اجرای برنامه های اپرای متروپولیتن نیویورک در ژاپن علیرغم خطرات ناشی از رادیواکتیو
سارا ویلیامز
http://www.voanews.com/persian/news/arts/MetOperainJapan-2011-6-20-124180544.html
اپرای «متروپولیتن» نیویورک، بدون حضور دو ستاره اصلی آن به ژاپن سفر کرده است. اجراهای این کمپانی معتبر و شناخته شده اپرا در ژاپن یکی از رویدادهای هنری مهم در این کشور آسیب دیده و اتم زده به شمار می رود.
«پیتر گلب» مدیر اجرایی اپرای متروپولیتن نیویورک می گوید هنرمندان این اپرا درشهرهای «نگویا» و «توکیو» برنامه هایی اجرا کرده اند که برای شهروندان آرامش و شادمانی به همراه داشته است و این اجراها در طول ماه جاری ادامه خواهد داشت :«این سفر با تمام سفرهای دیگر گروه اپرای متروپولیتن فرق می کند. ما نخستین گروه هنری بزرگ جهان هستیم که از پس از وقوع زلزله و سونامی مرگباری که در این کشور رخ داد به اینجا آمده ایم.»
وقایع یازدهم مارچ باعث ذوب شدن مواد رادیو اکتیو در رآکتورهای اتمی ناحیه «فوکوشیما» شد که در نتیجه عواقب ناگواری به همراه داشت. به دنبال این حادثه اتمی در فوکوشیما تا کنون گروه های هنری گوناگون از جمله «گروه همخوانی پسران وین» ، «ارکستر سمفونی لیون» و «ارکسترمجلسی استوتگارت» اجرای کنسرت های خود را در ژاپن لغو کرده اند.
دو ستاره اصلی اپرای متروپولیتن نیویورک، آنا نتربکو خواننده سوپرانو و جوزف کالجا خواننده تنور نیز به خاطرترس از مواد رادیو اکتیو از سفر به ژاپن خودداری کردند.
کمپانی اپرای متروپولیتن از یک متخصص مواد هسته ای به نام «دیوید بنر» که در این رشته در دانشگاه «کلمبیا» به تدریس اشتغال دارد دعوت کرد تا درمورد خطراتی که سفر به ژاپن در چنین مدت کوتاهی پس از وقوع حوادث اتمی دارد صحبت کند و به پرسش های هنرمندان پاسخ بدهد.
برنربه آن ها گفت که بلافاصله پس از وقوع واقعه «فوکوشیما» مقادیر زیادی مواد رادیو اکتیو در «توکیو» پایتخت ژاپن پخش شده است اما این مقدار و خطرات ناشی از آن به تدریج کم تر شده و امروز می توان گفت که مقدار موجود رادیو اکتیو در شهر توکیو به همان اندازه سال گذشته در همین زمان و پیش از وقوع حوادث و فجایع اتمی اخیرمی باشد.
علیرغم همه این توضیحات و ضمانت ها «گلب» می گوید کاربسیار مشکلی بود که بتوانیم اثرات اخباری که درهفته های گذشته از رسانه های مختلف در این باره پخش شده است را در ذهن گروه اپراخوان ها تغییر دهیم:«همانطور که می دانید دستگاه های خبری هیچوقت همه جزئیات اینگونه وقایع را گزارش نمی دهند ومثلا توضیح نمی دهند که حالا وضع توکیوبهتر است. بنابراین کسانی که همیشه از این نوع مسائل وحشت دارند، ازشنیدن اخباری که از آن سردرنمی آورند دچار اضطراب می شوند. افرادگروه ما هم دچار همین ترس ها و دلواپسی ها بودند.»
اپرای متروپولیتن به مدت چهارسال درحال تدارک مقدمات یک تورهنری به ژاپن بوده است و گلب مدیر این کمپانی پس از آن که به دقت جوانب را بررسی کرد بالاخره تصمیم گرفت که دست به این سفرماجراجویانه و تا حدودی قهرمانانه بزند.
خواننده سوپرانو، مارینا پوپلاوسکایا و مارچلو آلوارز خواننده تنور، هم چنین دو خواننده دیگر «رولاندو ویلازون» و « آلکسی دالگوف» جای دو ستاره اصلی اپرای متروپولیتن نیویورک را پر کردند و آن ها راهی ژاپن شدند. از آن تاریخ تا کنون اپرای متروپولیتن توانسته است به بازار کساد برنامه های هنری رونق تازه ای بدهد و از طریق اجرای این برنامه ها عوایدی هم برای صنعت تئاتر و جهانگردی ژاپن که درحال حاضر درشرایط رکود کامل به سرمی برد ایجاد کند.
گلب می گوید:«گروه کارگران پشت صحنه ژاپن که معمولا با گروه کارگران پشت صحنه میهمان کارمی کنند درماه های گذشته همه بیکار بوده اند. به همین خاطر هم آن ها از دیدن ما و از اینکه می توانند به سر کارهایشان برگردند بی نهایت خوشحال بودند.»
هنگامی که هنرمندان اپرای متروپولیتن به «نگویا» رسیدند، بنا برگفته «گلب»، همه کارکنان هتل محل اقامت آن ها از خدمتکار گرفته تا سرآشپز و مدیر هتل در کنار درورودی آن صف کشیدند تا به گروه اپراخوان ها خوش آمد بگویند. گلب می گوید گروه آن ها هم همین احساس خوش آمد گویی را نسبت به کارگران و کارمندان هتل داشتند:«تقریبا همه آن هایی که قراربود در این تور هنری به همراه ما باشند در اینجا حاضرند و من فکر می کنم هرکسی که اینجاست از بودن در ژاپن خوشحال است. همه و همه از کارگر ساده گرفته تا ستاره اول اپرا همه ما خوشحالیم که توانسته ایم امروز در ژاپن باشیم.»
گلب در ادامه این سخنان می گوید کمپانی اپرای متروپولیتن نیویورک می کوشد تا ازجنبه های مختلف به این مسئله نگاه کند:«کمی زحمت و دردسری که هنرمندان اپرای متروپولیتن به خود داده اند در مقابل تراژدی که مردم ژاپن مجبور به تحمل آن شده اند هیچ است. من فکر می کنم همه اعضای کمپانی ما این موضوع را درک می کنند که اگر حضور آن ها در این کشور مصیبت زده حتی یک مقدار کمی هم تسکین و تسلی خاطر برای مردم ژاپن به ارمغان بیاورد بازهم این خودش یک موهبت است. شاید آن ها بتوانند برای دوساعت هم که شده غم ها و نگرانی های خود را فراموش کنند. من می دانم که هنرمندان ما از این مسئله بی نهایت خوشحال خواهند شد.»
سارا ویلیامز
http://www.voanews.com/persian/news/arts/MetOperainJapan-2011-6-20-124180544.html
اپرای «متروپولیتن» نیویورک، بدون حضور دو ستاره اصلی آن به ژاپن سفر کرده است. اجراهای این کمپانی معتبر و شناخته شده اپرا در ژاپن یکی از رویدادهای هنری مهم در این کشور آسیب دیده و اتم زده به شمار می رود.
«پیتر گلب» مدیر اجرایی اپرای متروپولیتن نیویورک می گوید هنرمندان این اپرا درشهرهای «نگویا» و «توکیو» برنامه هایی اجرا کرده اند که برای شهروندان آرامش و شادمانی به همراه داشته است و این اجراها در طول ماه جاری ادامه خواهد داشت :«این سفر با تمام سفرهای دیگر گروه اپرای متروپولیتن فرق می کند. ما نخستین گروه هنری بزرگ جهان هستیم که از پس از وقوع زلزله و سونامی مرگباری که در این کشور رخ داد به اینجا آمده ایم.»
وقایع یازدهم مارچ باعث ذوب شدن مواد رادیو اکتیو در رآکتورهای اتمی ناحیه «فوکوشیما» شد که در نتیجه عواقب ناگواری به همراه داشت. به دنبال این حادثه اتمی در فوکوشیما تا کنون گروه های هنری گوناگون از جمله «گروه همخوانی پسران وین» ، «ارکستر سمفونی لیون» و «ارکسترمجلسی استوتگارت» اجرای کنسرت های خود را در ژاپن لغو کرده اند.
دو ستاره اصلی اپرای متروپولیتن نیویورک، آنا نتربکو خواننده سوپرانو و جوزف کالجا خواننده تنور نیز به خاطرترس از مواد رادیو اکتیو از سفر به ژاپن خودداری کردند.
کمپانی اپرای متروپولیتن از یک متخصص مواد هسته ای به نام «دیوید بنر» که در این رشته در دانشگاه «کلمبیا» به تدریس اشتغال دارد دعوت کرد تا درمورد خطراتی که سفر به ژاپن در چنین مدت کوتاهی پس از وقوع حوادث اتمی دارد صحبت کند و به پرسش های هنرمندان پاسخ بدهد.
برنربه آن ها گفت که بلافاصله پس از وقوع واقعه «فوکوشیما» مقادیر زیادی مواد رادیو اکتیو در «توکیو» پایتخت ژاپن پخش شده است اما این مقدار و خطرات ناشی از آن به تدریج کم تر شده و امروز می توان گفت که مقدار موجود رادیو اکتیو در شهر توکیو به همان اندازه سال گذشته در همین زمان و پیش از وقوع حوادث و فجایع اتمی اخیرمی باشد.
علیرغم همه این توضیحات و ضمانت ها «گلب» می گوید کاربسیار مشکلی بود که بتوانیم اثرات اخباری که درهفته های گذشته از رسانه های مختلف در این باره پخش شده است را در ذهن گروه اپراخوان ها تغییر دهیم:«همانطور که می دانید دستگاه های خبری هیچوقت همه جزئیات اینگونه وقایع را گزارش نمی دهند ومثلا توضیح نمی دهند که حالا وضع توکیوبهتر است. بنابراین کسانی که همیشه از این نوع مسائل وحشت دارند، ازشنیدن اخباری که از آن سردرنمی آورند دچار اضطراب می شوند. افرادگروه ما هم دچار همین ترس ها و دلواپسی ها بودند.»
اپرای متروپولیتن به مدت چهارسال درحال تدارک مقدمات یک تورهنری به ژاپن بوده است و گلب مدیر این کمپانی پس از آن که به دقت جوانب را بررسی کرد بالاخره تصمیم گرفت که دست به این سفرماجراجویانه و تا حدودی قهرمانانه بزند.
خواننده سوپرانو، مارینا پوپلاوسکایا و مارچلو آلوارز خواننده تنور، هم چنین دو خواننده دیگر «رولاندو ویلازون» و « آلکسی دالگوف» جای دو ستاره اصلی اپرای متروپولیتن نیویورک را پر کردند و آن ها راهی ژاپن شدند. از آن تاریخ تا کنون اپرای متروپولیتن توانسته است به بازار کساد برنامه های هنری رونق تازه ای بدهد و از طریق اجرای این برنامه ها عوایدی هم برای صنعت تئاتر و جهانگردی ژاپن که درحال حاضر درشرایط رکود کامل به سرمی برد ایجاد کند.
گلب می گوید:«گروه کارگران پشت صحنه ژاپن که معمولا با گروه کارگران پشت صحنه میهمان کارمی کنند درماه های گذشته همه بیکار بوده اند. به همین خاطر هم آن ها از دیدن ما و از اینکه می توانند به سر کارهایشان برگردند بی نهایت خوشحال بودند.»
هنگامی که هنرمندان اپرای متروپولیتن به «نگویا» رسیدند، بنا برگفته «گلب»، همه کارکنان هتل محل اقامت آن ها از خدمتکار گرفته تا سرآشپز و مدیر هتل در کنار درورودی آن صف کشیدند تا به گروه اپراخوان ها خوش آمد بگویند. گلب می گوید گروه آن ها هم همین احساس خوش آمد گویی را نسبت به کارگران و کارمندان هتل داشتند:«تقریبا همه آن هایی که قراربود در این تور هنری به همراه ما باشند در اینجا حاضرند و من فکر می کنم هرکسی که اینجاست از بودن در ژاپن خوشحال است. همه و همه از کارگر ساده گرفته تا ستاره اول اپرا همه ما خوشحالیم که توانسته ایم امروز در ژاپن باشیم.»
گلب در ادامه این سخنان می گوید کمپانی اپرای متروپولیتن نیویورک می کوشد تا ازجنبه های مختلف به این مسئله نگاه کند:«کمی زحمت و دردسری که هنرمندان اپرای متروپولیتن به خود داده اند در مقابل تراژدی که مردم ژاپن مجبور به تحمل آن شده اند هیچ است. من فکر می کنم همه اعضای کمپانی ما این موضوع را درک می کنند که اگر حضور آن ها در این کشور مصیبت زده حتی یک مقدار کمی هم تسکین و تسلی خاطر برای مردم ژاپن به ارمغان بیاورد بازهم این خودش یک موهبت است. شاید آن ها بتوانند برای دوساعت هم که شده غم ها و نگرانی های خود را فراموش کنند. من می دانم که هنرمندان ما از این مسئله بی نهایت خوشحال خواهند شد.»
iran#
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر