شنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۹۴

فروهرهای ما و مارتین لوتر کینگ آمریکایی ها

فروهرهای ما و مارتین لوتر کینگ آمریکایی ها
http://iranscope.blogspot.com/2016/01/blog-post_67.html

به یاد دارم
وقتی داریوش و پروانه فروهر در آذرماه 1377 به دست گروهی از مأموران امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسیدند، آیت الله خامنه ای گفت که فروهرها از دوستان ما بودند. اما حتی 17 سال بعد از مرگشان، عوامل امنیتی، همین دو ماه پیش، از مراسم یادبودشان جلوگیری کردند و حالا هم پرستو فروهر دختر آن زنده یادان خبر از دستبرد دوباره به خانه آنها توسط عوامل امنیتی می دهد (1).
 
مارتین لوتر کینگ نیز بارها توسط پلیس و عوامل راست دولتی در آمریکا مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در پایان هم کشته شد. اما سالها بعد، دولت دست راستی رونالد ریگان روزی را در تقویم آمریکا بنام مارتین لوتر کینگ تعطیل اعلام کرد و هر ساله درباره اشتباه دولت آمریکا در رفتار با سیاهان در چنین روزی در مدارس گفت و گو می کنند و این روز را بعنوان سمبل مبارزات مدنی بدون خشونت ارج می نهند. هتلی که مارتین لوتر کینگ در ممفیس تنسی در آن به قتل رسید موزه جنبش حقوق مدنی شده و همه ساله هزاران نفر از آن دیدن می کنند.
 
حالا بهتر است همه ما ایرانیان از خود سؤال کنیم که ایران در این مورد سمبل انسانیت است یا آمریکا. آیا خانه فروهر ها موزه گرامیداشت مبارزه بدون خشونت شده است. البته لطف کنید و شعار ندهیم و صادقانه از خود بپرسیم که ایران و آمریکا در این مورد چطور مقایسه می شوند. شاید اگر در این 17 سال، کاری را مشابه آنچه آمریکایی ها درباره مارتین لوترکینگ کردند، انجام داده بودیم امروز چه بسا ستار بهشتی زنده بود و حسین رونقی با کلیه ای که نیاز به مداوا دارد بخاطر ایجاد پراکسی برای دسترسی آزاد به اینترنت دوباره به زندان فرستاده نمی شد که نظیر حکم مرگ برای او دارد (2). مگر خود مقامات جمهوری اسلامی حساب فیسبوکی و توییتری ندارند. مگر خودشان بدون پراکسی می توانند به آن حسابها سر بزنند.
 
فکر نکنید در اینجا مقصودم فقط نقد دولت جمهوری اسلامی است. خیر در مورد مارتین لوترکینگ نیز فعالان هوادار او نیامدند بگویند که فلان رییس جمهور و آن عضو کنگره راسیست است و با او کاری نداریم. همه دری را زدند. سناتور بِرد که خود از سر دسته های راسیست ها در ایالات جنوبی بود در پایان عمر سمبل لیبرالیسم و حمایت از حقوق مدنی شد و بعدها او مهمترین شخصیت کنگره در ضدیت با حمله به عراق بود و همانطور که ذکر شد بالاخره نیز روز مارتین لوترکینگ در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان که خود بسیار دست راستی بود، اعلام شد. خانم پرستو فروهر با پشتکار هر دری را همه این سالها زده است. ای کاش هم دولت و هم اپوزیسیون با او بیشتر همکاری کنند. مبارزه بدون خشونت به نفع آینده همه مردم ایران است.

به امید
جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://iranscope.blogspot.com
http://www.iranscope.com
http://www.ghandchi.com
چهارم بهمن ماه 1394
January 24, 2016

پانویس:
 
1. دستبرد دوباره به خانه فروهرها
http://www.radiozamaneh.com/257617
 
2. انتقال حسین رونقی ملکی به بند ۷ زندان اوین
 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 
 
----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ