل فعالیت سیاسی بازداشت شد.

احمد اعطا نه توبه‌نامه‌ای امضا کرد و نه به هیچ‌گونه هم‌کاری با حکومت پهلوی تن داد. به همین دلیل، مدت زیادی را در زندان به‌سر برد و در آنجا به بیماری ریوی مبتلا شد که در نهایت به مرگش در ۱۲ مهر ۱۳۸۱ منجر شد.

وی مدتی نیز مدتی هم در بندر لنگه در تبعید به سر برد.

پس از انقلاب سال 57، نیز محمود یکی از منتقدان جمهوری اسلامی به شمار می‌رفت و علی خامنه‌ای شخصا به یکی از دشمنانش تبدیل شد.

گفته می‌شود در جریان قتل‌های زنجیره‌ای، نام احمد محمود نیز در فهرست نویسندگان روشنفکر مخالف حکومت بود که می‌بایست به قتل می‌رسید، اما افشای این قتل‌ها، جمهوری اسلامی را به این آرزو نرساند.

مهاجرانی، وزیر اسبق ارشاد درباره دشمنی خامنه‌ای با احمد محمود، به ماجرای جشنواره بیست سال ادبیات داستانی ایران اشاره کرده و گفته است که با اصرار و فشار رهبر ایران نام رمان «مدار صفر درجه» نوشته احمد محمود از میان برندگان حذف شد.

او گفت که «من هیچگاه نگاه بهت‌زده و غم‌آلود احمد محمود را از یاد نمی‌برم.»


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ