پنجشنبه، دی ۲۴، ۱۳۹۴

قلم نیوز: آیا ممکن است اصلاح‌طلبان به جز لیست اصلی واحد، لیست‌های جانبی هم ارائه دهند؟

http://goo.gl/n4OJrf
قلم نیوز: آیا ممکن است اصلاح‌طلبان به جز لیست اصلی واحد، لیست‌های جانبی هم ارائه دهند؟
http://iranscope.blogspot.com/2016/01/blog-post_14.html

عضو اعتماد ملی: اصلاح طلبان در انتخابات اسفند، منسجم تر از قبل ظاهر می شوند


آمار نهایی ثبت نام کنندگان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری علاوه بر رکوردی که در زمینه تعداد ثبت نام کنندگان برجا گذاشت،‌ رکورد حضور زنان به عنوان کاندیداهای بالقوه این دو مجلس را شکست. ثبت نام ۱۶ نفر از زنان در انتخابات مجلس خبرگان و حضور هزار و ۲۳۴ زن در میان خیل ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفری ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس دهم رخدادی است که از خیز بلند زنان برای حضور بیشتر در نهادهای تقنینی و نظارتی کشور خبر می‌دهد. از طرفی تعداد اندک رد صلاحیت شدگان توسط هئیت اجرایی نشان دهنده متمایز بودن انتخابات پیش رو با انتخابات قبل است. به همین دلیل به سراغ «هنگامه شهیدی» نویسنده و روزنامه نگار و همچنین عضو حزب اعتماد ملی رفته ایم تا نظر وی را در این رابطه جویا شویم. مشروح گفت و گوی قلم با این فعال سیاسی را در ادامه می خوانید:

در ایام ثبت نام برای انتخابات مجلس برخی رسانه ها از اعلام آمادگی شما جهت حضور در انتخابات آتی خبر دادند علت عدم ثبت نام شما چه بود؟!

فضای انتخابات همیشه تحریک و تحرکات فکری به همراه دارد، دلیل آن این است که انتخابات به معنای حق تعیین سرنوشت هر فرد در یک حوزه خاص چه در شورای شهر و روستا، مجلس و هر نهاد انتخابی دیگر است. در یک انتخابات سالم همه افراد باید حضور داشته باشند و یا بصورت آگاهانه دیگران را به نیابت برگزینند و به عبارتی دیگر به سایرین اعتماد کنند؛ بنده نیز هم به عنوان یک شهروند و هم در جایگاه یک روزنامه نگار و فعال سیاسی نمی توانم نسبت به چنین رویدادهایی بی تفاوت باشم؛ طی سالهای گذشته هرگاه احساس می کردم می توانستم با حضور خود نقشی در اصلاح امور و پیشبرد جنبش اصلاحات ایفا کنم کوتاهی نکرده ام؛ در انتخابات پیش رو نیز در مقطعی فکر کردم که شاید بتوانم با حضور خود تاثیرگذار باشم اما متاسفانه علائم سیاسی بسیار کم فروغ هستند؛ جریان اقتدارگرا به شدت دنبال مهندسی کردن انتخابات است و با خطوط رنگارنگی که ترسیم می کند بعید است امکان فعالیت بانشاط را برای فعالین شناخته شده فراهم کنند لذا علی رغم احساس مسئولیت خود در نهایت نتوانستم به جمع بندی برای ثبت نام برسم به همین دلیل از حضور در فهرست ثبت نام کنندگان خودداری کردم.

ارزیابی شما از آرایش سیاسی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی چگونه است؟
 
آرایش سیاسی در دهمین دوره انتخابات مجلس تفاوت چندانی با گذشته نخواهد داشت؛ تنها می توان گفت که اصلاح طلبان منسجم تر ظاهر می شوند و دلیل آن هم تا حدودی عبرت از گذشته می باشد؛ این جناح تجربه تلخی در انتخابات ریاست جمهوری سال ٨۴ و تجربه شیرینی در انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٢ داشته است، اما در جبهه اصولگرایان تشتت بیشتر است که عامل آن فرار از عملکردهای غلط و ناهنجاری های داخلی آنان می باشد. اصولگرایان باید پاسخگوی خسارات وارده به کشور در ٨ سال دوران دولت های نهم و دهم باشند و از طرفی نیز تندروهای این گروه به بدبینی عمومی نسبت به جبهه اصولگرا دامن زده اند لذا معتدلین آنان سعی بر تشکیل جریان جدیدتر دارند.

به نظر شما دلیل افزایش آمار ثبت نام کنندگان چیست؟

افزایش آمار ثبت نام کنندگان را می توان از تحرکات بیشتر جریان اصلاح طلب برای چندلایه ای کردن نامزدهای انتخاباتی دانست؛ بر مبنای این استراتژی جهت باقی ماندن حداقل تعدادی از نامزدها در صحنه و در امان ماندن آنان از ردصلاحیت هیاتهای نظارت امید بیشتری ایجاد می شود؛ البته توسعه فضاهای مجازی هم در این رویکرد و نهایتا افزایش شرکت کنندگان بی تاثیر نبوده است.در هر حال به نظر می رسد تندروهای اصولگرا به شدت نگران این حضور هستند.

آیا ممکن است اصلاح‌طلبان به جز لیست اصلی واحد، لیست‌های جانبی هم ارائه دهند؟

در خصوص لیست اصلاح طلبان چنانکه اشاره شد در این دوره همبستگی نسبتا جامعی به چشم می خورد. عناصر و تشکلهای سیاسی اصلاح طلب در این دوره شیخوخیت رییس دولت اصلاحات را پذیرفته اند و بعید به نظر می رسد به غیر از فهرست اصلی فهرست جنبی دیگری اعلام شود هرچند که ممکن است کارهایی کم ارزش بصورت انفرادی صورت بگیرد.

آیا به نظر شما احتمال سهمیه بندی احزاب اصلاح طلب و یا سهم خواهی آنها برای حضور در لیست واحد وجود دارد؟

سهمیه خواهی و تلاش برای سهمیه بیشتر از طرف گروهها همیشه وجود داشته است و اصولا بخشی از تلاشهای سیاسی هم در این راستا رقم می خورد اما مهم حاصل فرآیند می باشد که اگر منجر به انشقاق و واگرایی شود یقینا مضر و خسارت بار خواهد بود. در انتخابات آتی نیز چنین فعل و انفعالاتی را شاهد هستیم ولی فکر نمی کنم پایان ناخوشی داشته باشد.

با توجه به شرایط موجود که هئیت اجرایی کمتر از ده درصد ثبت نام کنندگان را رد صلاحیت کرده است به نظر شما واکنش شورای نگهبان در مرحله نهایی چگونه خواهد بود؟

به نظر من واکنش شورای نگهبان بصورت رد صلاحیت گسترده بروز خواهد کرد که البته موضوع جدیدی نیست تنها این تفاوت را شاهد خواهیم بود که رد صلاحیت ها حساب شده تر و موثرتر صورت می گیرد؛ مطمئنا به بهانه حضور در فتنه، ساکتین فتنه و امثال آنها بسیاری از نامزدهای مورد حمایت مردم حذف خواهند شد در عین حال در کلان شهرها اقبال اصلاح طلبان همچنان بهتر از اصولگرایان خواهد بود اما در شهرستان ها با توجه به تاثیر جریانات غیرسیاسی در انتخابات احتمال ضربه دیدن اصلاح طلبان زیاد است.

ارزیابی شما از حضور چشم گیر زنان برای ثبت نام در انتخابات خبرگان و مجلس چیست؟ به طور کل زنان برای حضور در خانه ملت از چه ویژگی هایی باید برخوردار باشند؟

حضور زنان به عنوان نامزد انتخاباتی در این دوره بسیار زیادتر است و البته احتمال انتخاب تعداد بیشتری از آنان نیز وجود دارد اما به نظر من این فرآیند با انتظارات مطرح شده برای سهمیه سی درصدی خیلی فاصله خواهد داشت؛ به نظر اینجانب زنان نباید بر روی سهمیه اصرار داشته باشند بلکه باید در یک مسیر طبیعی و با توجه به داشته های خود توقع نشستن بر روی کرسی های مجلس یا هر نهاد انتخابی دیگر را داشته باشند.


منبع:
http://goo.gl/n4OJrf
 

----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ