جمعه، اسفند ۱۴، ۱۳۹۴

نمایش کوپن

نمایش کوپن
http://iranscope.blogspot.com/2016/03/blog-post_32.html

فکر کنید شب بخوابید و صبح بلند شید و ببینید روزنامه‌ها نوشتند که : از اونجایی که بشر با معضل جدیدی به نام کمبود «زندگی» روبرو شده، دولت تصمیم گرفته از امروز زندگی رو جیره‌بندی کنه و هرکس باتوجه به میزان مفید بودنش «کوپن» زندگی دریافت می کنه.
 
 نمایش «کوپن» به کارگردانی سید جواد روشن و به نویسندگی سپیده خمسه نژاد که از داستان «کارت» مارسل امه الهام گرفته شده و تا دو روز دیگر در سالن سایه تئاتر شهر اجرا میشه، داستان زندگی آدم هاییه که با طرح کوپنی شدن زندگی از سوی دولت مواجه می شند و برای زندگی کردن باید در صف‌های عریض و طویل ساعت‌ها منتظر بمونند تا جیره زندگی ماهیانه شون رو به صلاحدید دولتی‌ها دریافت کنند.
 
 جایی از نمایش، فلگمون مرد نویسنده‌ای که تنها پنج کوپن زندگی دریافت کرده به خدمتکار پیرش برای خرید کوپن از بازار سیاه پول میده و بهش پیشنهاد میکنه که برای خودش هم کوپن زندگی بخر. مارتا زن خدمتکار با شوهری الکلی و بچه‌های قد و نیم قد و پونزده کوپن زندگی در ماه می گه: ای آقای فلگمون، من برای گذروندن زندگی خودم و خونواده ام از صبح تا شب سگ دو می‌زنم. حالا با پولی که واسش از صبح تا شب سگ دو زدم برم کوپن زندگی بخرم که دوباره باهاش از صبح تا شب سگ دو بزنم!
 
 کوپن نمایش متوسطیه با بازی‌هایی خوب که ارزش دیدن داره. و شاید بیشتر از خود نمایش ایده داستان باشه که ذهن مخاطب رو قلقلک میده که در صورت جیره بندی شدن زندگی، سهممون از جیره زندگی چند تا کوپن می تونه باشه و آیا اساسا زندگی ارزش ایستادن در صف های عریض و طویل برای گرفتن جیره ی ماهیانه اش رو داره یا اینکه مثل لوکار پیرمرد قصه ترجیح میدیم در یکی از «مرگ های دوره ای» تمام کوپن های زندگیم رو بسوزونیم و برای همیشه ناپدید بشیم.
 



----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ