چهارشنبه، فروردین ۰۴، ۱۳۹۵

زادروز زنده یاد دکتر فرخ رو پارسا

زادروز زنده یاد دکتر فرخ رو پارسا      http://iranscope.blogspot.com/2016/03/blog-post_85.html
 
روز گذشته فیسبوک آموزشکده توانا نوشته ای را به مناسبت زادروز دکتر فرخ‌رو پارسا منتشر کرد (1).
 
هشت سال پیش دکتر اسماعیل نوری علا یادداشتی به شرح زیر را به همراه نقد خانم هما احسان از کتاب  "خانم وزیر" که به قلم خانم منصوره پیرنیا در مورد زندگی دکتر فرخ‌رو پارسا نگاشته شده، منتشر کرد:
 
"زنده ياد فرخ رو پارسا، نخستين وزير زن ايران، همواره مورد احترام من بوده است و شبی که او را همراه با زن نگون بخت ديگری، به نام «پری بلنده»، به محلهء شهرنو برده، داخل گونی کرده و به وسيلهء طنابی از درخت جلوی «محلهء بدنام» آويخته و اعدام کردند تا عبرتی برای زن آزاديخواه ايرانی باشد، از نظر من، يکی از تلخ ترين و سياه ترين شب های تاريخ معاصر ايران بوده است. انتشار کتاب «خانم وزير» مبشر اين نکته بود که بالاخره، به همت خانوادهء خانم پارسا و قلم خانم منصورهء پيرنيا، چهرهء اين زن استثنائی تاريخ معاصر به نسل جوان ايران شناسانده شده است. متأسفانه، اينگونه که از مقالهء خانم هما احسان بر می آيد، کتاب بيشتر به سياه کردن چهرهء او پرداخته است. من از اعضاء خانوادهء خانم فرخ رو پارسای و نيز دوست و همکار قديمی، خانم منصوره پيرنيا، دعوت می کنم تا پا پيش نهاده و به سخنان مستدل خانم احسان پاسخی درخور، اگر دارند، بدهند. «سکولاريسم نو» ياد خانم پارسا را گرامی می دارد" (2).
 
بتازگی پس از بازپخش برخی ویدیوهای محاکمات و اعدام های سال 1360 در تلویزیون جمهوری اسلامی، تحقیقات تازه ای در مورد جنایات آن سال در سایت های حقوق بشری منتشر شد (3). شاید در مورد زندگی و اعدام دکتر فرخ رو پارسا نیز که یکسال پیش از آن تاریخ روی داد، تحقیقات تازه ای منتشر شده است که به سؤالات مطرح شده دکتر اسماعیل نوری علا پاسخ داده باشد که از آن مطلع نیستم. بویژه به دلیل ادامه تضییقات جمهوری اسلامی علیه اقلیت مذهبی بهایی در ایران (4)، لازم است که مواردی نظیر آنچه بر خانم فرخ رو پارسا گذشته دقیقتر مرور شود چه آنکه اعدام او با کل رفتار با بهاییان مرتبط باشد یا نه.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com
چهارم فروردین ماه 1395
March 23, 2016
 
پانویس:
 
1. فرخ‌رو پارسا، از وزارت تا اعدام
https://goo.gl/l1e2hG
 
2. یادداشت دکتر اسماعیل نوری علا به همراه نقد هما احسان بر کتاب "خانم وزیر"
 
3. دو نوشتار درباره بازپخش محاکمات 1360 از تلویزیون جمهوری اسلامی
 
4. در ارتباط با وضعیت بهاییان در ایران
http://iranscope.blogspot.com/2016/03/blog-post_33.html
 
متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 
 

----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ