جمعه، فروردین ۰۶، ۱۳۹۵

خوانندگان ایرانی و اینترنت

http://hamidtalebzadeh.com
خوانندگان ایرانی و اینترنت
http://iranscope.blogspot.com/2016/03/blog-post_25.html
چند سالی است شماری از خوانندگان ایرانی نارضایتی خود را از پخش رایگان کارهایشان در اینترنت مثلاً در یوتیوب وقتی درآمدی برای آنها ندارد، اظهار داشته اند. این امر باعث شده که بسیاری از آنهایی که مطالب مختلف را در اینترنت بازپخش می کنند در این رابطه احساس گناه کرده و از توزیع کارهای این عزیزان امتناع می کنند. در عمل کسی نمیرود سی دی و نوار بیشتری از کارهای آنها بخرد و این واقعیت در این عصر اینترنت بیشتر به ضرر این دوستان شده و کم کم حتی بسیاری از آنها فراموش شده اند. در واقع اکثر توزیع کنندگان مطالب در اینترنت که برای علاقه خود این کار را می کنند تا ببینند چیزی کپی رایت دارد از آن فاصله می گیرند چون این کارها نه درآمدی برایشان دارد و نه وقت و حوصله این بحثها را دارند و  علاقه ای هم ندارند که مورد لعن و نفرین قرار گیرند هنگامیکه فقط می خواهند کمکی به اشاعه کارهای فرهنگی کنند.
بسیاری از خوانندگان بین المللی این موضوع را درک کرده اند و در دنیای کنونی از روشهای تازه ای استفاده می کنند بجای آنکه امیدشان به بازگشت به روزگاری باشد که صفحه گرامافون بود، و شنونده هم ممکن بود آهنگی را در رادیو بشنود و کل آلبوم را در فروشگاه ها به شکل صفحه گرامافون و بعدها نوار و سی دی بخرد.
در فضای اینترنتی ایران که فیلترینگ وجود دارد تازه مسأله بغرنج تر است و پخش از طریق افرادی ناشناس انجام می شود که خیلی وقتها آنهایی که در داخل ایران هستند به اینطریق قادر می شوند آنچه می خواهند را دانلود کنند و در سایتهای خود قرار دهند، چون نمی شود مطلبی را از ایران با کلیک بر لینکی در سایتی فیلتر شده پیدا کرد. همه این افراد هم یکدیگر را نمی شناسند و تازه باید نگران ویروس و مسائل دیگر باشند. حالا فکر کنید که دغدغه کپی رایت هم اضافه شود و بدتر از آن احساس گناه وقتی بشنوند خواننده ای از توزیع کارش به این صورت رایگان ناراحت است. در نتیجه از خیر توزیع این کارها می گذرند و این خوانندگان هم به فراموشی سپرده می شوند. به هر حال اینکه چه استراتژی های مختلفی امروز برای تولید و توزیع کارهای عرصه موسیقی و امثالهم کار می کند موضوعی بسیار گسترده است که در حوصله این مقاله نیست.
اما چهارشنبه سوری امسال به مراسمی در پارکی عمومی رفته بودم و بطور اتفاقی در پایان برنامه، خواننده ای ایرانی بنام آقای حمید طالب زاده می خواند که قبلاً حتی نام او را هم نشنیده بودم و اصلاً او را نمی شناسم. این آقا چندین بار در برنامه خود آدرس وبسایت خود را تکرار کرد (1) و گفت که همه آثارش در آن وبسایت قابل دسترس است و علاقمندان می توانند همه کارهای او را بطور رایگان از سایت اینترنتی او دانلود کنند و به هرکسی دوست دارند، ارسال کنند. پیش خود فکر کردم که ایشان به رغم آنکه در ایران زندگی کرده و آنطور که می گفت سه سال پیش به خارج آمده، دنیای اینترنت را بهتر درک کرده است. با این روش مطمئن هستم که کارهای ایشان بیشتر پخش خواهد شد و تقاضا برای دعوت از او برای کنسرت ها افزایش خواهد یافت و درآمد او از کنسرت می تواند جایگزین هر درآمدی از نوار و سی دی باشد که به هر حال امروزه روز فروش بسیار نازلی دارد.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com
ششم فروردین ماه 1395
March 25, 2016
پانویس:
1. وبسایت خواننده ایرانی حمید طالب زاده
http://hamidtalebzadeh.com
متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 

----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ