سه‌شنبه، اسفند ۲۵، ۱۳۹۴

پیشروی داعش در لیبی خطرناک است

پیشروی داعش در لیبی خطرناک است
http://iranscope.blogspot.com/2016/03/blog-post_15.html
 
بهار عربی که پس از جنبش سبز ایران در دسامبر 2010 در تونس آغاز شد، کل جهان عرب را در سال 2011 فرا گرفت و به ساقط شدن دولتهای بن علی در تونس، حسنی مبارک در مصر، و معمر قذافی در لیبی انجامید.
 
در تونس دولت سکولار باقی ماند هر چند کشمکشها همچنان ادامه دارد. در مصر ابتدا اخوان المسلمین با برنامه اصلاح طلبی اسلامی به قدرت رسید و سپس از طریق کودتای نظامیان، دولت سکولار احیاء شد. در لیبی اساساً شالوده سیاسی کشور از هم پاشیده و احتمال دارد با خروج نیروهای داعش از عراق و سوریه، لیبی مرکزی شود که داعش بخواهد پایگاه آینده خود را در آنجا بنا کند.
 
آنچه در همه این تجربه ها می توان درباره نیروهای سکولار دموکرات گفت این است که آنها در سقوط رژیم های دیکتاتوری نقش به سزایی ایفا کردند در حالیکه در هیچکدام ازاین کشورها نتوانستند دولت سکولار دموکرات ایجاد کنند. شبکه های اجتماعی از یکسو نقشی مثبت و قوی در بهار عربی ایفا کردند که توانستند به جنبشی فاقد تشکیلات قدرت پیروزی بر رژیم های دیکتاتوری دهند، اما چشم اسفندیار نیز همان عدم ایجاد تشکیلات بود، و سکولار دموکراتها قادر نشدند قدرت را پس از سقوط این رژیمها، در دست گیرند و به هرج و مرج پایان داده و کشور را اداره کنند.
 
خطر آنکه کل کشور لیبی به جایی تبدیل شود که رقه سوریه و موصل عراق در برابرش به حساب نیایند، گزافه گویی نیست. در لیبی در میان سکولارها حتی نیرویی مانند پیشمرگه های کرد وجود ندارد که بتواند جلوی وقوع چنین فاجعه ای را بگیرد. آیا نیروهای سکولاردموکرات در آن کشور خواهند توانست تشکیلاتی بسازند که در برابر داعش توان ایستادگی داشته باشد؟
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com
بیست و پنجم اسفند ماه 1394
March 15, 2016
 
 
 
متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 
 
----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ