شنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۹۴

مسأله راه حل است یا آگاهی

مسأله راه حل است یا آگاهی
http://iranscope.blogspot.com/2016/03/blog-post_39.html
 
آقای میرحسین موسوی قبل از سکوتی که با حصر او و خانم رهنورد و بعد هم آقای مهدی کروبی پنج سال پیش آغاز شد، رهنمودی به هواداران خود داد و آنهم بالا بردن *آگاهی* بود.
 
هفته پیش انتخابات هفتم اسفندماه مجلس برگزار شد و یکی از بزرگترین اشتباهات هواداران آقای موسوی انتخاب چند نفر برای مجلس بود که مسؤل قتل های زنجیره ای و ترورهای خارج کشور بودند. چرا برخی از با هوش ترین و با پشتکارترین هواداران آقای موسوی، راهبرد اشتباه رهبران اصلاح طلب (1) را بدون کم و کاست اجرا کردند و حتی همچنان تصور می کنند کار درستی کرده اند (2). آیا دلیلش کمبود آگاهی آنها است؟
 
واقعیت این است که همیشه می شود گفت که آگاهی کم است و اگر انتظار داشته باشیم همه مردم در جامعه اینتشتین شوند شاید تا ابد باید با همین وضعیت زندگی کنیم. البته ابداً هدف بی بها کردن آگاهی و تعمیق دانش نیست اما اقلاً این انتخابات نشان داد که راه حل های ارائه شده غلط بود و مشکل آگاهی نیست چرا که آنهایی که مرتکب این اشتباه شدند بخوبی آگاه بودند که دارند چه کار می کنند و حتی این رأی غلط را به انتخاب بین آقامحمدخان قاجار و شاه سلطان حسین تشبیه می کردند و همچنان بر اشتباه خود پافشاری می کنند (3). با اینحال ابداً دستاوردهای این انتخابات را نادیده نباید گرفت (4).
 
اما مشکل راه حلی است که نواندیشان مذهبی همچنان بر آن پافشاری می کنند و آن هم اصلاح طلبی بدون سکولاریسم است. صبر کنید لطفاً دقت کنید و تصور نکنید بحثی کلیشه ای می خوانید. مسأله موضوعی عملی برای ایران است. فوراً تا گفته می شود سکولار می گویند خب رضا شاه و محمد رضا شاه هم سکولار بودند. اتفاقاً صحیح است و دقیقاً این درست ترین کار آنها بود و به همین دلیل است که پس از 37 سال که از سقوط سلطنت پهلوی می گذرد همچنان مطرح هستند. با اینهمه طرح سکولاریسم از سوی فعالین غیرمذهبی اساساً اهمیتی ندارد. این فعالین مذهبی دموکرات هستند که باید پرچمدار سکولاریسم باشند و دقیقاً این موضوع است که آنها را از متحجرین مذهبی مخالف اصلاحات، یعنی اصلاحات به معنی واقعی کلمه، جدا می کند وگرنه تا وقتی مذهب و دولت جدا نشده اند قوانین دولتی ارزش درجه دوم را دارند و اصلاح غیرممکن، و شریعت می خواهد رأی مذهبی خود را به جامعه تحمیل کند حال چه پاپ کلیسای کاتولیک در قرون وسطی باشد چه آیت الله شیعه در ایران امروز یا که مفتی سنی در عربستان سعودی. راه حل، پرچمداری سکولاریسم توسط خود مسلمانان است و نه افراد غیرمذهبی. ما در کشوری کمونیستی زندگی نمی کنیم که دکترین کمونیستها مانع اصلاحات دموکراتیک در دولت باشد که بتوان با پرچمداری رهبران غیرمذهبی برای اصلاحات در جامعه به نتیجه رسید.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com
چهاردهم اسفند ماه 1394
March 6, 2016

پانویس:
 
1. پاسخی به پیام منتسب به خانم زهرا رهنورد
http://www.ghandchi.com/1100-zahra-rahnavard.htm
 
2. چرا با رهنمود سید محمد خاتمی در مورد انتخابات مخالفم
http://www.ghandchi.com/1114-khatami-entekhabat.htm
 
3. هدف و وسیله در هفتم اسفند و سیزدهم آبان
http://www.ghandchi.com/1120-end-means-in-two-events.htm
 
4. هفتم اسفند 1394 حماسه دوم خردادی دیگر بود
http://www.ghandchi.com/1118-entekhabat-7esfand94.htm
 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com


 
 

 
----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ