جمعه، دی ۱۸، ۱۳۹۴

نقض حقوق بشر با برنامه به لِورِج رژیم تبدیل شده

نقض حقوق بشر با برنامه به لِورِج رژیم تبدیل شده

ابتدا پوزش می خواهم که از لغت انگلیسی لِورِج استفاده می کنم. تنها معادل فارسی که می شناسم اهرم فشار یا گروکشی است که نمی تواند کامل بیان منظور کند. دولتهای جهان برای نشان دادن قدرت و به دست آوردن خواستهای خود تنها از تهدید نظامی استفاده نمی کنند. مثلاً گاهی از تحریمهای اقتصادی بعنوان لِورِج استفاده می کنند. جنبشهای سیاسی و مدنی نیز نظیر مبارزات حقوق مدنی در زمان مارتین لوتر کینگ در آمریکا، از بایکوت سرویس اتوبوسرانی بعنوان لورج استفاده کرده اند.

نقض حقوق بشر در ایران موضوع تازه ای نیست و هم در رژیم گذشته و هم در رژیم جمهوری اسلامی می توان کتابها در مورد ابعاد آن نوشت اما استفاده از نقض حقوق بشر بعنوان لِورِج توسط رژیم کنونی ایران پدیده تازه ای است و ابعاد آنهم هیچگاه به اندازه زمان حاضر نبوده است. یعنی گویی به نوعی حقوق بشر مردم را به گروگان گرفته اند و دیگر حق محسوب نمی شود و به ابزاری برای معامله تبدیل شده است. این روش می تواند فردا باعث بازداشت همین مقامات امروز برای مقاصدی مشابه شود. قوه قضاییه باید پاسخگوی این نقض حقوق بشر_با_برنامه در ایران باشد که با اصل قضاوت عادلانه در تضاد آشکار است (1).

اگر به صفحه اول ایرانسکوپ (2) مراجعه کنید و فقط نگاهی به آپدیت های روزانه صفحات فیسبوکی حقوق بشری نظیر "کمیته دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،" "هرانا،" "کمیته صلح فعالان در تبعید،" "عدالت برای ایران" و دیگران بکنید می بینید که آنچه شاهدش هستیم به زندانی کردن نرگس محمدی (3)، رفتار غیرانسانی با محمدرضا عالی‌پیام متخلص به هالو (4) یا بازداشت امروز هیلا صدیقی در فرودگاه (5) خلاصه نمی شود و ما با استفاده سیستماتیک رژیم از نقض حقوق بشر بعنوان لورج برای کنترل جامعه و روابط بین المللی روبرو هستیم.

به امید
جمهوری آینده نگر
دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://iranscope.blogspot.com
http://www.iranscope.com
http://www.ghandchi.com
هجدهم دی ماه 1394
January 8, 2016
 
پانویس:
 
1. مقام رییس قوه قضاییه باید انتخابی شود
http://www.ghandchi.com/1019-ghazaaeieh-entekhaabi.htm
 
2. ایرانسکوپ
 
3. زورشان به حسن روحانی نمیرسد، نرگس محمدی را می خواهند بکشند
http://iranscope.blogspot.com/2015/08/blog-post_86.html 
 
4. رفتار غیرانسانی پرسنل بیمارستان امام خمینی با محمدرضا عالی‌پیام متخلص به هالو
https://goo.gl/R0ZWhk
 
5. هیلا صدیقی، شاعر ایرانی هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه بازداشت شد
https://goo.gl/G8UN6c
 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com 

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ