شنبه، اسفند ۲۹، ۱۳۹۴

از انقلاب ارتجاعی 57 تا قهقرای اصلاح طلبی نود و چهار

از انقلاب ارتجاعی 57 تا قهقرای اصلاح طلبی نود و چهار
http://iranscope.blogspot.com/2016/03/57.html
 
متأسفانه همه آنچه در انتخابات هفتم اسفندماه 1394 اتفاق افتاد بعنوان اختلاف در مورد تحریم یا شرکت در انتخابات مطرح شده، همانگونه که در زمان انقلاب 57 تا سالها بحث در این مورد جریان داشت که انقلاب راه درست بوده یا تعدیل رژیم گذشته را می بایست مدنظر قرار می دادیم، اما موضوع اصلی در هر دو مورد 57 و 94 این بود که جدا از موافقت یا مخالفت با راه انقلاب در 57؛ و جدا از موافقت یا مخالفت با راه اصلاحات و شرکت در انتخابات در 94، آنچه در عمل اتفاق افتاد همسویی بخش عمده جنبش سیاسی و مدنی با حرکتی ارتجاعی در هر دو مورد بود که تاوان اولی را 37 سال است داریم می دهیم و تاوان دومی را معلوم نیست تا کی خواهیم داد. اساس موضوع نیز در مورد اول انقلابی ارتجاعی بود که بطور مفصل سالها پیش بحث شد (1) و در مورد دوم یعنی اصلاح طلبی ارتجاعی، 12 سال پیش بحث شد اما بازهم در هفتم اسفند ماه 94، حمایت از جریان ارتجاعی در انتخابات، حرکت اصلی مورد حمایت فعالین مدنی و سیاسی بود؛ و نه تنها جریانات اصلاح طلب اسلامی بلکه بخش بزرگی از سکولارهای ایران، رهبری اصلاح طلبی ارتجاعی را در هفتم اسفندماه 94 پذیرفتند (2).
 
مسأله اصلاً بر سر شرکت در انتخابات یا تحریم نیست؛ آن روش ایجاد تغییر سیاسی است که می تواند در هر برهه زمانی درست یا غلط باشد، اما مسأله اصلی، همسو شدن نیروهای سیاسی و مدنی مترقی با جریانی ارتجاعی است. در مورد تحریم و انقلاب هم همینطور است یعنی تفاوت تحول طلبی ارتجاعی و مترقی اصل موضوع است. کمتر از یک ماه پیش بخش بزرگی از اپوزیسیون ایران به ارتجاعی ترین نیروهایی که ترورهای مخالفان در خارج و قتل های زنجیره ای را در داخل ایران رهبری کرده اند، رأی دادند و این کار به نهایت ارتجاعی را موفقیت برای مردم ایران تبلیغ کرده اند. این بحث، در مورد تحریم یا شرکت در انتخابات نیست، و حتی بیش از یکماه قبل از انتخابات یعنی دو ماه پیش نیز به روشنی این موضوع بحث شده بود که جدا از موافقت یا مخالفت با شرکت در انتخابات، مسأله اصلی تفاوت اصلاح طلبی ارتجاعی و مترقی است (3).
 
هیچ عذر و بهانه ای برای کسانیکه مردم را اینگونه رهبری کرده اند قابل قبول نیست، چه اصلاح طلب اسلامی باشند و چه سکولار. چهل سال پیش می شد گفت که دانش و تجربه نداشتند و تفاوت جنبش ترقی خواهانه و ارتجاعی را نمی دانستند و اشتباه کردند. اما چهل سال بعد هنوز تفاوت اصلاح طلبی ارتجاعی و ترقی خواهانه را ندانستن و در رهبری جنبش بودن، قابل توجیه نیست آنهم برای کشوری که بیش از 150 سال پیش در آن، قائم مقام ها و امیر کبیر ها راه اصلاح طلبی مترقی را به قیمت ریخته شدن خون خود، نشان دادند.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com
بیست و نهم اسفند ماه 1394
March 19, 2016
 
پانویس:
 
1. ايران آينده نگر
http://www.ghandchi.com/500-FuturistIran.htm

2. اصلاح طلبی ارتجاعی
http://www.ghandchi.com/249-ReactionaryReformism.htm
 
3. بازهم درباره تفاوت اصلاح طلبی مترقی و ارتجاعی
http://www.ghandchi.com/1087-eslahtalabi-e-ertejaei.htm 
 
 
متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 
 
----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ