سه‌شنبه، دی ۱۵، ۱۳۹۴

آیت الله خامنه ای و آتش بیاران معرکه عربستان

آیت الله خامنه ای و آتش بیاران معرکه عربستان
http://iranscope.blogspot.com/2016/01/blog-post_40.html


آیت الله خامنه ای
اساساً پس از شکست جنبش سبز به رهبر بلامنازع رژیم جمهوری اسلامی ایران بدل شد که هم اصولگرایان و اعتدالیون، و هم اصلاح طلبان و نواندیشان دینی می خواهند برنامه های مورد نظرشان را از کانال او،  پیش ببرند. این موقعیتی بود که آیت الله خمینی با پیروزی انقلاب کسب کرد، حتی قبل از آنکه ولی فقیه شود. اما آیت الله خامنه ای تا سالها بعد از کسب مقام ولی فقیه هنوز از چنین موقعیتی برخوردار نبود و مجبور بود خود را برای رهبری کردن رژیم، ثابت کند.
 
اکنون موقعیت آقای خامنه ای به او اجازه می دهد که نظیر مائوتسه دون در چین و فیدل کاسترو در کوبا، عصر نوینی از مناسبات را با مردم کشور و جهان خارج، رقم بزند. مثلاً مائو همان کسی بود که سالها آمریکا را ببر کاغذی خوانده بود اما در اوج اقتدار خود وحشتی نداشت که مخالفینی در کشور حمایت او را به خاطر پایان دادن به انقلاب فرهنگی زیر سوال ببرند و یا او را 5 سال قبل از فوتش هنگام پهن کردن فرش قزمز برای آمریکا، خائن خطاب کنند، و به این طریق توانست چین را در آخرین سالهای زندگی اش در مسیر اصلاحات در داخل و خارج قرار دهد، روندی که پس از حدود نیم قرن همچنان ادامه دارد. فیدل کاسترو نیز بتازگی اقدام مشابهی کرد و با تجدید مناسبات دیپلماتیک با آمریکا فصل تازه ای را برای مردم کوبا آغاز کرد (1).
 
آیت الله خامنه ای در موقعیت آخرین سالهای مائو و کاسترو قرار دارد و هنوز معلوم نیست که چه ارثیه ای از خود به جای خواهد گذاشت. او مانند فلان نماینده مجلس یا کاندیدای جوان ریاست جمهوری نیست که نیاز داشته باشد با شاخ و شانه کشیدن برای مخالفان و آمریکا، و گسترش گشت ارشاد، تعهد خود را به اسلامگرایی، ثابت کند. متأسفانه کسانیکه در چند روز اخیر در پی حوادث عربستان طرح گسترش تروریسم شیعه به رهبری ایران را در خاورمیانه و اروپا دنبال می کنند می توانند نه تنها نتیجه همه تلاشهای توافق هسته ای با آمریکا را نابود کنند و ایران را در کنار داعش نشانند بلکه با سد کردن راه اصلاحات در داخل کشور، ایران را در معرض جنگی تازه قرار دهند.
 
دشمنان اصلاحات در ایران فقط اصولگرایان تندرو مخالف اصلاح طلبی اسلامی نیستند. عده ای از ایرانیان تندرو مخالف در خارج نیز که آرزویی جز وقوع حمله نظامی به ایران ندارند هر سخنی برای اصلاحات سیاسی و مدنی در ایران را با برنامه اصلاح طلبان اسلامی یکی نشان می دهند هنگامیکه خود هیچگونه سازماندهی سیاسی در ایران نداشته و همه امیدشان در مخالفت با اصلاحات، تحمیل جنگی دیگر بر ایران است، با این خیال واهی که قدرت را خارجیان به آنها تفویض خواهند کرد، گویی هنوز از تجربه حمله عراق به ایران نیاموخته اند.

به امید
جمهوری آینده نگر
دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://iranscope.blogspot.com
http://www.iranscope.com
http://www.ghandchi.com
پانزدهم دی ماه 1394
January 5, 2016
 
پانویس:
 
1. آیا دیپلمتهای ایران در خوابند
http://www.ghandchi.com/1065-iran-us.htm
 
مقالات مرتبط:
 
واکنش درست به اعدام شیخ النمر
http://www.ghandchi.com/1074-saudi-execution.htm
 
آقای گنجی، اینبار حمله به سفارت مسأله دیگری است
http://iranscope.blogspot.com/2016/01/blog-post_3.html
 
چرا باید اپوزیسیون وارد نقد تروریسم شود
http://www.ghandchi.com/1076-terrorism.htm
 
تکلیف جنبش سياسی ایران با تروریسم
http://www.ghandchi.com/470-Terrorism.htm
 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com 

 
----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ