جمعه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۴

پاسخ مردم به رد صلاحیت های فله ای

پاسخ مردم به رد صلاحیت های فله ای
http://iranscope.blogspot.com/2016/01/blog-post_56.html

نیش
رد صلاحیت های فله ای شورای نگهبان برای انتخابات اسفندماه آنقدر سوزناک بود که صدای آقای حسن روحانی رییس جمهوری ایران را هم در آورد و تحلیلگرانی نظیر آقای تقی رحمانی می گویند که راست افراطی از روند برجام راضی نیست و برای کنترل روحانی خواهان در اختیار گرفتن هر 180 کرسی مجلس است (1). شخصاٌ تصور نمی کنم راست افراطی از روند برجام ناراضی باشد. در واقع دولت آقای احمدی نژاد حاضر بود در آخر کار امتیازات بیشتری به آمریکا دهد تا تحریم ها را بر هم زند اما آمریکا حاضر به مذاکره با او نبود. به هر حال جدا از درستی تحلیل اینجانب یا آقای رحمانی، آنچه مسلم است، امضای برجام، خطر حمله فوری به ایران را از بین برده است. البته اینکه فعلاً خطر تجاوزی برای ایران وجود ندارد، برای آنها که جنگ را نعمت می دانند، خبر خوشی نیست (2). دیگر آنکه ترس مردم از راه افتادن جنگ نقش تعیین کننده ای را در آینده نزدیک در تصمیمات مردم، ایفا نخواهد کرد.
 
روزگاری بود که خواست تغییر رژیم به شعار جنگ طلبان در خارج تبدیل شده بود اما دیگر امروز پس از رفع خطر فوری جنگ، این خواست از سوی کسانی مطرح می شود که اتفاقاً از استقلال طلبان ضدجنگ ایران هستند که با رد صلاحیت های فله ای به این نتیجه رسیده اند. کسانی که تا دیروز می گفتند خب قانون اساسی ایران شورای نگهبان دارد و تعیین صلاحیت می کند و لزوماً قرار نیست مثل آمریکا و اروپا باشیم و میگفتند مگر نامزدی خود آقای روحانی برای مقام ریاست جمهوری از طریق شورای نگهبان نبود. این وضعیت یادآور کسانی است که پیش از جنبش سبز تعیین صلاحیت آقایان موسوی و کروبی را توسط شورای نگهبان غلط نمی دانستند اما بعدا هنگام اعتراض به تقلب در انتخابات از شورای نگهبان فاصله گرفتند و حتی به خیابان ها ریختند. امروز ما شاهد وضعیت مشابهی هستیم، اما خواست آنها که با رد صلاحیتهای فله ای مخالفند به تغییر رژیم تبدیل شده است. منظور خواست فعالان سیاسی یا روشنفکران نیست بلکه این حرفی است که از مردم عادی شنیده می شود که می گویند این رژیم که احترامی برای حق مردم قائل نیست، باید تغییر کند.
 
هنوز معلوم نیست که این رد صلاحیت های فله ای چگونه رفع و رجوع شود اما آنچه در عرض یکی دو روز گذشته شاهدش بوده ایم رادیکالیزه شدن سریع جنبشی است که برای انتخابات اسفندماه به راه افتاده و زندانی کردن کسانی که اصلاً هیچ فعالیتی در این دوران نداشته اند یاد آور به زندان افکندن کسانی در دوران جنبش سبز است که اصلاً در آن جنبش فعال نبودند و به دلیل ناآگاهی رژیم از جنبش تازه، فقط چون فعالین شناخته شده ای بودند، آنها را به زندان انداختند. جنبش سبز حرکتی بود که نه رژیم می دانست چیست و نه اعضای اپوزیسیونی که انتخابات را آن روزها تحریم کرده بودند. هردو نمی دانستند که از صفوف انتخابات 1388 جنبش نوینی بنام جنبش سبز برخاسته است که تاریخ نوین ایران را رقم می زند.
 
امروز ما شاهد برخاستن جنبش مردمی تازه ای در داخل ایران برای تغییر رژیم هستیم و خشونت های اخیر رژیم و به زندان انداختن بی گناهان این حرکت را از هم اکنون تشدید کرده است. تصور آنکه 32 میلیارد پولی که دولت ایران از آمریکا می گیرد جنبش مردم را خاموش کند، باطل است. در آمد دولت احمدی نژاد در روزهای مشابه بسیار از این رقم ها بالاتر بود و با قیمتهای پایین نفت در شرایط حاضر، درآمد ایران بسیار کمتر از زمانی است که قاچاقی نفت می فروخت. مردم عادی این همه را بهتر از روشنفکران و فعالان سیاسی می دانند و بالا رفتن قیمت دلار کلافه شان کرده است. مردم عادی در ایران پول خود را به دلار نگه می دارند و معاملات ارزی صرافان در ایران اساساً با کسانی است که در ایران زندگی می کنند و درآمدشان را دلار می خرند و برای مخارج روزمره دلار خود را به تومان تبدیل می کنند. مردم شعارهای ضدآمریکایی را دلیل عدم ایجاد روابط دیپلماتیک با آمریکا می بینند و فکر می کنند به همین دلیل پول ایران ضعیف است و این رد صلاحیت کردن های فله ای باعث شده از گوشه و کنار خواست تغییر رژیم بیش از هر زمان دیگر از همین مردم عادی ایران شنیده می شود.

به امید
جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://iranscope.blogspot.com
http://www.iranscope.com
http://www.ghandchi.com
دوم بهمن ماه 1394
January 22, 2016

پانویس:
 
1. حسن روحانی: اگر قرار به حذف یک جناح است چرا انتخابات برگزار کنیم؟
http://iranscope.blogspot.com/2016/01/blog-post_32.html
 
2. چرا ایران در خاورمیانه منفرد شده است
http://www.ghandchi.com/1086-iran-isolation-syria.htm 
 
مطلب مرتبط
همکاری برای مقابله با رد صلاحیت ها

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 
 
----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ