شنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۹۴

دویچه وله: فروش سلاح‌های آلمانی در بازار آزاد اقلیم کردستان

دویچه وله: فروش سلاح‌های آلمانی در بازار آزاد اقلیم کردستان
http://iranscope.blogspot.com/2016/01/blog-post_64.html

 برخی پیشمرگه‌های اقلیم کردستان با فروش سلاح‌های آلمانی در بازار آزاد هزینه مهاجرت خود و خانواده‌شان به سوی اروپا را فراهم کرده‌اند. شماری سیاستمداران آلمان خواستار جلوگیری از ارسال بیشتر سلاح به این منطقه شده‌اند.

 روزنامه‌نگارانی که با دو شبکه تلویزیونی شمال و غرب آلمان همکاری می‌کنند در بررسی‌های خود به وجود یک بازار سیاه سلاح در اقلیم کردستان پی برده‌اند.

 این بازار در ارتفاعات اربیل و اندکی خارج از محدوده اقلیم کردستان قرار دارد. روزنامه‌نگاران آلمانی می‌گویند در مسیر دشوار و پر دست‌انداز این بازار، کسانی با اونیفورم‌های پیشمرگه‌ها در رفت و آمدند.

 وبسایت شبکه اول تلویزیون آلمان گزارش می‌دهد که پس از چند کیلومتر رانندگی در ارتفاعات خارج از اربیل، بازار مربوطه پدیدار می‌شود. سلاح‌ها متنوع‌اند. از هفت‌تیر تا مسلسل و تیربار با مارک‌ها و تولیدکنندگان مختلف. یکی از دلال‌ها، تسلیحات فروشی را روی یک مبل فرسوده قرار داده است. از کلاشنیکف، تا ژ-۳ در این محل دیده می‌شوند.

 ۱۸۰۰ دلار برای هر قبضه ژ-۳

 ارتش آلمان در تابستان ۲۰۱۴ با تصویب مجلس سراسری، اقدام به ارسال سلاح برای پیشمرگه‌ها کرد. این سلاح‌ها قرار بود برای تجهیز کردها در مقابله با داعش به کار گرفته شوند. آن زمان بحث‌های زیادی در محافل سیاسی آلمان در گرفت. بحث عمده این بود که چه تضمینی وجود دارد که سلاح‌ها به دست افراد دیگری نیفتند.

 بیشتر بخوانید: ۱۵۰ پیشمرگه کرد توسط آلمان آموزش تسلیحاتی می‌بینند

 به گزارش شبکه اول تلویزیون سراسری آلمان، می‌توان با یک نگاه به سلاح‌های موجود در بازار سیاه یاد شده، نگرانی‌های مربوط به این پرسش را دریافت. بیشتر این سلاح‌ها، مارک "هکلر اند کوخ" را دارند. همچنین روی همه ژ-۳ها علامت «بی دبلیو» نوشته شده که کوتاه شده ارتش آلمان است. اینک دلال‌ها هر یک از این سلاح‌ها را به قیمت ۱۴۵۰ تا ۱۸۰۰ دلار می‌فروشند.

 در سلیمانیه نیز که دومین شهر بزرگ اقلیم کردستان عراق است، سلاح‌های آلمانی در وسط شهر عرضه می‌شوند. روزنامه‌نگاران آلمانی در مغازه‌ای در بازار این شهر، کارتونی از هفت‌تیر کالیبر ۹ با مارک ارتش آلمان را دیده‌اند که فروشنده برای هر قبضه آن ۱۲۰۰ دلار طلب می‌کند. او اطمینان داده که مسلسل ژ-۳۶ هم اینک در انبار نیست اما به زودی می‌رسد. قیمت فروش: ۵۰۰۰ دلار.

 بیشتر بخوانید: وعده وزیر دفاع آلمان برای کمک نظامی بیشتر به کردهای عراق

 طبق توافق دولت آلمان، قرار بود ۱۲هزار قبضه ژ-۳، هشت هزار ژ-۳۶ و هشت هزار هفت‌تیر پی یک و میلیون‌ها فشنگ به اقلیم کردستان ارسال شوند. علاوه بر این سلاح‌ها و مهمات، باید نارنجک، خمپاره و راکت‌های ضد تانک میلان نیز به اقلیم کردستان فرستاده می‌شدند.

 فروش سلاح برای هزینه فرار

 مصطفی، یکی از ساکنان اقلیم خودمختار کردستان عراق به شبکه اول تلویزیون سراسری آلمان گفته است که بیش از ۳۰ سال در صفوف پیشمرگه‌ها جنگیده و دو مرتبه در مصاف با داعش زخمی شده است. او که در سال گذشته ۴۰ روز از سوی ارتش آلمان آموزش دیده می‌گوید: «می‌توانم چشم بسته یک ژ- ۳۶ آلمانی را باز و بسته کنم.»

 مصطفی چهار ماه قبل تصمیم گرفت جنگیدن را کنار بگذارد و با خانواده‌اش به آلمان بیاید. او هزینه این سفر را با فروش یک کلاشنیکف به قیمت ۱۸۰۰ دلار تامین کرده است. پسرعموی مصطفی اما یک ژ-۳۶ به بهای ۴۰۰۰ دلار فروخته است.

 مصطفی می‌گوید حدود ۱۰۰ پیشمرگه را می‌شناسد که در ماه‌های گذشته سلاح‌هایشان را فروخته‌اند تا اقلیم را ترک کنند: «اوضاع دم به دقیقه غیرقابل تحمل‌تر می‌شود. سقوط قیمت نفت، عدم تامین بودجه اقلیم از طرف دولت مرکزی عراق و مقابله با داعش، روزانه ۵ میلیون دلار برای حکومت اقلیم هزینه دارد. بانک‌های کردستان عراق در معرض ورشکستگی محض هستند.»

 این پیشمرگه سابق می‌گوید خودش پنج ماه حقوقی دریافت نکرده بود. او اکنون همراه با زن و شش فرزندش در یک اقامتگاه پناهجویی در اتریش به سر می‌برد.

 دعوت از وزارت دفاع آلمان برای پاسخگویی

 حزب چپ آلمان پیش از ارسال تسلیحات به اقلیم کردستان هشدار داده بود که سلاح‌های سبک به راحتی می‌توانند در بازار سیاه مبادله شوند و کنترل روی آنها دشوار خواهد بود.

 بیشتر بخوانید: کردها از دولت آلمان تقاضای تجهیزات نظامی بیشتری کرده‌اند

 یان فان آکن، نماینده این حزب می‌گوید: «ارسال سلاح به اقلیم در واقع نوعی یارانه به پیشمرگه‌ها بود تا با آن بتوانند هزینه آمدن به اروپا را تامین کنند.»

 یان فان آکن از وزیر دفاع آلمان، خانم اورزولا فون در لاین خواسته که جلوی ارسال سلاح بیشتر به اقلیم را بگیرد و روشن کند که چرا و چگونه این سلاح‌ها سر از بازارهای عمومی در آورده‌اند؟

 وزارت دفاع آلمان در پاسخ به پرسش دو کانال تلویزیونی این کشور توضیح داده که دولت خودگردان اقلیم کردستان مسئول پاسخ‌گویی به این سوال است.

 این وزارتخانه توضیح داده که رهگیری سرنوشت این سلاح‌ها نه ممکن است و نه در مبادلات مربوطه، لحاظ شده بود. با این همه، وزارت دفاع آلمان گفته است که مستندات و شواهد مربوط به فروش این سلاح‌ها در بازارهای عمومی را بررسی خواهد کرد.
 
منبع:



----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ