سکولاریسم:
آمریکا در مقایسه با فرانسه
http://iranscope.blogspot.com/2016/01/blog-post_154.html
----------------------
http://iranscope.blogspot.com/2016/01/blog-post_154.html
Secularism: US vs France
http://www.ghandchi.com/1095-secularism-us-vs-france-english.htm
http://www.ghandchi.com/1095-secularism-us-vs-france-english.htm
یک صد و پنجاه سال پیش، آلکسیس دو توکویل که از فرانسه به
آمریکا آمده بود، در سال 1835 در کتاب خود تحت عنوان "دموکراسی در آمریکا" می نویسد
که چقدر تجربه موفق آمریکا با سکولاریسم تحسین برانگیز است (1).
اما 15 سال پیش، در پی قتل عام دهشتناک یازدهم سپتامبر 2001 در
آمریکا که توسط اسلامگرایان افراطی پس از 22 سال تروریسم اسلامگرا در خارج صورت
گرفت (2)، آمریکا از میراث بزرگ سکولار غرب برای نبردی ایدئولوژیک با اسلامگرایی
افراطی، بهره نگرفت.
در مقایسه، کمتر از سه ماه از جنایت شنیع داعش در حملات پاریس
نگذشته (3) و هم اکنون فرانسه نبرد
ایدئولوژیک بزرگی را در مقابله با اسلامگرایی افراطی با
تکیه بر میراث سکولار غرب آغاز کرده است (4).
تجربه غرب با سکولاریسم، آمریکا یا فرانسه، گرچه بسیار غنی
است، در حافظه بلافاصله مردم نیست و به زمانی بر می گردد که از آن سالها گذشته است
(5). فرانسه این میراث را در چالش ایدئولوژیک حاضر از نو زنده کرده است. وقت آن
رسیده که آمریکا نیز با تکیه بر میراث سکولار غرب، نبردی ایدئولوژیک را علیه
اسلامگرایی افراطی، سازمان دهد. ما همین حالا 40 سال عقب هستیم (6).
به امید
جمهوری
آینده نگر
دموکراتیک
و سکولار در ایران
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com
ششم بهمن ماه 1394
January 26, 2016
پانویس:
ششم بهمن ماه 1394
January 26, 2016
پانویس:
1. "در بدو ورودم به آمریکا جنبه مذهبی کشور اولین چیزی
بود که توجه مرا بخود جلب کرد، هر چه بیشتر در آنجا ماندم، بیشتر نتائج سیاسی این
وضعیت را ملاحظه کردم. در فرانسه همیشه روحیه مذهبی و روحیه آزادی را دو حرکت در
جهت متضاد هم دیده بودم. اما در آمریکا دیدم که در نهایت این دو متحد بودند و
مشترکأ بر کشور مشترکی حکم میراندند. علاقه ام به کشف علت این پدیده روز به روز
افزایش مییافت. برای راضی کردن خود، از اعضأ همه فرقه های مذهبی سوال کردم، بویژه
از جامعه روحانیون که منبع همه مذاهب گوناگون و بویژه در ادامه آن صاحب منفعت، سوأل
کردم. بعنوان عضوی از کلیسای کاتولیک، بویژه در ارتباط با چندین کشیش آن مذهب که با
آنان از خیلی نزدیک اشنا بودم، قرار گرفتم. به هر یک از آنان تحیر خود را بیان
داشتم و شک خود را توضیح دادم. دیدم آنها فقط درباره موضوعات جزئی با هم اختلاف
داشتند، اما جملگی حیات صلح آمیز مذهب در کشور خود را اساسأ با جدائی مذهب و دولت
مرتبط میدیدند. حتی لحظه ای تردید نمیکنم این موضوع را تأیید کنم که در تمام مدت
اقامتم در آمریکا حتی یک نفر از روحانیون یا مردم عادی را ندیدم نظری غیر از این
نکته را ابراز کند....
"مدت کوتاه سه سال نمیتواند هرگز تجسم انسان را سیر کند، و نه آنکه شادی های ناکامل این دنیا دل وی را راضی کنند. انسان بتنهائی، از میان همه مخلوقات، تحقیر برای وضع طبیعی زیستن را بنما میگذارد، و در عین تمایل بی نهایت برای زیستن، او به زندگی لعنت میکند، در حالیکه از نابود شدن می هراسد. این احساسات متفاوت مرتبأ روح وی را به اندیشه به وضعیت آینده متمایل میکند، و مذهب این تفکرات وی را به دور دست ها میبرد. مذهب، به عبارت ساده نوع دیگری از امید است. انسانها نمیتوانند اعتقاد مذهبی خود را بدون عدم انطباق فهم خود، و یک نوع تحریف خشونت بار خصلت حقیقی خود، ترک کنند، و به طور مغلوب نشدنی به احساسات وارسته خود باز میگردند. بی ایمانی یک اتفاق است، و اعتقاد تنها وضعیت ثابت بشریت است...وقتی یک مذهب، امپراطوری خود را تنها بر مبنای خواست فناناپذیری که در قلب هر بشری هست بنا میکند، آن زمان ممکن است که قلمرو جهانی را بطلبد، اما هنگامیکه خود را به دولت متصل میکند، بایستی اصولی را بپذیرد که تنها در محدوده ملت معینی قابل قبولند. در نتیجه، با ایجاد اتحاد با نیروی سیاسی، مذهب اتوریته خود را بر جمعی اضافه میکند، اما امید حکمرانی بر همه را از دست میدهد." [آلکسیس دو توکویل، دموکراسی در آمریکا، ص 319-322 متن انگلیسی]
"مدت کوتاه سه سال نمیتواند هرگز تجسم انسان را سیر کند، و نه آنکه شادی های ناکامل این دنیا دل وی را راضی کنند. انسان بتنهائی، از میان همه مخلوقات، تحقیر برای وضع طبیعی زیستن را بنما میگذارد، و در عین تمایل بی نهایت برای زیستن، او به زندگی لعنت میکند، در حالیکه از نابود شدن می هراسد. این احساسات متفاوت مرتبأ روح وی را به اندیشه به وضعیت آینده متمایل میکند، و مذهب این تفکرات وی را به دور دست ها میبرد. مذهب، به عبارت ساده نوع دیگری از امید است. انسانها نمیتوانند اعتقاد مذهبی خود را بدون عدم انطباق فهم خود، و یک نوع تحریف خشونت بار خصلت حقیقی خود، ترک کنند، و به طور مغلوب نشدنی به احساسات وارسته خود باز میگردند. بی ایمانی یک اتفاق است، و اعتقاد تنها وضعیت ثابت بشریت است...وقتی یک مذهب، امپراطوری خود را تنها بر مبنای خواست فناناپذیری که در قلب هر بشری هست بنا میکند، آن زمان ممکن است که قلمرو جهانی را بطلبد، اما هنگامیکه خود را به دولت متصل میکند، بایستی اصولی را بپذیرد که تنها در محدوده ملت معینی قابل قبولند. در نتیجه، با ایجاد اتحاد با نیروی سیاسی، مذهب اتوریته خود را بر جمعی اضافه میکند، اما امید حکمرانی بر همه را از دست میدهد." [آلکسیس دو توکویل، دموکراسی در آمریکا، ص 319-322 متن انگلیسی]
2. From Salman Rushdie to WTC
http://www.ghandchi.com/87-aboutWTC.htm
http://www.ghandchi.com/87-aboutWTC.htm
3. از نیویورک تا پاریس، پانزده سال ترور
http://www.ghandchi.com/1043-ny-to-paris.htm
http://www.ghandchi.com/1043-ny-to-paris.htm
4. Guardian: France to overhaul
secularism teaching to help stop radicalisation
http://www.theguardian.com/world/2016/jan/21/france-overhaul-secularism-teaching-anti-radicalisation-paris-attacks
http://www.theguardian.com/world/2016/jan/21/france-overhaul-secularism-teaching-anti-radicalisation-paris-attacks
5. سکولاریسم چیست؟
http://www.ghandchi.com/302-Secularism.htm
http://www.ghandchi.com/302-Secularism.htm
6. وقت تشکیل "ابتکار گلوبال برای
سکولاریسم" است
http://www.ghandchi.com/871-global-secular-initiative.htm
http://www.ghandchi.com/871-global-secular-initiative.htm
متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com
http://featured.ghandchi.com
Secularism:
US vs France
Sam Ghandchi
http://www.ghandchi.com/1095-secularism-us-vs-france-english.htm
سکولاریسم: آمریکا در مقایسه با فرانسه
http://www.ghandchi.com/1095-secularism-us-vs-france.htm
One hundred and fifty years ago, Alexis de Tocqueville who had come to the United States from France, in 1835, wrote in his book entitled 'Democracy in America," how impressed he was by America's success with secularism (1).
But 15 years ago, following the horrific massacre of Sept 11th, 2001, by radical Islamists in the US, which was preceded by 22 years of Islamist terrorism abroad (2), US did not capitalize on the great secular heritage of the West to wage an ideological battle against Islamist extremism.
In contrast, less than three months has passed since the Paris attacks of Daesh (3) and already France has started an all out ideological battle against Islamist extremism relying on the secular heritage of the West (4).
The experience of the people in the West with secularism, US or France, although a very rich tradition, is not in the immediate memory of the people and dates back to years long passed (5). France is reviving this heritage in the current ideological challenge. It is time for the US to also capitalize on the secular heritage of the West, to wage an ideological battle against Islamist extremism. We are already 40 years late in this endeavor (6).
Sam Ghandchi
http://www.ghandchi.com/1095-secularism-us-vs-france-english.htm
سکولاریسم: آمریکا در مقایسه با فرانسه
http://www.ghandchi.com/1095-secularism-us-vs-france.htm
One hundred and fifty years ago, Alexis de Tocqueville who had come to the United States from France, in 1835, wrote in his book entitled 'Democracy in America," how impressed he was by America's success with secularism (1).
But 15 years ago, following the horrific massacre of Sept 11th, 2001, by radical Islamists in the US, which was preceded by 22 years of Islamist terrorism abroad (2), US did not capitalize on the great secular heritage of the West to wage an ideological battle against Islamist extremism.
In contrast, less than three months has passed since the Paris attacks of Daesh (3) and already France has started an all out ideological battle against Islamist extremism relying on the secular heritage of the West (4).
The experience of the people in the West with secularism, US or France, although a very rich tradition, is not in the immediate memory of the people and dates back to years long passed (5). France is reviving this heritage in the current ideological challenge. It is time for the US to also capitalize on the secular heritage of the West, to wage an ideological battle against Islamist extremism. We are already 40 years late in this endeavor (6).
Hoping for a democratic and secular
futurist republic in Iran,
Sam Ghandchi, Editor/Publisher
IRANSCOPE
http://www.ghandchi.com
Sam Ghandchi, Editor/Publisher
IRANSCOPE
http://www.ghandchi.com
http://www.iranscope.com
January 30, 2016
Footnotes:
1. “On my arrival in the United States the religious aspect of the country was the first thing that struck my attention; and the longer I stayed there, the more I perceived the great political consequences resulting from this new state of things. In France I had almost always seen the spirit of religion and spirit of freedom marching in opposite directions. But in America I found they were intimately united and that they reigned in common over the same country. My desire to discover the causes of this phenomena increased from day to day. In order to satisfy it I questioned the members of all the different sects; I sought especially the society of the clergy, who are the depositaries of the different creeds and are especially interested in their duration. As a member of the Roman Catholic Church, I was more particularly brought into contact with several of its priests, with whom I became intimately acquainted. To each of these men I expressed my astonishment and explained my doubts. I found out that they differed upon matters of details alone, and that they all attributed the peaceful dominion of religion in their country mainly to the separation of church and state. I do not hesitate to affirm that during my stay in America I did not meet a single individual of the clergy or the laity, who was not of the same opinion on this point….
The short space of threescore years can never content the imagination of man; nor can the imperfect joys of this world satisfy his heart. Man alone, of all created beings, displays a natural contempt of existence, and yet a boundless desire to exist; he scorns life, but he dreads annihilation. These different feelings incessantly urge his soul to the contemplation of a future state, and religion directs his musings thither. Religion, then is simply another form of hope itself. Men cannot abandon their religious faith without a kind of aberration of intellect and a sort of violent distortion of their true nature; they are invincibly brought back to more pious sentiments. Unbelief is an accident and faith is the only permanent state of mankind. …When a religion founds its empire only upon the desire of immortality that lives in every human heart, it may aspire to universal dominion; but when it connects itself with a government, it must adopt maxims which are applicable only to a certain nations. Thus, in forming an alliance with a political power, religion augments its authority over a few and forfeits the hope of reigning over all.” [Alexis de Tocqueville, Democracy in America, Vol 1, Vintage Books, Page 319-321].
2. From Salman Rushdie to WTC
http://www.ghandchi.com/87-aboutWTC.htm
3. From NY to Paris, 15 Years of Terror
http://www.ghandchi.com/1043-ny-to-paris-english.htm
4. Guardian: France to overhaul secularism teaching to help stop radicalisation
http://www.theguardian.com/world/2016/jan/21/france-overhaul-secularism-teaching-anti-radicalisation-paris-attacks
5. What is Secularism?
http://www.ghandchi.com/302-SecularismEng.htm
6. Time for a Global Secular Initiative
http://www.ghandchi.com/871-global-secular-initiative-english.htm
Featured Topics
http://featured.ghandchi.com
January 30, 2016
Footnotes:
1. “On my arrival in the United States the religious aspect of the country was the first thing that struck my attention; and the longer I stayed there, the more I perceived the great political consequences resulting from this new state of things. In France I had almost always seen the spirit of religion and spirit of freedom marching in opposite directions. But in America I found they were intimately united and that they reigned in common over the same country. My desire to discover the causes of this phenomena increased from day to day. In order to satisfy it I questioned the members of all the different sects; I sought especially the society of the clergy, who are the depositaries of the different creeds and are especially interested in their duration. As a member of the Roman Catholic Church, I was more particularly brought into contact with several of its priests, with whom I became intimately acquainted. To each of these men I expressed my astonishment and explained my doubts. I found out that they differed upon matters of details alone, and that they all attributed the peaceful dominion of religion in their country mainly to the separation of church and state. I do not hesitate to affirm that during my stay in America I did not meet a single individual of the clergy or the laity, who was not of the same opinion on this point….
The short space of threescore years can never content the imagination of man; nor can the imperfect joys of this world satisfy his heart. Man alone, of all created beings, displays a natural contempt of existence, and yet a boundless desire to exist; he scorns life, but he dreads annihilation. These different feelings incessantly urge his soul to the contemplation of a future state, and religion directs his musings thither. Religion, then is simply another form of hope itself. Men cannot abandon their religious faith without a kind of aberration of intellect and a sort of violent distortion of their true nature; they are invincibly brought back to more pious sentiments. Unbelief is an accident and faith is the only permanent state of mankind. …When a religion founds its empire only upon the desire of immortality that lives in every human heart, it may aspire to universal dominion; but when it connects itself with a government, it must adopt maxims which are applicable only to a certain nations. Thus, in forming an alliance with a political power, religion augments its authority over a few and forfeits the hope of reigning over all.” [Alexis de Tocqueville, Democracy in America, Vol 1, Vintage Books, Page 319-321].
2. From Salman Rushdie to WTC
http://www.ghandchi.com/87-aboutWTC.htm
3. From NY to Paris, 15 Years of Terror
http://www.ghandchi.com/1043-ny-to-paris-english.htm
4. Guardian: France to overhaul secularism teaching to help stop radicalisation
http://www.theguardian.com/world/2016/jan/21/france-overhaul-secularism-teaching-anti-radicalisation-paris-attacks
5. What is Secularism?
http://www.ghandchi.com/302-SecularismEng.htm
6. Time for a Global Secular Initiative
http://www.ghandchi.com/871-global-secular-initiative-english.htm
Featured Topics
http://featured.ghandchi.com
http://www.iranscope.com
SEARCH
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر