چهارشنبه، تیر ۰۱، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-«آی وی وی » هنرمند چینی با پرداخت وثیقه از زندان آزاد شد


«آی وی وی » هنرمند چینی با پرداخت وثیقه از زندان آزاد شد
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/AIwiwireleasedfromprison-2011-6-22-124386104.html

«آی وی وی» هنرمند چینی پس از نزدیک به سه ماه که از بازداشت و حبس غیرمنتظره او می گذرد، روز چهارشنبه به شرط وثیقه از زندان آزاد شد. آی وی وی هنگام خروج از زندان به خبرنگاران گفت:«من حالم خوبه. آزاد شده ام و به خانه ام برگشته ام.» اما این هنرمند که مسئله زندانی شدنش عکس العمل های منفی زیادی در جامعه بین المللی بوجود آورد در پاسخ به این سئوال که در زندان با او چگونه رفتار شده است با یک جمله کوتاه جواب داد و گفت:«من نمی توانم حرف بزنم. خواهش می کنم این مسئله را درک کنید.»

آی وی وی که یکی از بزرگ ترین منتقدین دولت چین به شمار می رود ظاهرا بخاطر عدم پرداخت مالیات دستگیر و زندانی شده بود اما در روز ٢٢ ماه ژوئن با پرداخت وثیقه آزاد شد. بنا برگزارش آژانس خبری چین، «شینهوا»، مقامات چینی دلایل آزادی این هنرمند را «خوش رفتاری و اعتراف به کارهای خلافی که انجام داده است، قبول پرداخت مالیاتی که به دولت بدهکار است و شرایط بیماری که از آن رنج می برد» خوانده اند.

بنا برگزارش همین خبرگزاری از بیانیه مقامات دولتی چین، شرکت فرهنگی که رسیدگی به امور مالی «آی وی وی» را برعهده دارد مقادیر زیادی مالیات به دولت بدهکار است اما این هنرمند «با از بین بردن مدارک موجود» ازپرداخت مالیات خودداری کرده است.

فشارهای بین المللی برای آزاد ساختن آی وی وی

دستگیر شدن «آی وی وی » در فرودگاه بین المللی پکن در روز سوم آوریل گذشته مورد انتقاد شدید رهبران غربی قرار گرفت که در آن زمان بلافاصله خواستار آزادی فوری و بلاشرط این هنرمند شدند.

آی وی وی هنرمندی درسطح بین المللی است که سال گذشته نمایشگاهی از آثار او در «موزه تیت مدرن لندن» به صورتی نمادین شیوه های حکومتی دولت چین را به نقد کشیده بود. درماه اکتبر گذشته «آی وی وی» با به نمایش گذاشتن ١٠٠ میلیون دانه تخمه آفتابگردان از جنس چینی، این سئوال را در ذهن تماشاگرزنده می کرد که انسان های به صورت فردی و تکنفره چه نقشی در جامعه دارند؟

«فلیم کیم» یک پژوهشگر آسیائی از سازمان «دیدبان حقوق بشر» معتقد است که آزاد شدن «آی وی وی» نمایانگر قدرت فشارهای بین المللی است.او هم چنین خاطرنشان ساخت که درحال حاضر این جوامع بین المللی بایستی با درنظر داشتن غیرقانونی بودن دستگیری «آی وی وی»، شرایط آزادی این هنرمند را نیز به دقت تحت نظر داشته باشند.

فعالان حقوق بشر نگران این مسئله هستند که «آی» مجبور شود در مقابل آزادی مشروط مهر سکوت برلب بزند:«دولت چین ممکن است چنان اثری برآی وی وی گذاشته باشد که این هنرمند دیگر نتواند مثل گذشته مسائل مهم حقوق بشری در رابطه با عملکردهای دولت چین را در سطح جهانی مطرح سازد.»

کاترین بیبر، معاون سازمان عفو بین الملل شعبه آسیا آزاد ساختن «آی وی وی» را «حرکت شطرنجی دولت چین برای سرپوش گذاشتن برانتقادهای شدید نسبت به آن» خواند.

درحال حاضر از شرایط افراد دیگری که با «آی وی وی » دستگیر شده اند از جمله حسابدار و راننده او اطلاعی در دست نیست.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ