دوشنبه، خرداد ۲۳، ۱۳۹۰

فیلم پرفروش «سوپر 8» انعکاسی است از آثار اولیه استیون اسپیلبرگ


فیلم پرفروش «سوپر 8» انعکاسی است از آثار اولیه استیون اسپیلبرگ
پنه لوپه پولو
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Super8movie-2011-6-13-123758134.html

فیلم علمی – تخیلی «سوپر 8» با کارگردانی «جی جی آبرامز» و تهیه کنندگی «استیون اسپیلبرگ» در آخرهفته ای که گذشت با ٣٨ میلیون دلار فروش گیشه تبدیل به پرفروش ترین فیلم آمریکای شمالی شد.

فیلم درباره یک عده بچه مدرسه ای علاقمند به فیلمسازی است که ضمن فیلمبرداری شاهد ازخط خارج شدن یک قطار مسافربری و فرار یک موجود عجیب و غریب از کرات دیگر از درون آهن پاره های درهم شکسته آن می شوند.

در این تازه ترین اثر سینمایی علمی تخیلی و ماجراجویانه، جی جی آبرامز کارگردان فیلم «سوپر 8» به فیلم های قدیمی و کلاسیک «اسپیلبرگ» از جمله «ای تی» و «ملاقات نزدیک از نوع سوم» اشاره های دارد. او در بخش هایی از فیلم نیز از فیلم معروف «بیگانه»Alien ساخته «ریدلی اسکات» الهام گرفته ست.

در فیلم «سوپر 8» عده ای از شاگردان یک مدرسه ابتدایی که می خواهند یک فیلم خانگی ترسناک بسازند ضمن فیلمبرداری با واقعه ترسناک یروبرو می شوند. آبرامز توانسته است دراین فیلم خاطره فیلم های علمی، تخیلی و ترسناک دهه هفتاد میلادی را یک بار دیگربه شکل تازه ای زنده کند.

آبرامز با «ژانر» سینمایی علمی - تخیلی به خوبی آشناست. او در سال ٢٠٠٩ فیلم سینمایی «پیشتازان فضا» را ساخته است و یکی از کارگردان های مورد علاقه شخصیت استیون اسپیلبرگ این شخصیت محوری هالیوود محسوب می شود.

درفیلم «سوپر8» پس از واقعه هولناک ازخط خارج شدن قطار، بچه ها متوجه می شوند که این یک حادثه عمدی بوده است و مقامات ارتشی هم می دانند که بچه ها به این موضوع واقفند و حتی از جریان وقوع آن فیلمبرداری کرده اند. در این میان رئیس پلیس شهر محل زندگی بچه ها که درضمن پدر یکی از این بچه ها هم هست می خواهد از این مسائل و شرایطی که ناگهان درشهرکوچک آن ها غوغایی به پا کرده مطلع شود. اما ارتش به دنبال به دست آوردن فیلم دوربین «سوپر 8 » این بچه هاست!

کارگردان فیلم، جی جی آبرامز هم در سنین کودکی به فیلمسازی علاقمند شد و تماشای فیلم های اولیه اسپیلبرگ در دهه هفتاد میلادی به این اشتیاق او دامن زد:«دو عامل مهم در این فیلم وجود دارد. یکی موجود هیولا مانندی از کرات دیگر که از قطاراز خط خارج شده فرار می کند و دوم یک موجود عجیب و غریبی دیگر یا دختری به نام «آلیس» که این پسربچه ها را کنجکاو می کند. این دختر که هم مدرسه آن هاست مورد توجه این پسرهاست که میخواهند او را از نزدیک بشناسند و با او رابطه رومانتیکی برقرار کنند.»

آبرامز و اسپیلبرگ برای ساختن فیلم «سوپر 8» مدت زمان زیادی را با هم گذراندند. استیون اسپیلبرگ در این مورد می گوید:«من برای جی جی تعریف کردم که چطوری وقتی بچه بودم با دوستان و همبازی هایم توی محله فیلم های کوتاه می ساختیم. ازقرارمعلوم او هم دربچگی عاشق فیلمسازی بود و همین کار را می کرد. بعد پیش خودمان گفتیم چه خوب می شد اگر فیلمی دراین باره از دهه ١٩٧٠ بسازیم که بچه هایی را نشان می دهد که می خواهند با این دوربین های تازه به بازار آمده فیلم های خانگی بسازند.»

جی جی آبرامز، در ساختن فیلم «سوپر 8» علاوه برفیلم های اولیه اسپیلبرگ از فیلم های ترسناک تازه تری چون «دهکده» Village و «علامت ها» Sings هم الهام گرفته و در آن از جلوه های ویژه سینمایی چشمگیری استفاده کرده است . داستان فیلم از همان لحظات اول با جاذبه و گیرایی خاصی تماشاگر را به دنبال خود می کشد. بازیگران خردسال فیلم به ویژه «جوئل کورتنی» بازیگر نقش قهرمان فیلم و «ال فنینگ» بازیگر نقش آلیس هم بازی های درخورتوجهی ارائه می دهند.

«سوپر 8» درمجموع فیلمی است هیجان انگیز و هیجان آور اما پایان آن بیش از هرچیز دیگر، به تماشاگران بزرگسال یادآوری می کند که این فیلم برای بچه ها و نوجوانان ساخته شده است.





iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ